Keda värvata: müügistaar või noor?

Ekspordi müügijuhi valikul on paljud ettevõtted dilemma ees, kas valida noor või kogemustega staarmüügijuht.  Eest ettevõtted on tihti veendunud, et kõige parem valik on suurte kogemustega müügistaar, kes tänu oma sadadele kontaktidele suudab müüa isegi eskimotele lund. Nii vaadatakse intervjuule kutsudes vaid inimese töökogemust ning haridust ja valdkonna tundmist. Isegi rasketel aegadel üritatakse staaridele maksta nende väärilist palka, mis nii mõneski ettevõttes aga juba juhi palga ületab.  Kui noorte, tihti äsja ülikooli lõpetanute värbamisel on alati kahtlusi tekitav nende väike kogemus ärimaailmas, seal hulgas nii ekspordis, müügis kui planeerimises, siis kogenenud staarid suudavad kiiresti oma kontakte kasutades klientideni ja müükideni jõuda, eeldatakse. Oleme ka harjunud nägema rahvusvaheliste partnerite juures kogenud hallipäised ostujuhte, kelle puhul võiks arvata, et meie ettevõtte müügijuhi liigne noorus ei pruugi tekitada eksportiva ettevõtte suhtes usaldusväärsust.  Samas on aga hulk argumente, mis räägivad noorte kasuks.  Minu arvates üks olulisemaid on noorte paindlikkus oma elukorralduses. Olles lõpetanud ülikooli kas siis Eestis või välismaal ja tulles Eestisse tagasi on nad nõus elama asuma oma tööandja lähedusse, sest neid ei seo veel enda ehitatud ja emotsionaalselt kallis maja või laste eliitkool.  Teiseks on oluline ka noorte oluliselt lihtsam kohanemine ettevõttega. Uue tulijana võetakse üle ettevõtte tavad ja kombed, mis on oluline vahe staaridega võrreldes, kes soovivad ettevõtte tegevust mõjutada pigem ettevõttes oma tingimusi dikteerides.  Kolmandaks kohtame oma hallipäiste partnerite juures tihti tunnustust just noorte müügijuhtide motiveeritusele ja ambitsioonile. Noortel on tihti on lihtsam oma elu korraldada nii, et kliendile vajalikud materjalid valmistatakse kasvõi südaööks ja toimetatakse kohale. Noored on ka tihti kursis rohkem tänapäevaste teoreetiliste alustega ning mõistavad lennult uusi ärimudeleid ja nendest tulenevaid ootusi tarnijale.  Ja lõpuks ka hinnavahe, algaja müügijuhi palgaootus on ju vaid osa tippude omast. Igal juhul tasub enne värbama asumist korralikult läbi analüüsida, kas kümnete aastate pikkusega müügistaar on ikka ainus võimalik lahendus ekspordi müüki juhtima või oleks siiski kasu mõnest noorest ekspordimüügijuhist.

Eest ettevõtted on tihti veendunud, et kõige parem valik on suurte kogemustega müügistaar, kes tänu oma sadadele kontaktidele suudab müüa isegi eskimotele lund. Nii vaadatakse intervjuule kutsudes vaid inimese töökogemust ning haridust ja valdkonna tundmist. Isegi rasketel aegadel üritatakse staaridele maksta nende väärilist palka, mis nii mõneski ettevõttes aga juba juhi palga ületab.
 
Kui noorte, tihti äsja ülikooli lõpetanute värbamisel on alati kahtlusi tekitav nende väike kogemus ärimaailmas, seal hulgas nii ekspordis, müügis kui planeerimises, siis kogenenud staarid suudavad kiiresti oma kontakte kasutades klientideni ja müükideni jõuda, eeldatakse.
 
Oleme ka harjunud nägema rahvusvaheliste partnerite juures kogenud hallipäised ostujuhte, kelle puhul võiks arvata, et meie ettevõtte müügijuhi liigne noorus ei pruugi tekitada eksportiva ettevõtte suhtes usaldusväärsust.
 
Samas on aga hulk argumente, mis räägivad noorte kasuks.
 
Minu arvates üks olulisemaid on noorte paindlikkus oma elukorralduses. Olles lõpetanud ülikooli kas siis Eestis või välismaal ja tulles Eestisse tagasi on nad nõus elama asuma oma tööandja lähedusse, sest neid ei seo veel enda ehitatud ja emotsionaalselt kallis maja või laste eliitkool.
 
Teiseks on oluline ka noorte oluliselt lihtsam kohanemine ettevõttega. Uue tulijana võetakse üle ettevõtte tavad ja kombed, mis on oluline vahe staaridega võrreldes, kes soovivad ettevõtte tegevust mõjutada pigem ettevõttes oma tingimusi dikteerides.
 
Kolmandaks kohtame oma hallipäiste partnerite juures tihti tunnustust just noorte müügijuhtide motiveeritusele ja ambitsioonile. Noortel on tihti on lihtsam oma elu korraldada nii, et kliendile vajalikud materjalid valmistatakse kasvõi südaööks ja toimetatakse kohale. Noored on ka tihti kursis rohkem tänapäevaste teoreetiliste alustega ning mõistavad lennult uusi ärimudeleid ja nendest tulenevaid ootusi tarnijale.
 
Ja lõpuks ka hinnavahe, algaja müügijuhi palgaootus on ju vaid osa tippude omast. Igal juhul tasub enne värbama asumist korralikult läbi analüüsida, kas kümnete aastate pikkusega müügistaar on ikka ainus võimalik lahendus ekspordi müüki juhtima või oleks siiski kasu mõnest noorest ekspordimüügijuhist.

Osale arutelus

  • Anu-Mall Naarits

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Teabevara