Kogemuslugu: ekspordi mootor on nutikas turundus 

Hoolimata arvudega väljendatud majanduskasvust uisutab Eesti majandus libedal jääl, sest meie ekspordivõimekus on nõrk - ostame rohkem sisse kui müüme välja. Erandiks on siinkohal teenused. 

Värskest, septembris ilmunud Eesti statistika kvartalikirjast selgub, et teenuste valdkonnas on väliskaubanduse bilanss selgelt meie kasuks ning seda juba 2009. aastast saati.

Miks on teenuste eksport edukam? Teenuste alla kuuluvad ka info- ja  kommunikatsioonitehnoloogilised lahendused, olgu siis andmebaaside ehitamine või lõpptarbijale suunatud tooted nagu veebipõhiselt töötav, arvutisse või nutitelefoni laetav tarkvara.
 
Tähtsaim eeldus edukaks ekspordiks on julgus mõelda suurelt ning olla valmis väljuma tuttavast kultuuriruumist. Tuleb teadvustada ennast rahvusvahelise toodete või teenuste pakkujana. See, et meeskond räägib omavahel põhiliselt eesti keelt, ei tähenda, et tootel oleks suurim väärtus kodumaal. Muidugi on mõne tootegrupi puhul mõistlik määratleda sihtturud ja luua spetsiifilised tooted, kuid paljudel juhtudel on ratsionaalne keskenduda universaalsele tootele ja valida üks rahvusvaheliselt sobiv suhtlusstiil. Ajaplaneerimise tarkvara, mida pakume, on just taoline universaalselt vajalik nähtus, mille kliendina oleme algusest peale näinud ükskõik millise rahvuse esindajaid. Praeguse seisuga ei ole meie vastu huvi tundnud vaid viie riigi elanikud - Tšaad, Kesk-Aafrika Vabariik, Kongo Vabariik, Põhja-Korea ja Guinea-Bissau.
 
Rahvusliku asemel kosmopoliitne
 
Eestlased on väga üllatunud, et me ei asu mitte Londonis või San Fransiscos vaid hoopis Tallinna kesklinnas. Seda põhjusel, et kogu meie toote kujundus ja väljapoole suunatud suhtluskeel on võimalikult kosmopoliitne või, kui konkreetsemat eeskuju välja tuua, ameerikalik. Me ei varja ega häbene, et oleme Eestist, kuid ise seda suurelt välja ei reklaami. Eesti päritolu ei annaks universaalse tarkvaratoote kasutajale midagi juurde. Skype ei läinud massidesse mitte päritolu pärast, vaid praktilise väärtuse tõttu. Skype on osutunud kasulikuks Eesti mainele,  mitte vastupidi, ja ilmselt ei peaks ka nüüd üle hindama enda sidumist selle edulooga. Arvestada tuleb, et Eesti koduturg on väike ning Eestit teatakse maailmas kesiselt. 
 
Julge olla ameerikalik
 
USA turg on kordades suurem kui Eesti oma. Vähemalt internetiavaruste vallutamisel on täiesti loogiline sihtida suuremat sihtgruppi, mille puhul meie piiratud ressursid ja aeg jõuavad rohkemate inimesteni ja toovad rohkem tulu. Püüdes olla oma toote ja turundusega “ameerikalikud” oleme tegelikult lisaks USAle (Toggli kasutajatest 40%) pardale saanud ka suure osa Euroopast ning Jaapanist. Tähelepanuväärne on, et meie kasutajate hulgas on üllatuslikult suur hulk eestlasi ning seda ilma kodumaale suunatud turundustegevuseta.
 
Startup´id eeskujuks
 
Togglit turundades on meil välja kujunenud mõned lihtsad põhimõtted, mis ühtaegu säästavad raha ja hoiavad fookuse reaalsel tootel, mitte toote imagol. Esiteks ei maksa me ühegi reklaami, tootetutvustuse või meediakajastuse eest. Me püüame olla start-up’ilikult avatud, sõbralikud, läbipaistvad ja ehitada oma fännidest kogukonda, kes meid sõpradele ja tuttavatele soovitaks. Teiseks eksperimenteerime me pidevalt erinevate kanalite ja võtetega. Näiteks oleme viimased kuud katsetanud sisuturundusega, saatnud mõnedele kasutajatele meie t-särke ja parandanud meie otsingumootoritele optimeerimist (SEO).
 
Edukaks ekspordiks pole vaja suuri reklaamieelarveid, vaid nutikust ja järjepidavust. Ingliskeelne ja kaasaegne koduleht, Twitteri/Facebooki kontod, omanäoline blogi ja SEO on asjad, millest võiks alustada. Igal maailma mõistes väiksel ettevõttel on eelis suurte, vanade ja kohmakate konkurentide ees, kui see jälgib internetiturunduse arenguid, tegutseb julgelt ja ei piira enda turgu kodumaa või lähiriikidega.

Osale arutelus

  • Annika Helendi

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

Teabevara