Kuidas kasutada käivitusenergiat

Kust leida sisemist kütust asjade ärategemiseks, kui igasugune isu nende tegemiseks on kadunud? Lahendus võib peituda käivitusenergias.

Töö ja muud kohustused on paigas, neid sa muuta ei saa (need on vaja lihtsalt ära teha). Palk on paigas, seda sa ka muuta ei saa (see on hetkel just selline, nagu see on). Isegi ülemus on paigas, teda saad sa veel kõige vähem muuta (isegi kui ta on tõeline türann, võid küll teda vihata, aga kuni sul paremat kuskilt võtta ei ole, pead teda taluma).
Praktika on näidanud, et millegi alustamine on sageli keerulisem kui tegemine ise. Enne millegagi alustamist võib meil olla sisemine emotsionaalne vastupanu sellega tegelemise suhtes, mistõttu püsime status quo seisundis ja vaatame õnnetult pealt, kuidas püstitatud eesmärgid saavutamata jäävad.

Käivitusenergia – tõeline starter

Kujuta ette, et sinu ülesandeks on iga päev 30 müügikõnet teha. Mis sa arvad, kumb on sinu jaoks keerulisem – kas kõnede tegemine ise või telefonitoru tõstmine, et esimene kõne teha?
Või hoopiski sooviksid sa igal õhtul hakata kepikõndi tegema, et natukene paremasse vormi saada. Kumb on sinu jaoks raskem, kas kõndimine ise või pärast tööd koju tulles kapist keppide võtmine, dresside selga tõmbamine ja tänavale jalutamine?
See küsimus on asjakohane isegi kodu koristamisel. Kumb on sinu jaoks keerulisem – kas koristamine ise või koristamisega alustamine?
Jälgi järgmisel korral, kui sa pead midagi regulaarset (koristamine, trenn, töö) alustama, kuidas sinus võib tekkida väike vastupanu – sa tunned, justkui ei oleks sul selleks tegevuseks hetkel piisavalt energiat (sa ei viitsi seda teha). Kui sa aga selle vastupanu ületad, võid märgata, et tegevus ei ole üldse nii hull, nagu alguses tundus.
Seda energiahulka, mida sa vastupanu ületamiseks kasutad, nimetatakse käivitusenergiaks. Ja mida madalam on teatud tegevuse alustamiseks kuluv käivitusenergia, seda lihtsam on sellega alustada.

Käivitusenergia aitab muuta harjumusi

Näiteks soovid sa igal õhtul tund aega lugeda. Esimestel päevadel võib see sul hästi välja kukkuda, kuid neljandal päeval võid sa vajada selleks juba väikest sisemist tõuget (sel hetkel võib tunduda, et raamatu lugemise asemel on midagi rohkem vajalikku teha). Sa oled jõudnud olukorda, kus sinu eelnev harjumus – näiteks teleka vaatamine – tõstab pead, ja uue harjumuse – raamatu lugemise – juurutamiseks vajad sa lisaenergiat. Käivitusenergiat. Mida madalamana sa lugemise alustamiseks kulutatava käivitusenergia hulga hoiad, seda lihtsam on uut harjumust juurutada.
Juhul, kui sa hoiad oma raamatuid riiulis, mis asub maja teises otsas, on käivitusenergia lugemise alustamiseks oluliselt suurem võrreldes olukorraga, kus hoiad raamatut elutoas laua peal. Esimesel juhul pead sa püsti tõusma, teise tuppa minema, riiulist raamatu võtma, tagasi teise tuppa tulema ning siis lugema hakkama. Kui palju aega selleks kulub? 1-2 minutit või isegi rohkem (sõltuvalt maja suurusest), eks? Kui sa hoiad aga raamatu elutoas laua peal, kulub sul selle kättevõtmiseks ainult 5 sekundit. Kuna 5 sekundit on 12x väiksem kui 60 sekundit, vajada sa sellisel juhul 12x vähem käivitusenergiat, mistõttu on tõenäosus raamatu lugemiseks ka oluliselt suurem.
Ühe mehe individuaalne uuring näitas, et kui mingi tegevuse käivitusenergia on väiksem kui 20 sekundit, on vastupanu lihtne murda. Kui see aga on rohkem kui 20 sekundit, leiame alati mõne põhjuse, miks mitte hetkel seda tegema hakata. See mees läks oma katsetega koguni nii äärmustesse, et heitis eelmisel õhtul jooksuriiete ja ketsidega magama – ta tahtis küll igal hommikul jooksmas käia, aga ei viitsinud end kunagi hommikul riidesse panna (uni tundus selleks liiga magus olevat). Sellisel viisil viis ta jooksma mineku käivitusenergia väga väikeseks – hopsti voodist välja ja kohe sörkima – ning tal õnnestus uus jooksmise harjumus kergesti juurutada.

Käivitusenergia aitab ka halbadest harjumustest vabaneda

Nii nagu 20 sekundi reegel töötab mõne uue harjumuse juurutamisel, on see sama efektiivne vahend ka halbadest harjumustest vabanemiseks. Kui palju aega sa iga päev Facebookis veedad? Kui sul on töö ajal Facebook (samamoodi ka e-maili programm, kui sa ei tööta just näiteks klienditeeninduses, kus kohene kirjadele vastamine ongi sinu töö) kogu aeg lahti ja sa käid seal tihedamalt kui korra kolme tunni jooksul, võid end vabalt FB-sõltlaseks nimetada. Sul on probleem.
Kuidas sellest probleemist vabaneda? Korista Facebooki kiirvalikud igalt poolt ära (ekraanilt, eelistuste alt, telefoni esilehelt jne). Muuda enda jaoks Facebooki sisselogimine võimalikult ebamugavaks (pane selline parool, mida on võimatu meelde jätta, ja peida see parool kuhugi ära) – ja sa märkad, kuidas sa ei viitsi seda enam kogu aeg külastada. Seda tehes säästad sa suure hulga produktiivset energiat (ka sinu enesetunne paraneb, sest uuringud näitavad, et lihtsalt Facebookis ringi kolamine kulutab väga palju energiat), mida kasutada oluliste asjade ärategemiseks.
Sama kehtib ka muude halbade harjumuste kohta. Vaatad liiga palju telekat? Võta puldilt patareid välja. Sööd liiga palju magusat? Ära osta magusat koju (sa ei viitsi ju õhtul poodi minna magusat ostma).

Käivitusenergia kasutamine on vägagi efektiivne tööriist motivatsiooni ja produktiivsuse suurendamiseks. Meie, inimesed, oleme harjumuste vangid – kui me soovime muuta midagi oma elus, on vaja muuta oma harjumusi. Ja harjumusi aitab muuta konkreetsete tegevuste alustamiseks vajamineva käivitusenergia reguleerimine.

Osale arutelus

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Krimelte otsib MÜÜGIASSISTENTI

Krimelte OÜ

22. oktoober 2017

Data Print otsib MÜÜGIJUHTI

Data Print OÜ

05. november 2017

Teabevara