Äpud luurajad ja ägedad andmekogujad

Eelmisel nädalal jäi silma artikkel, mille sisu on pehmelt öeldes paranoiline: "Nad luuravad mu järele". Seekord sai vatti BMW autotehas, kelle autod tootjale mingit kahtlast infot edastavad.

Retsept sellele uudisele reageerimiseks: räägime ikka konkreetselt, mida on võimalik auto telemeetria andmeid analüüsides selle omaniku või kasutaja kohta teada saada.

Tasuks teada järgmisi tõsiasju:
* BMW on pikka aega osalenud F1 võistlustel. Telemeetria edastamine rajalt boksi on kümneid aastaid olnud vältimatu edutegur autode kiiremaks arendamisel.
* Raskeveokitel on juba aastaid peal elektrooniline sõidulogi, mis iga hoolduse ajal "maha loetakse". Selleks, et hinnata, kas auto on tehniliselt korras ja kas juht oskab ökonoomselt sõita. Tõepoolest, kütust varastavad juhid saab niimoodi kätte ilma igasuguste lisaandmeteta.
* Ametisõidukitel on üsna tavaline GPS-jälgimisseade. Selle abil saab tõesti teada, kus auto liikleb. Aga selleks, et marsruudist midagi järeldada, on vaja hulgaliselt juhi/omaniku/kasutaja lisaandmeid. Neid andmeid saab tavalisel järelsõitmisega oluliselt lihtsamalt hankida.
* Iga autojuht võib ise endale hankida vastava seadme ja uurida, mida kõike auto pardakompuuter salvestab.

Mõned "kompra" moodi asjad juhi kohta saab logist kätte küll:
* kas juhil on kombeks kiirust ületada;
* kui rahulik või agressiivne on juhi sõidustiil - kiirendused ja pidurdused tulevad välja kiiruselogist.

Paneme siia juurde artiklis esitatud hoiatuse: "Andmekaitsjate sõnul peaks auto poolt edastatav info olema aga rangelt reglementeeritud, sest liiga detailsete andmete abil on võimalik teha järeldusi hoopis auto omaniku või kasutaja kohta."

Kas saab kasutaja kohta teha järeldusi – jah, saab.
Kas autotootjal on huvi uurida omanike liikluskäitumist? Ma ei näe, mis kasu võiks sellest tõusta.
Kellel oleks huvi seda uurida? Kindlustusel ja politseil.
Kas autotootja jagab neile seda infot? Ei ole välistatud.
Aga tasuks jälle korra mõelda, milline on autotootja motivatsioon seda teha. Teisisõnu, kas risk ja kasu on tasakaalus?

Kujutage ise endale korraks ette, mis juhtub BMW müüginumbritega, kui selgub, et nad on politseile jaganud omaniku/juhi teadmata infot viimase liikluskäitumise kohta ja selle alusel on juht näiteks loast ilma jäänud.
Aga võib ette kujutada ka vastupidist - võib olla peakski BMW Haapsalu surmakutsari taoliste juhtide sõiduandmeid politseiga jagama, oleks mitu elu päästetud.

Loo moraal: enne kui hakata paanitsema andmete kuritarvitamise pärast, tee endale selgeks, mida on võimalik teada saada, mida selle teadmisega on võimalik peale hakata, mis on luuraja motiivid ja millised on riskid
Koguda on äge, kuritarvitada mitte.

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Teabevara