Minifrantsiis – tuleviku idee ettevõtlikele!

Peanaha ja juuste uuringuid tegeva Trihholoogiakeskuse juhataja Marika Juusu rääkis Best Salesile oma kogemusest frantsiisiga.

Kuidas motiveerida oma töötajaid? Kas see pole mitte küsimus, millega me päevast päeva kokku puutume. Kuidas hoida kinni tööjõudu, kellesse on kuid või isegi aastaid investeeritud erinevate koolituste ja lõputuna näiva juhendamise ja arenguvestluste näol.
Uksest ja aknast sissetulvavad ahvatlevad loosungid ettevõtlusest kui väljapääsust orjusest vabadusse on kinnistanud nii mõnegi sisse salajase südamesoovi  - olla iseenda peremees. Teha tööd, millal tahad ja seal kus tahad. Ja nõnda haub nii mõnigi "ustav" töötaja oma südames plaani, kuidas ja millal alustada ettevõtlusega ja eeldatavasti valdkonnas, milles ta on üleskasvatatud ehk siis tõenäoliselt hakata oma tööandja konkurendiks.

Siiski on ikkagi nii palju ettevõtjaid, kes üritavad oma töötajaid motiveerida, lootes, et  tasuta ujula pääsmed või lihtsalt tore seltskond hoiavad inimesi nende teenistuses. Jah, on tõsi, see strateegia hoiab inimesi, kes on piisavalt mugavad ja ihkavad turvalisust ja stabiilsust. Küsimus, mida peame endilt siis ettevõtjatena küsima, kas meie ettevõttesse on tarvis pigem stabiilsust ja turvalisust armastavat tööjõudu või edasiminejaid ja muutustega kohanejaid, keda ei motiveeri mitte iga kuu kindlal kellaajal kontole kopsatav rahasumma, vaid igapäevased väljakutsed ja saavutused.

Imetlen võrkturunduses olevate äride efekte, mis tekitavad justkui võluväel nende teenistuses olevates müügiinimestes kire, jagada nii päeval kui öösel suure õhinaga infot toodete või teenuste vastu, mida nad ka ise kasutavad. Ja nii justkui muuseas müüki teha. Samas võrdlusmomendiks on traditsioonilise müügisüsteemi esindaja, kes peale tööpäeva lõppu ei taha kuulda ega näha oma ettevõtte tooteid/teenuseid, rääkimata siis veel võimalusest esitleda neid oma potentsiaalsetele klientidele.
Milles seisneb siis see võrkturunduse süsteemis olev fenomen kaasata ühe käeviipega endale tööjõudu, kes teenib neid pühendunult nii päeval kui öösel?

Seda nimetatakse omanikutundeks, mis müügiinimeses tekib. Midagi mis kujuneb müügiinimese jaoks tema enda saavutusteks ja väljakutseteks. Ja kindel võib olla ka selles, et olles juba midagi saavutanud, ei ole võimalik teda meelitada traditsiooniliste motivatsioonipakettidega teise ettevõttesse pühendunud müügitööd tegema.

Omanikutunnet on hea saavutada, kui sõlmida oma hea müügimehega koostööleping ehk luua partnerlussuhe, mis on mõlemale poolele kasulik ja motiveeriv. Nii säästab tööandja oma energiat ja raha ja saab keskenduda kõige olulisemale: hea toote/teenuse loomisele ja arendamisele ning mõjuvale turundusele. Vastasel juhul läheb suur osa energiast ainuüksi selle peale, et oma müügimeeskonda motiveerida. Seda partnerlussuhet võib ka nimetada minifrantsiisiks, kui omanik peab tähtsaks edendada brändi ja eeldab, et müügimeeskond tegutseb tema kaubamärgi ja nime all.

