Kaaskiri on tööotsija kasutusjuhend

Arvan, et enamik meist ütleks esimese ropsuga, et kaaskirjal ei ole tööle kandideerimisel erilist kohta, sest tööandja vaatab niikuinii ainult palgasoovi ja valib odavaima kandidaadi.

Kaaskiri ei ole tõesti imevahend edukaks kandideerimiseks, kuid see on üks oluline detail kogu tööotsingu protsessis.

Kui tööotsija soovib leida oma oskustele parimat rakendust ja hoida lahti võimalusi edasiseks tööalaseks arenguks ning enesetäienduseks, siis ei piisa massilisest CVga pommitamisest, et küll kuskilt ikka näkkab. Oma unistuste töö nimel peab vaeva nägema. Kaaskiri on selles valguses ülimalt tähtis komponent, kandmaks seda kirge edasi ka potentsiaalsele tööandjale.

Ma saan tihti küsimusi kaaskirja pikkuse, sisu ja formaadi kohta ning jään alati vastuse võlgu. Iga kaaskiri on omanäoline ja see on ka kaaskirja mõte. Kui kaaskiri oleks neutraalne, siis oleks see lihtsalt  CV osa.

Milline kaaskiri olema peaks peab, sõltub sellest, millist tööd otsitakse. Iga edukas ettevõtja ja tööandja teab, et oskustööline ei ole firmas kulutus, vaid investeering. Mida kõrgemale otsustusahelas liigutakse, seda tähtsam on õigesti investeerida. Seda tähtsam on, et uus töötaja sobib ettevõtte toodetega, inimestega, kultuuriga ja visiooniga. Seega muutub tööotsija „reklaam“ seda tähtsamaks, mida olulisem on investeering.

Kui CV on töötaja n-ö tehniline pass, siis kaaskiri on kasutusjuhend. Kaaskirjas toob tööotsija esile need oskused, kogemused, teadmised ja eesmärgid, mis kirjeldavad tema sobivust antud ametipostile ja ettevõttesse tervikuna. Reatööliseks või liinitööliseks kandideeriv tööotsija tõepoolest mahukat kaaskirja saatma ei peaks. Tavapäraselt on otsustus- või vastutusahela allpool ka jäigemad palganormatiivid ja ettemääratud kindlad tööülesanded.

Üks moodus, mida ma ise olen rakendanud, on „teisel pool lauda“ meetod. Tutvu ettevõtte kodulehega, loe artikleid ja otsi internetist kõike ettevõtte kohta. Loe ja mõtesta lahti töökuulutus. Nüüd mõtle ennast tööandja asemele. Mõtle, kes loeb sinu kaaskirja. Kirja toon sõltub ka sellest, millises valdkonnas ettevõtte tegutseb, millist töökultuuri antud ettevõte esindab ja millised on selle juhid. Mõtle, mida selline juht kandidaadilt ootab? Kes oleks sobiv töötaja? Mida ma soovin sobivalt kandidaadilt? Kujuta ette, et intervjueerid erinevaid inimesi sellele ametipostile. Proovi analüüsida, miks tööandja üldse otsib töötajat? Siit edasi hakka kujundama sobivat kaaskirja. Kaaskirja, mis peegeldaks neid emotsioone ja soove, mida tööandja väärtustab ja ootab.

Samas ei ole kaaskiri novell aga romaan ning kaaskirju ei loeta ka lastele unejuttudeks. Kui kandidaat ei kandideeri just jutukasse hommikusaatesse, ei peaks see kindlasti kannatama sõnaohtruse all. Kaaskiri on ametlik dokument, mida loetakse ja hinnatakse samaväärselt nagu CVd ja muid dokumente. Kaaskiri kirjeldab kandidaati ja tema sobivust.

Siinkohal toon ühtlasi välja ka järelkirjade vajaduse. Järelkiri erineb kaaskirjast, kuna puudutab teatud küsimust või spetsiifikat. Näiteks kandideerides juhtivale positsioonile, võib tekkida vajadus lähemalt selgitada oma nägemust ettevõtte või antud tegevusvaldkonna arenguvisioonis. Oma arvamuse paremaks kirjeldamiseks võib koostada järelkirja, mis puudutab just seda valdkonda ja annab tööandjale võimaluse tutvuda sinu oskustega.

Kui tööotsija on juba intervjuule pääsenud, siis tavaliselt on laua peal CV kõrval ka tema kaaskiri. Intervjuu osaline eesmärk on ühtlasi välja selgitada, et kandidaat on ise kirjutanud oma kaaskirja ja suudab ka koosolekul edastada sama seisukohta. Seega ärge tulistage endale jalga, kirjutades fantastilisi kaaskirju, mis ei vasta tõele või mille sisu te ise ka ei mäleta. Sellega võite pääseda intervjuule, aga mitte tööle.

Lõpetuseks aga vaatame veel näkku tõele, et tänapäeval muutub üha olulisemaks seegi, mida näitab kandidaadi kohta Google´i otsing. Olenevalt otsitava ametikoha vastutusklassist, on meie sotsiaalne jalajälg vägagi oluline meie profiili loomisel. Paljud tööotsijad ja need, kes lähitulevikus plaanivad tööd vahetada, alustavad just oma profiili kujundamisest. On see siis LinkedIn konto avamine või veebilehtedes arvamusartiklite kirjutamine või muu tegevus, kuid kõik täidab ühte eesmärki: luua parem ja sobivam Google´i otsingutulemus oma nimele.

Seejärel tuleb siis koostada hea CV, kus oluline ja vajalik sobivalt kirjas. Ning kandideerimise alusmaterjaliks on emotsionaalne ja silmajääv kaaskiri, millest eelpool põhjalikumalt juttu oli.

Osale arutelus

  • Esko Tullus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

EasySnap otsib Skandinaavia suuna MÜÜGIJUHTI

Easysnap Co-Packing Northern Europe OÜ

17. detsember 2017

Teabevara