Isesõitvad autod ehk kui kaugel on tulevik?

Fakto Auto AS nõukogu esimees Raivo Sternfeld
Fakto Auto AS nõukogu esimees Raivo Sternfeld

Isesõitvate autode arendamine on muutunud autotootjate seas prioriteediks nr 1. Kõik on asunud seda põldu agaralt kündma ja pidevalt tuleb teateid uutest „töövõitudest“. Isesõitva auto valmistamine pole keeruline ja on täna jõukohane kõigile tootjatele, keeruline on kuidas õpetada masin liiklussituatsioonist aru saama ja selle põhjal vaid õigeid ning ohutuid otsuseid tegema.

Täna on enamus uusi autosid varustatud erinevate juhiabivahenditega, kuid valdavalt need piiksuvad ehk hoiatavad lisad on passiivsed ja vastavad 0 tasemele ning autot isesõitvaks ei muuda.

Tasemele 1 võiksid sobida sõidurajal püsimise süsteem, mis veidi rooli keerab ja kohanduv püsikiiruse hoidik. Siin on kohane meenutada, et ilmselt esimene laiatarbe kohanduv püsikiirushoidik oli Nissan Primera varustuses juba aastal 2002. See võimaldas mugavalt eelsõitja sabas liikuda ja kui päris seisma jääda polnud vaja võis vaid rooli keerates kasvõi Tartusse välja sõita.

Tasemega 2 sobituvad süsteemid, mis piiratud tingimistel suudavad ise sõita, kuid piirsituatsioonides vajavad siiski juhi kohest sekkumist ehk pilk peab olema teel ja käed roolile lähedal. Valdavalt vastavad täna kasutatavad süsteemid 2. tasemele.

Hiljuti teatas Audi, et uus A8 on esimesena varustatud 3. taseme isesõitmist võimaldava tehnikaga. Seda esialgu siiski piirangutega, sest süsteem töötab vaid maanteedel kiiruseni kuni 60 km/h ja ning on mõeldud ennekõike ummikutes mugavalt liikumiseks.

Osa autotootjaid on deklareerinud, et jätavad 3. taseme vahele ning töötavad kohe 4. taseme suunas. Erinevus on siin selles, et 3. tasemel võib inimene käed roolilt eemaldada ja tähelepanu liikluselt mujale suunata kuid peab olema valmis auto märguande peale juhtimise kohe üle võtma. 4. taseme juures peab automaatika suutma sõidu ise ohutult lõpetada kui inimene selleks valmis ei ole.

Ka uuenenud Nissan Qashqai muutub isesõitvaks. Eelmisel aastal Jaapanis esitletud ProPILOT tehnoloogia jõuab Euroopasse. Uus süsteem võtab kasutamisel kontrolli piduri, gaasi ja roolimise üle ning suudab maanteel vastavalt juhi valikule liikuda kiirusega kuni 100 km/h, püsida sõidurajal, läbida kurvi ning pidurdada auto seisma. Süsteemi arendatakse edasi, järgmisel aastal peaks kasutusküpseks saama täiendus, mis võimaldab maanteel sõidurada vahetada ja möödasõitu teostada ning 2020. aastal lisandub võimekus ka tihedas linnaliikluses iseseisvalt toime tulla.

Isesõitmise areng liigub tõusvas joones „masinotsustamise“ suunas, tipnedes tasemega 5, mis tähendab automaatika täielikku kontrolli liikuva sõiduki (ja ka juhi?) üle kõigis liiklussituatsioonides. Tipptasemeni on aga veel pikk tee minna.

Fakto Auto AS tegeleb uute ja kasutatud sõidukite müügi, hoolduse ja remondiga.

Osale arutelus

  • Raivo Sternfeld, Fakto Auto AS nõukogu esimees

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

KAFO otsib MÜÜGI- JA TEENINDUSJUHTI

Manpower OÜ

31. august 2017

Bong Eesti otsib MÜÜGIESINDAJAT

Manpower OÜ

31. august 2017

Klinkmann Estonia is looking for a AREA SALES MANAGER

Klinkmann Eesti AS

02. september 2017

Käsi­raamatud