CM: Kas koolitusturg pakub "rätsepaülikonda"?

Koolitusturul võib suhteliselt sageli kuulda väljendit "rätsepaülikond". Mida selle all mõeldakse? Mis eristab rätsepaülikonda valmisriiete poe ülikonnast?

Rätsepaülikond tehakse kliendi mõõtude järgi, korduvalt proove tehes. Mõlema poole jaoks peaks selgeks saama ülikonna disain, tegumood, võimalused, detailid, tähtajad, eesmärk.
Rätsepaülikonda ei tohiks segi ajada "mõõduülikonnaga". Milles seisneb nende vahe? Mõõduülikond tehakse küll kliendi mõõtude järgi, kuid toodetakse tehases. Sellisel juhul ei ole tagatud proovid, kohaldamised ega korrigeerimised.
Kindlasti on tulemus parem, kui poeülikonna puhul.

Poeülikond-koolitus

Poeülikond - asi on selge, valmis programm, mida pakutakse turul näiteks avatud koolitustena. Mõningal juhul on tegemist isegi sama programmiga, mida tehakse ustavalt kümme või kakskümmend aastat ...

See ei tähenda nagu oleks poeülikond mingilgi moel kehva. Ostsin hiljuti väga mõnusa Monton’i ülikonna. Sobis hästi ja kangas super mõnus. Teenindus oli ka hea,
Pärnus oli suurus otsas ja telliti Tartust. Kõik ok!
Aga oleks ju olnud piinlik, kui poes oleks müüja väitnud, et tegemist on rätsepaülikonnaga.

Ehk koolitusturul on kahtlemata väga põnevaid valmistooteid (poeülikondi). Ja ausad koolitajad seda ka kenasti ütlevad, et nad esitavad seda sama programmi 98% muutumatul kujul juba aastaid. Teatavad oma kalendris kenasti ette, mis programm ja mis kuupäeval tuleb ja kes soovib võib minna kuulama. Lihtsalt see toode ei sobi reeglina kliendile, kes sooviks pikaajalist töötajate arendamist nende (e. tellija töötajate) tegelikest jooksvatest vajadustest lähtuvalt. Montoni poeülikonnaga on muidugi lihtsam, sest sama toodet on juba oma riskiga ette toodetud pikemale - lühemale, kõhnemale - kõhukamale, jne. Lai valik mille hulgast endale sobiv valida ei ole sünonüüm mõistele rätsepaülikond!

Ehk siis poeülikond on enne valmis ja siis tuleb klient.
Rätsepaülikonna puhul on olukord vastupidi. Kõigepealt on klient ja siis tuleb ülikond.

Mõõduülikond

Poeülikonna ja rätsepaülikonna vahel on veel mõõduülikond. See toodetakse kliendi mõõtude järgi, tööstuslike vahenditega. Seda praktiseerivad näiteks Tai (või ka muu turismipiirkonna) rätsepad. Kliendile tehakse kohapeal paar rätsepaülikonda, proovid ja arutelud, nii nagu peab. Ja siis saab klient nende samade enda jäetud mõõtude järgi tellida kasvõi teisest maailma otsast lisaülikondi, mis kenati postiga kohale tuleb. Kui vöökoha laius oluliselt ei muutu, siis on kõik ok! Tulemus on jätkuvalt hea, kuigi jah mitte täiuslik.

Rätsepaülikond

Enne mõõtude võtmist peaks läbi arutama miks ja millist koolitust on vaja: kui palju on võimalik arendustegevusse investeerida, kuhu tahetakse konkreetselt välja jõuda jne.
Siis peab võtma mõõdud. Nüüd tuleks selgeks teha, mis olukorras need näitajad, mida soovitakse parandama hakata täna tegelikkuses on? See on koolituse tellimise puhul sageli üks nõrgemaid kohti. Kui tellijana lepid pelgalt ädise küsitluslehe täitmisega, mõne üldise küsimusega, siis saab ka vastuseks üldise pildi.
Näiteks teenindusettevõttes on ilma mõistliku testosturingita pea võimatu konkreetset arendustegevust ette võtta. Kui näiteks rääkida veenvalt sellest, mida koolitusel osalejad rakendavad juba hindele 4,8 ja minna pinnapealselt üle valdkonnast mille rakendamine on 2,4, siis voolab vesi ikkagi ka edaspidi kõige madalama tünnilaua kohalt välja.

Kes peaks võtma mõõdud, lähteandmed? Parim tulemus on siis, kui sama rätsep, kes hakkab õmblema võtab ka mõõdud. Siis ta tunneb põhjalikult kliendi erisusi, siis saab arendusprogrammi üles ehitada just nende mõõdikute järgi, millele on rõhk pandud. Ja juba enne mõõtude võtmist saab kõigile üheselt selgeks, mida mõõdame ja millise eesmärgiga.
Ilma korraliku sisendita on võimatu rätsepaülikonda teha. Jah, poeülikonda küll.

Korraliku rätsepaülikonna-koolituse jaoks on vaja ka tellija enda valmisolekut hoolega panustada. On vaja “käia proovis”, “anda mõõte” ja tahta areneda ja milleski konkreetses paremaks saada. Mitte lihtsalt, et koolituse jaoks on raha eelarves olemas ja teeme midagi ära, küll te oskate ja mõelda, et eks igast koolitusest õpib midagi ikka. Mis siis, kui tuleb välja erkkollane, suurte punaste lilledega õnnelik ülikond. Kurb, kui pärast ilmneb, et selle silmipimestava teosega pole midagi praktilist peale hakata, kui siis mõnel teemaõhtul, kui pole hirmu ennast tolaks teha.

Aga sain odavamalt!

Korralikud teenindusprotsessi testostud, juhtide-võtmetöötajate intervjuud, ettevõtte keskse programmi koostamine, kaasaegse õppematerjali salvestamine ja loomine, ajakohaste sisestandardite loomine ja kokkuleppimine, koolitusjärgne teoreetiline ja praktiline testimine, jne. maksavad muidugi. Aga igal juhul pole mõtet ülikonda lihtsalt kappi seisma osta, kui see praktikas kasutusse ei lähe. Rätsepaülikond maksabki reeglina pisut rohkem, kui poeülikond. Ka tulemus on erinev. Kindlasti leiab iga mees kapist paar ülikonda (või naine kostüümi), mis sai ostetud, aga mida täna eriti ei kanna, sest ostuprotsessi ei süvenetud, või ei osanud süveneda, piisavalt põhjalikult.

Telli targalt!

Aga kui soovid head mõõdetavat tulemust ja näha oma ettevõtte selget arengut, siis suhtu koolitusprotsessi hoolikalt ja sisukalt. Võta aega, et koos “rätsepa” ja “disaineriga” asjad läbi arutada, ning nõua ettevõttekeskse programmi koostamist õppematerjalides. Ära piirdu YouTube’st võetud klippidega vaid telli “ülikond” enda mõõtude järgi. Tulemus on nagu selga valatud ja väärikas ülikond. Sellise koolituse mõju ja tulemus on konkreetne. Ja kui koostöö rätsepaga jätkub, siis saab sama meister järgmise ülikonna tegemisel võtta arvesse kõiki neid nüansse, mis juba läbitud ja ka kõiki vahepeal toimunud muudatusi.

Käesolev arvamus on avaldatud content marketingi loona


 

 

Osale arutelus

  • Eero Palm

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Krimelte otsib MÜÜGIASSISTENTI

Krimelte OÜ

22. oktoober 2017

Teabevara