Kas me vajame ReStarti?

Kaido Vestberg
Kaido Vestberg

ReStart on meile kõige tuttav tegevus – näiteks probleemide ilmnemisel arvuti või mõne muu tehnilise vidinaga on see tegevus sageli ainuvõimalik lahendus, kirjutab oma blogis koolitusfirma Mercuri International Eesti CEO ja juhtiv partner, seeniorkonsultant ning koolitaja Kaido Vestberg.

Ühel tänavusel Mercuri hommikukohvil teatasid praktiliselt kõik osalejad – kümnekonna ettevõtte tegev- ja müügijuhid – nagu eelnevalt kokku lepitult, et tänane väljakutse on kogu ettevõtte ReStart. Kasvav sisetarbimine Eestis teeb küll rõõmu, kuid kuulates ettevõtete tagasisidet, ei saa nii kaua enam jätkuda. Paljusid ettevõtteid ootavad ees huvitavad "turbulentsed" ajad.

Me vajame ReStarti? Aga kuidas me sellisesse situatsiooni oleme jõudnud? Kriisisist alates on tegeletud kulude kokkuhoidmise ja optimeerimisega, kuid olulised muudatused on paljudel tänaseks tegemata. Tehnoloogia areng on oluliselt muutnud klientide ostuprotsesse, info kättesaadavus teeb hinnad üha enam läbipaistvamateks, konkurents kasvab enamikes valdkondades.

Väiksemad ettevõtted väiksemate varudega on oma muudatused ära teinud: on vähendatud inimeste arvu ja ka palkasid, otsitud uusi lahendusi ja võimalusi. Edukamad ja suuremad firmad ei ole nii kiiresti reageerinud, on oodatud, et turg muutub. Kuid uus normaalsus on käes ja muutust ei terenda silmapiiril. Teadlikult on hoitud kulusid kontrolli all, võimalusel igalt poolt veidi kärpides. Muutusi isikkooseisus sellistes firmades oluliselt ei ole reeglina tehtud. Tekkinud on teatud mõttes seisev vesi, inimesed on jäänud kinni mugavusstooni. Ei tule initsiatiivi muudatusteks ja hakatakse juhti süüdistama enda motivatsiooni languses. See ei ole vaid mõne ettevõtte mure. Olen näinud seda nii enda ettevõttes kui ka paljudes klientorganisatsioonides.

Olen nõus väitega, et alati tuleb anda inimestele võimalus. Samas ei maksa liialt klammerduda ka olemasolevatesse inimestesse. Kui töötaja ei leia endas sisemist motivatsiooni jätkata, ei saa teda ka juht aidata. Üha enam leviv müüt, et juht peab alluvat motiveerima, levib rasketel aegadel kui kulutuli. Aga muidugi, kõige lihtsam on ju süüdistada enda motivatsiooni kadumises teisi. Muudatusi ei saa juht üksi läbi viia. Kui töötajatel ei ole tahtmist kasvõi töökoha säilimise nimel pingutada, tuleb anda tal võimalus motivatsiooni mujalt otsida. Sageli on uue motiveeritud töötaja väljaõpe lihtsam kui viriseva minevikku kinni jäänud kunagise staari innustamine. Töine positiivne õhkkond on eelduseks uuenduste leidmiseks ja nende elluviimiseks.

Juhtidele tasub südamele panna, et selline negatiivne ja süüdistav õhkkond liiga kaugele ei läheks. Lootuses teha inimesele head, me hoopis süvendame probleemi. See on nagu kasvaja, mis tuleb välja lõigata: mida kaugemale arenenud, seda suuremad tüsistused. Aga samas, kui on see kõrvaldatud, on kõigil kergem hingata ja naeratus tuleb suule.

 

Kaido Vestberg on koolitusfirma Mercuri International Eesti CEO ja juhtiv partner, seeniorkonsultant ja koolitaja, ülalolev artikkel pärineb tema blogist.

Osale arutelus

  • Kaido Vestberg

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Post11 otsib MÜÜGIOSAKONNA JUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

27. september 2017

Hilleberg is looking for an QUALITY MANAGER

Finesta Baltic OÜ

19. oktoober 2017

Teabevara