Almondi Esco: Mida teha siis, kui s**t lendab ventikasse?

Almondi Esco
Almondi Esco, Bestsales.ee juht

Ilmselt on müügi kõrval vähe ameteid, kus Sinu tööd mõjutavad negatiivselt nii paljud Sinust täiesti sõltumatud asjaolud. Minu planeerimatu kontakt OÜ-tamise madinaga inspireeriski mind mõtisklema teemal, mida teha müügis siis, kui s**t ootamatult ventikasse lendab.

Üks sõber kirjutas mulle pühapäeval facebookis: “Said kah LHV foorumisse, kui Äripäevas OÜ-tamist propageerija “ ja viitas ühele foorumi postitusele, kus Bestsales.ee’sse otsitakse tudengite seast kaasautoreid - eelistatavalt OÜ’dega. Antud kuulutus võttis OÜ-tamise tuulispasas asitõendi rolli, mille järgi Äripäev justkui innustaks ise maksudest kõrvale hiilimist. Seda kuuldes tekkis mul pähe ainult üks küsimus: “Mis kuradi kuulutus?”

Pärast lähemat uurimist selguski, et antud kuulutus pärines minueelsest ajast Bestsales’is ja oli nüüd mugavalt keset skandaali pinnale kerkinud. Varjudest ilmus välja saatuse karvane käsi ja - oplaa!- olingi keset jahtuvat hommikohvi otsapidi selles hullunud rusikavõitluses sees. Eriti jama veel see, et head exitit ei paistnud kuskilt. Astud ühes suunas, sisened “vestlusesse” ja saad üheks paljude seast, kes niigi piinlikult suureks paisunud rüseluses nukke veristavad. Astud teises suunas ja ei tee midagi, oled see mees, kes ignoreerib elevanti ruumis. Ja kuigi mul pole ambitsiooni olla kumbki nendest, pole mul ka valikut...varem või hiljem peab kuskile ju astuma.

Kui minu jaoks on see olukord harv ja negatiivne mõju siiski kaudne, siis müügiinimestele on see kaunis tavaline keiss. Kuskil taamal Sinust kaugel käib mingi pauk ja ilma et Sa teaksid, mis ja miks, on see kõik järsku Sinu ukse taga. Klient, kes eile oli Sinu sõber, lööb tana toru nii kiiresti hargile, et valgus ka ei jõua järele.  Ootamatult on Sinust saanud nupp võõral malelaual - eesliinil seisev ettur. Aga mida siis sellises olukorras teha? Siin ongi väike assortii, et tulla müügis toime , kui s**t ootamatult ventikasse lendab.

1) Tähelda probleemi

Esimene hea samm on alati probleemi täheldamine. See ei tähenda, et peaksid võtma probleemi omaks, vaid lihtsalt adresseerima selle eksistentsi. Olenemata Sinu meelsusest või seisukohtadest sellles osas, on fakt, et probleem on täna Sinu ukse taga. Kui Sa nüüd ukse kõmakaga kinni lööd, muutud ise kütuseks probleemi lõkkes ja müügis viib see kiiresti kliendi kaotuseni.

2) Distantseeri ennast probleemist

Järgmine samm oleks distantseerida ennast probleemist. Kui Sina pole põhjus, miks Su kliendi hari punane on, siis pole Sul ka põhjust kanda selle eest vastutust. Kuigi emotsionaalseid purskeid võib esineda paljudel, siis enamik inimesi siiski mõistab, et kassiiri pole mõtet pikkade järjekordade pärast sõimata.

3) Kuula ära

Kui oled tekitanud enda ja probleemi vahele piisava distantsi, on õige hetk teha selgeks, mis on kliendi mure. Kuna Sina pole probleemi põhjus, saad Sa neutraalse, kuid siiski probleemi poolse vahemehena kuulata ära, mis Sinu klienti vaevab. Oled sõna otseses mõttes ülerõhuklapp ja see roll on väga tähtis, sest ootamatult tekkinud ebakõla ei tähenda veel seda, et koostöö lõpetamine vajalik oleks.

4) Ära pressi

Oluline on aga ära tunda, millal müük peatada. Pahastumine on halb seisund igasuguse surve avaldamiseks ja tõenäosus, et risk ennast ära tasub, liiga väike. Seega ole tähelepanelik, et Sa liialt ei survestaks. Pigem võta leebe müügitaktika. Kui see töötab, pane edasi, kui tundub, et ei lähe, ära karda tõmmata pidurit. Müügi kaotus täna ei tähenda midagi, kui suudad hoida olulist pikaaegset klienti. Tee täna paus ja proovi mõne aja pärast, kui emotsioonid jahtunud, uuesti.

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

ElectroAir is looking for active SALES MANAGER

Manpower OÜ

19. november 2017

Teabevara