Mille poolest erineb minifrantsiis tavalisest frantsiisist? Kui frantsiisis antakse tavaliselt suurema piirkonna müügiõigused ja eeldatakse ka suuremat investeeringut frantsiisivõtjalt, siis minifrantsiisi antakse väiksema piirkonna peale ning väiksemate investeeringutega. Kindlasti ei sobi minifrantsiisi mudel kõigile ettevõtetele, aga arvan et rohkematele, kui seda täna praktiseeritakse. Peame ju tõdema, et maailm on muutunud ja põlvkond, kes peale kasvamas ei eelda, et töökoht peab talle turvatunnet pakkuma kuni pensionipõlveni. Samuti ei vaja enam tänapäeva ettevõtja inimesi, kelle väärtus seisneb üksnes ustavuses ja kuuletumises, vaid pigem meeskonda, kes armastab väljakutseid ja kellel on tahe areneda ja saavutada.

Olles ise läbinud kaks erinevat teekonda, millest üks püüdis paaniliselt müügimeestes omanikutunnet tekitada ja teine keskenduda ainult platvormi loomisele, et müügiinimesed saaksid „oma äri“ selle peale ehitada, võin kindlusega väita, et teine teekond oli minu, kui ettevõtte omaniku jaoks ainuõige otsus.

Lugege lähemalt minifrantsiisi näitest ka Trihholoogiakeskuse kontekstis

Alustasime oma tegevust 4 aastat tagasi. Valdkond oli uus ja tundmatu - ka meile endile. Meil ei olnud piisavalt julgust ja ressurssi palgata müügiinimesi põhipalgaga, pidime seda tegema tulemuspalgaga. Me leidsime paar inimest, keda asusime välja koolitama. Ja mõne nädala pärast hakkas töö pihta. Ja ka erinevad hädad pihta. Kohati oli tunne, et tegu on rakendiga, kus ülejäänud vedajad tukuvad ja karjajuht peab peale juhtimise ka üksinda rakendit vedama.

Me juhtkonnaga arvasime, et viga on meis. Et me ei oska piisavalt motiveerida. Õnneks taipasime, et viga ei ole meis, vaid süsteemis. Me ei saa motiveerida inimest väljastpoolt -  kestev motivatsioon tuleb inimese enda seest. Loomulikult pole piisavaks motivatsiooni allikaks aina kõrgem palgasumma. Ja ainult toreda seltskonna ja ilusate sõnadega ei pane tõepoolest meeskonda endast parimat andma. Eriti kehtib see klienditeeninduses. Klienditeenindaja peab tundma, et ettevõtte klient on tegelikult „tema klient“.

Muutsime ärimudelit. Alustasime uutmoodi koostööga, mille alusel meie müügimeeskond pidi sõlmima meiega frantsiisilepingu. Loomulikult ei toimunud see üleöö. Kui täpne olla, siis läks aasta aega selleks et panna meeskond mõistma, et see koostööviis on neile endale kasulikum. Kasulikum, kuna raha jääb neile rohkem kätte, kui palgatöötajana ja nad saavad luua endale mingil määral passiivse sissetuleku oma klientide järelmüükide pealt. Nii saavad mõlemad osapooled keskenduda oma tegevusele: firma keskendub turundamisele ning koolitamisele ja meeskond oma klientuuri loomisele ja haldamisele.

Tunne, et ma saan ehitada ise enda äri koos toimiva mudeliga, saavutamisvajadus ja vabadus oma aega ja raha planeerida olid piisavad selleks, et keegi meie meeskonnast ei kõndinud minema. Läbi uue mudeli sai meie firma justkui uutmoodi hingamise. Inimesed olid koosolekutel aktiivsemad ja rohkem huvitatud firma käekäigust, sest see oli saanud ka nende endi äriks. Klienditeenindustase tõusis märgatavalt, sest saadi aru, et nende edukus äris on seotud klientide heaoluga. Rääkimata töövahendite kohtlemisest, mis ei kuulunud enam nö kolhoosile, vaid neile endile.

Täna toimib firma nagu hea perekond, kus ülesanded ja vastutusalad on jaotatud ja kõik keskenduvad oma alale ja annavad endast parima. Enamus meie meeskonnast on jäänud meiega, vaatamata raskustele, millega oleme pidanud silmitsi seisma. Täna oleme valmis oma meeskonda koolitama uusi trihholooge ja ootame kandideerima ettevõtlike ja rõõmsameelseid inimesi, keda huvitab ilu - ja meditsiinivaldkond ning tahe olla ise oma aja peremees. 

Osale arutelus

  • Marika Juusu

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

Teabevara