Miks meil ei ole uusi müügikoolitusi?

Viimasel ajal olen korduvalt kuulnud väidet, et Eestis ei ole ühtegi head müügikoolitust või siin pole enam koolitajat, kelle müügikoolitustele minna. Kõik on kas nähtud-kuuldud ja midagi uut ei pakuta. Võib-olla on tõesti suurem osa müügiinimesi kas saali-, avalikel- või sisekoolitustel kõik teadmised kätte saanud ja praktiline oskustase ületab õpetamise taseme Eestis.

Minu igapäevakogemus müügiinimestega kokku puutudes on paraku aga teistsugune, õppimiskohti ja arenguruumi on küllaga ning seda just müügioskuste baastõdede vallas. Seega ei ole vajadus müügiprotsessi tundmise, müügitehnikate kasutamise ning mõjutamis- ja müügipsühholoogia järele kuskile kadunud. Sirvides kaasaegseid müügiõpikuid avastab peagi, et on küll erinevaid rõhuasetusi, kuid põhiolemuselt ei ole müügiteooria aastatega muutunud.

Kui müügi olemuses ei ole toimunud suuri muutusi, miks siis on levimas arvamus, et midagi pole enam õppida ja keegi pole pädev õpetama?

Müük, muusika ja sport
Eelpool olnud küsimusele vastamiseks läheb mu mõte esmalt muusika kirjutamise juurde. Heliloojal on kasutada vaid seitse nooti, millega tal tuleb luua üha uusi ja uusi lugusid. Need on muutumatud olnud sajandeid. Samas pole ma kuulnud, et heliloojad avaldaksid arvamust, et ei ole enam midagi juurde õppida või luua. Kes on õppinud mõnda muusikainstrumenti, siis ta teab, kui palju tuleb korrata ja harjutada heliredelit või lihvida mängutehnikat. Kui palju me müügitöö omandamisel oleme valmis kordama ja harjutama oma müügikõnet? Pigem olen kuulnud väidet, et ma olen hea improviseerija ja kõik tuleb iseenesest.  Muusikamaailmas on parimad improviseerijad aga need, kes on omandanud ideaalse tehnika, millele see kõik üles ehitada. Jätkuks meil kõigil oma eriala õppimisel ja täiendamisel sama palju kannatust ja püsivust kui muusikutel.

Teine paralleel tuleb spordist. Treeningutel harjutatakse erinevaid liigutusi päevast päeva ning isegi suured meistrid alustavad oma uut treeningtsüklit taas algtõdede meeldetuletamise ja harjutamisega. Korvpallis näiteks on sööduharjutused treeningkavas algaja palluri esimestest treeningtundidest kuni vanameistri viimase treeninguni. Kas staarmüüja alustab oma müügihooaega müügioskuste ülelihvimisega?

Müük ja koolitused
Ma olen nõus, et kõike elus ei saagi võrrelda ja paralleele tuua, kuid õpiprotsess on siiski olemasolevate teadmiste ja oskuste lihvimine ja kinnistamine  ning seejärel uute teadmiste ja oskuste omandamine. On ju teada tõde, et kasu on ainult nendest teadmistest, mida me konkreetselt kasutame oma igapäevatöös, mitte nendest, mida oleme kuulnud või näinud. Osa müügikoolitusi lubab küll praktiliste oskuste omandamist ja harjutamist, kuid tegelikkuses on tegemist aktiivse loenguga ja seal ei saagi toimuda uute oskuste kinnistamist. Samas on Eestis olemas koolitused ja koolitajad, kes reaalselt kasutavad metoodikaid, mis viivad harjumuste ja käitumise muutuseni. Käisin kaks nädalat tagasi just sellisel koolitusel, kus grupp omandas harjutamise käigus uued käitumuslikud võtted.

Õige koolituse ja koolitaja leidmiseks on hea mõte jälgida kolme olulist asja: esiteks, kas koolitaja kohta on kirjas, miks tema on õige inimene seda koolitust tegema. Teiseks, kas koolitaja kasutab tänapäeva õpimeetodeid, ning kolmandaks, mis on selle konkreetse koolituse eesmärk ja õpiväljund. Tulemuse saavutamiseks tuleb aga osalejal endal olla valmis aktiivseks osalemiseks ja harjutamiseks, sest vastutus õppimisel on koolitataval.

Osale arutelus

  • Mihkel Reinsalu

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Teabevara