Bensiini lõhn kaob ajalukku?

Nissan IDS kontseptauto
Nissan IDS kontseptauto

Väidetakse, et esimene iseliikuv vanker ehk tänapäeva mõistes auto töötas elektrijõul. Maismaasõidukite kiirusrekord kuulus kuni 20. sajandi alguseni elektriautole. Tipphetkel, sajandivahetuse paiku, moodustasid elektriautod 38% USA autopargist. Odava nafta üleküllus lõpetas aga elektriautode eksistentsi sajandiks.

Käesoleva kümnendi algul tuli elektriauto ambitsioonikate plaanidega uuesti. Tulemus jäi aga oodatust nõrgemaks ja elektriautod on leidnud rohkem turgu vaid seal, kus riik on seda jõuliselt rahaliselt toetanud.

Kas tuleks arvata, et elektriautode teine tulek on läbi kukkunud? Veidi asja uurides sellist tunnet siiski ei teki. Tundub, et džinn on pudelist väljalastud. Kui veel paari aasta eest suhtusid mitmed tuntud autotootjaid elektriautosse pehmelt väljendades leigelt, siis tänaseks on ka kõik skeptikud valjuhäälselt teatanud mitu elektrijõul toimivat mudelit nad plaanivad lähima 3 kuni 5 aasta jooksul turule tuua. Mis võiks olla sellise meelemuutuse põhjuseks? Peamiseks liikuma panevaks jõuks on kindlasti CO2 emissiooni piirarvud, mida sisepõlemismootoreid kasutades on järjest raskem (kallim), kui mitte võimatu saavutada. Teisalt on elektriautode ja nende komponentide arendajad vaatamata tagasihoidlikule müügile usinalt tööd teinud ja paljud kallid komponendid on muutunud kordi odavamaks ehk konkurentsivõimelisemaks. Autotootjates on tekitanud ärevust ka „tsunfti“ väliste tegijate aktiivne sekkumine, kes mitte ainult ei soovi ehitada elektriautot vaid astuvad kohe ka sammu edasi isesõitvate sõidukite suunas. Tugevat konkurentsi pakuvad siin IT suunitlusega ettevõtted, sest elektrimootoriga auto on ju peaaegu nagu ratastel arvuti!

Kui senini on elektriautonduse kitsaskohad olnud väike sõiduulatus, kõrge hind, aku vastupidavus ja taristu puudumine, on need probleemid leidnud või leidmas lahendusi. Taristu ehitamiseks on otsustanud õla alla panna lisaks riikidele ka huvitatud pool ehk autotootjad ise, tehes selleks juba omavahel tihedat koostööd. Akude hind on langenud juba kordi ja mahtuvus tõusnud.

Kui kümnendi algul maksis elektriauto vähemalt 37-40 000 EUR ja sõiduulatus oli 100-150 km, siis järgmise generatsiooni sõidukite, mis kohe turule jõuavad, hinnaklass on ilmselt 27-30 000 EUR, sõiduulatus aga vähemalt 2 x suurem ehk 300+ km. Kui elektriauto hind jõuab 18-20 000 EUR piiridesse, mis on keskmise auto hind täna, jõuame murdepunktini, kus elektri- ja sisepõlemismootoriga autode hinnad on võrdsed, ühe tankimisega läbisõidud samuti aga elektriauto kütusekulu on 10 korda väiksem, hooldekulu 5 korda väiksem ja tehnilised näitajad ning töökindlus oluliselt paremad. Miks peaksime siis veel eelistama keskkonda saastavat sisepõlemismootorit?

Millal see teoks saab? Tõenäoliselt varem kui me oskame arvata!

Fakto Auto AS tegeleb uute ja kasutatud sõidukite müügi, hoolduse ja remondiga.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!
  • Raivo Sternfeld, Fakto Auto AS nõukogu esimees

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Piimatööstus otsib MÜÜGIESINDAJAT

M-Partner HR OÜ

07. mai 2017

Käsi­raamatud