Keeruline on ehitada ümber maja, kus elanikud sees

Olukord on sarnane juhi jaoks, kes liitub uue meeskonnaga ja kellelt oodatakse paremaid või teistsuguseid tulemusi. Naiivne on loota, et märkimisväärselt paremaid tulemusi saavutatakse samade inimestega, kes teevad samu tegevusi samal viisil kui seni.

Lihtsam on ehitada krundile uus maja ja siis elanikud sisse kolida. Keerulisem on ehitada ümber maja, kus elanikud samal ajal sees elavad.

Maja ümberehitamine tekitab elanikele palju ebamugavusi. See sunnib muutma oma harjumusi ja tekitab vaidlusi: Kas ikka täpselt nii peab ümber ehitama? Kas üldse on mõttekas ümber ehitada? Kas praegune hetk selleks on üldse õige? Kindlasti tekib selle protsessi käigus vaidlusi, tülisid, eriarvamusele jäämist, mitte-kaasatöötamist või lausa vastutöötamist ja erinevaid "põnevaid" tundeid, näiteks hirmu.

Minu kogemus ütleb, et kriitiline mass ettevõtte kolme edukomponendi ühishulgast – 1) töötajad; 2) mida tehakse; 3) kuidas tehakse - tuleb välja vahetada. Enamasti alustatakse „kuidas“ komponendist.

Võite kindel olla, et muudatusi juurutades peab juht tegema ka ebapopulaarseid, ebademokraatlikke ning "ebameeldivaid" otsuseid. Seejuures ei tohi ta kunagi käituda oma meeskonnaliikmetega lugupidamatult ega muutuda isiklikuks ka meeskonnaliikmeid välja vahetades. Selliste otsuste puhul peab juht olema korraga nii kindlameelne kui hooliv, nii otsekohene kui viisakas, nii dikteeriv kui hoolikalt kuulav, aga eelkõige lugupidav.

Kindlasti peab juht kõiki muudatusi selgitama ja tegema seda pigem rohkem, kui vähem. Kui arvadki, et üks või teine muudatus ei puuduta kõiki ja seda ei pea kõigile pikalt selgitama või eeldad, et mõne muudatuse vajadus on iseenesestmõistetav (eeldamine on tõesti "mother of all screw ups"), siis mõtle uuesti. See on ka koht, kus mina olen vigu teinud ja teen siiamaani ja saan pidevalt õppetunde. Räägi inimestega ja ära ole tavaline eestlane, kel rääkimine=emailimine.

Muudatusi juurutades pead valmis olema erisuguseks vastuseisuks.  Mina soovitan: kasutage inimene, kes vastuseisu väljendab, oma kasuks ära. Võta nende jutust infot, ideid, väljatoodud riske ja lihvi nende abil plaan paremaks.
Mina ise ei karda neid inimesi, kes vastuseisu väljendavad ja vahel isegi vinguvad -nemad on enamasti hoopis abilised- vaid pigem neid, kes istuvad nurgas, käed rinnal risti ja on vait. Minu kogemuse järgi on teinegi kord põhjendatud tõde „kes pole meie poolt, on meie vastu“.

Ka juht teeb vigu. Vigu ei pea kartma. Neid tuleb tunnistada, vajadusel vabandada, õppida ja edasi minna. Juhil peab olema julgust paluda abi ja nõu. Kui seda julgust ei ole, siis võtab juht vältimatult liiga suuri riske ja/või ei kasuta ära kogu olemasolevat tarkust ja potentsiaali. Lisaks jätab endast ebainimliku mulje.
Oma juhikarjääri algusaastail Hansapangas töötades kartsin ma abi paluda, sest kartsin näida lollina. See oli suur viga. Kui hirmust lahti lased, saad vabaks (loe ka Spenceri raamatut "Kes näppas minu juustu?").

Edukaks muudatuste juurutamiseks tuleb müüa muudatuste plaan kriitilisele massile "meeskonna nööritõmbajatest". Üksi selle tööga hakkama ei saa. Teinekord piisab isegi 1-2 mõttekaaslasest.
Veel üks, uskumatult tihti unustatud, aga absoluutselt kohustuslik samm muutuste läbiviimisel – ütle igale töötajale, mida sa temalt ootad ja miks. Te ei kujuta ette, kui tihti jäetakse see töötajale ütlemata või kui erinevaid vastuseid küsimusele „mida sinu juht Sinult ootab?“ annavad ettevõttes kaks eri inimest, kes teevad sama tööd!

Matti Pruul on Tartu Ülikooli vilistlane, matemaatik. Töötab 2011. a suvest GoTraveli juhatuse esimehena ja on varem töötanud 2 a Estraveli arendusdirektorina, 4 a Bookinghouse’i juhina ja 10 a Hansapangas erinevais juhiameteis. Matti on kahekordne Müügiguru tiitli omanik.

 

Osale arutelus

  • Matti Pruul

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

ESSVE Estonia otsib TURUNDUSJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

01. oktoober 2017

Hilleberg is looking for an QUALITY MANAGER

Finesta Baltic OÜ

19. oktoober 2017

Digitrükk is looking for a EXPORT SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

02. oktoober 2017

Teabevara