PEAB NÄGEMA! - “12 Angry Men”

Heikko Gross
Heikko Gross, CV Online turundusjuht

Uuenenud Bestsales.ee veebi esimene filmisoovitus tuleb CV Online'i turundusjuhilt Heikko Grossilt, kes viib meid aastasse 1957. Veenmise fantastilisest mängust rääkiv “12 Angry Men” on kahtlemata “Peab nägema!” filmirubriigi kõige põhjalikum arvustus.

Esiteks on üsna huvitav, kuidas inimesed väärt filmide peale satuvad, eriti näiteks 1957. aasta filmile nagu “12 Angry Men”. Tegelikkuses ei oleks mul 27-aastase inimesena väga asja nii vanas materjalis tuhlamisega. Tõenäoliselt ma ei olekski seda kunagi avastanud, kui ma poleks kooliajal käinud väitlusringis ning meie ringi juhendaja Margo Loor (ole sa tervitatud) poleks jaganud oma filmiriiulit ja välja toonud seda kui filmi, mida iga väitleja peaks vaatama. Millel aga põhineb väitlus? Faktidel ja inimeste veenmisel, suuresti nagu müükki. Just sellest räägib ka eelnevalt mainitud film.

12 Angry Men
12 Angry Men

Kindla veendumuse ohtlik müür

Film ise algab kohturuumist, kus süüdistatava pingil istub 18-aastane noormees ja süüdistuse sisuks on oma isa surnuks pussitamine. Poisi süüdimõistmist hakkab arutama 12 mehest koosnev nõukogu. Esmapilgul tundub olevat tegemist väga selge juhtumiga – faktid räägivad noormehe kahjuks ning otsustatakse teha esmane hääletus, mille käigus selgub, et vaid üks inimene 12-st arvab, et juhtum on selline, mis väärib arutamist enne kui noormees elektritoolile saata. Siit hakkabki lugu hargnema ja tekivad seosed müügiga.

Tihtilugu on ka müümisprotsessi puhul inimestel mingi hulk fakte, eelarvamusi ja ka terake ükskõiksust. Kui mõelda, kui palju otsuseid tuleb inimestel päevas teha, siis saan ma sellest ka aru. Sisuliselt tuleb filmi peategelasel Henry Fondal, kes ainsana pole poisi süüs veendunud, hakata ennast kehtestama ja läbi murdma kindla veendumuse ja ükskõiksuse müürist. Sarnast olukorda näeb ka müügis – inimestel puudub võimalus, soov või ka oskus süveneda pakutavatesse valikutesse. Tihtilugu müüb pakend, müüvad raamatu kaaned.

Henry Fonda aga võtab ülejäänud 11 meest piltlikult öeldes käekõrvale ja hakkab läbi käima fakte ja alustab küsitlemisest – kas kõik, mis esitletud, saab vastata tõele? Tegemist ei ole otsese müügiga, sest ta motiveerib inimesi endalt küsima, kas üks või teine fakt kindlasti vastab tõele? Viimane ongi tegelikult müügi üks tugevamaid tööriistu – inimese enda tähelepanu juhtimine teatud aspektidele, mis panevad esmapilgul üheselt võetavatest asjades kahtlema ja täiendavaid küsimusi küsima. Kui inimene mõtleb kaasa, on ta valmis lahti laskma eelnevatest veendumustest ja dogmadest. Müügiinimesel enda jutuga seda teha on kordades raskem. Ühtlasi kinnistuvad need veendumused paremini, millele inimene ise on jõudnud. Rääkimata rahulolutundest, mis kaasneb põhjendatud ja kaalutletud otsuse tegemisel, kui selleni on ise jõutud.

12 Angry Men
12 Angry Men

Grupi võim

Üheks suureks teemaks selle filmi puhul on grupi dünaamika. Kuidas inimesed käituvad, kui nad on suuremas grupis, kuidas neid mõjutavad teiste arvamused, argumentatsioon, aga ka emotsioonid. Alguses oli 12-liikmelises nõukogus seisuks 11-1 (11 hinnangul oli poiss mõrvas süüdi ning 1 hinnangul mitte). Väga erineva taustaga 12 meest olid igaüks isemoodi motivatsiooniga ja reageerisid erinevale argumentatsioonile. Oli näha, kuidas mõne puhul töötasid puhtad faktid, mõne puhul peegeldamine ja küsitlemine esmapilgul ilmselges ning mõni reageeris vaid grupi tugevale survele.

Üks huvitavamaid aspekte selles filmis ongi grupi dünaamika muutumine ja inimeste arvamuse muutmine. Kui siin otsida seoseid müügivaldkonnaga, siis tihtilugu toimuvad sarnased grupiga otsuste vastu võtmised ka ettevõtetes, kus küll ei otsustata noore inimese elusaatuse üle, kuid tihtilugu tehakse väga kaalukaid otsuseid, eeskätt müügiinimese jaoks. Küsimus on, kuidas selliseid grupiotsuseid mõjutada. Kindlasti ei anna film sellele vastuseid, küll aga mõtteainet selle kohta, kuidas ja mis hetkel võiks jala uksevahele panna ja kuidas esindatud saada õigel ajal ning õigel moel. Võiks öelda, et 1:1 argumenteerimine võib olla keeruline, grupi ümberveenime aga meistriklass, mille kohta ehk võikski antud filmist õppida. Tihtilugu ei ole selle puhul sirgjoonelisi teid, vaid läbi tuleb proovida mitmed lähenemised.

12 Angry Men
12 Angry Men

Meeldiv, rahulik, argumenteeritud ja viisakas

Kui filmi peategelast peaks kuidagiviisi iseloomustama, siis ma kasutaks selleks nelja sõna: meeldiv, rahulik, argumenteeritud ja viisakas. Ma ei saa küll oma pead panti anda, et need sõnad on kusagil müügialastes õpikutes välja toodud kui kuldsed omadused, mis tagavad müügis edu, kuid filmi ja enda mõningase elukogemuse põhjal tooksin ma välja, et need on ühed olulisemad inimeste veenmisel. Kindlasti tasub müügi käigus endale teadvustada, kuidas Sina (kui sa oled seotud müügivaldkonnaga) neid enda kasuks rakendad.

Olgugi, et "12 Angry Men" ei anna ühtegi universaalset retsepti, kuidas olla hea müügimees, aitab see tõstatada hulgaliselt küsimusi selle kohta, kuidas inimesi veenda. Samuti aitab see luua nägemuse selle kohta, mida võiks enda müügiprotsessi proovida, mida silmas pidada ning mille poole püüelda. Viimase maasikana lisaks siia veel ühe põhjuse, miks tasub seda filmi vaadata – umbes 98% tegevusest toimub ühes ruumis. Vähe on filme, kus on sellise trikiga hakkama saadud ja juba see annab ühe põhjuse juurde seda filmi vaadata.

Heikko Gross on Eesti suurima tööportaali CV Online turundusjuht, kes vastutab selle eest, et iga tööotsija esimeseks külastuskohaks oleks alati CV-Online.

Osale arutelus

  • Heikko Gross

    Heikko Gross
    CV Online turundusjuht

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Teabevara