Läti: Onupojapoliitika ja slaavi kombed

"Läti bürokraatia on Euroopas suurim ja lätlastega on keeruline asju ajada. See on nagu onupojapoliitika, sellised mehhanismid, mida mujal Euroopas ei kohta," kommenteeris Respo Haagised ASi ekspordi müügijuht Ahti Arvi, lisades, et Läti turul on tugev siseturukaitse.

Tuleb leida ikkagi õigeid inimesi, kellel on piisavalt energiat ja aega koha peal tegeleda toote müümisega, lisas Arvi. "Igasugune tegevus on siiski isikutes kinni, kes seal eksporti edasi veavad," ütles Arvi.

Äripartneritega on lihtne ühist keelt leida, küsimus on ametkondades, kes tegelevad vahepeal kõikvõimalike sertifitseerimistega.

"Asjad liiguvad tunduvalt aeglasemalt kui mujal. Mul on lihtsam asju ajada itaallasega kui lätlasega," märkis Arvi.

"Kuigi meil on erinev keel ja mingil määral erinevad traditsioonid ning ärisse suhtumine, siis siiski on suhtlemine lätlastega sujuv. "Suhtlemine baseerub usaldusel ning klapib hästi," kirjeldas oma kogemust Lätti tehase rajanud Tartu Maja Betoontooted juht Jaan Luts ning lisas, et näiteks Leeduga on hoopis teistmoodi.

Lätis on elanikkond vaesem kui Eestis. Seega on suhteliselt raske müüa kvaliteetset ja tugevat toodet, kiputakse tahta kõige odavamat ja halvemat, täpsustas Arvi. "Tihtipeale tuleb inimest veenda tema vajadustele vastava toote ostmiseks, mitte minna näpuga menüüsse ostma seda odavamat toodet," põhjendas Arvi.

Kunda Nordic Tsement ASi juht Meelis Einstein leidis, et Lätis töötavad slaavilikud võtted. "On vaja saunas käia, viina juua. Selline sotsiaalsel baasil isiklike suhete kliendibaasi loomine," kommenteeris Einstein. Eestis lihtsalt küsitakse pakkumist, aetakse asju e-posti teel, vaadatakse, kas hind sobib, ja tehakse tellimus. "Seal aga see nii ei ole. Tuleb tunda kohalikku ärimudelit," ütles Einstein.

Võõrana on Läti turule raskem minna. Läti turule siseneda aidanud koostööpartneri ostis tootja välja. "Raske on leida kliente ja luua kliendibaasi. Kohalikud mehed tunnevad kohalikku turgu, omavad kliendisuhteid, müüme otse nendele," lausus Einstein.

Üks küsimus
Millega arvestada Lätti sisenedes?
Hele Lõhmus
Eesti Kaubanduskoda Lätis tegevjuht

Majanduse ebastabiilsusega. Praegu on lubatud, et makse ei tõsteta, kuid viimase 2,5 aasta jooksul on näiteks turismisektoris maksukoormus muutunud neli korda, sama on toimunud kütuse ja alkoholi aktsiisidega.

Kindlasti tuleks arvestada, et venekeelne elanikkond on Lätis rohkem integreerunud kui Eestis ning vene keele oskus tuleb kasuks kohalike ettevõtjatega sidemeid luues. Alt minnakse paljuski sellega, et usutakse, et Läti ja Eesti turud ning tarbija käitumine on sarnased.

Kui kaubamärk on universaalne ja rahvusvaheliselt mõistetav, võib turule tulla olemasoleva kaubamärgiga. Ettevõte, kelle brändis esinevad ö, ä, õ, võiksid mõelda, kuidas kohalikus keeles nende bränd kõlab ning kas ettevõtte kliendid hääldamisega toime tulevad. Üldjuhul soovitaksime sellisel juhul luua uus kaubamärk.

Ostujõud kontsentreerub Riiga ja Riia rajooni. Riia lennujaam on oluline sõlmpunkt. Äripartneritega ühist keelt leida pole keeruline, sest suures osas on meie väärtushinnangud sarnased. Oluline on vahetu isiklik kontakt äripartneritega suhtlemisel.

Tasub teada

Mõned Lätti eksportijad

Tartu Maja Betoontooted
- Eesti edukamaid ehitusmaterjalide tootjaid. Müüb oma toodangut peamiselt Baltimaadesse ja Skandinaaviasse.

Polven Foods
- Kondenspiima ja majoneesi tootja ning turustaja. Lisaks Eestile esindus ka Leedus ja tütarettevõte Lätis.

Kunda Nordic Tsement
- Klinkri ja erinevate tsementide tootja, ekspordib viiendiku toodangust Lätti.

Respo Haagised
- Sõiduautode järelhaagiste tootja.

Kalev Chocolate Factory
- Eesti suurim ja vanim kondiitritööstus.

Pane tähele

Milleks Lätis valmistuda?

suur Finantsrisk
- Läti turule eksporti alustada soovija peab sellega arvestama, sest raha kättesaamisega võib probleeme tekkida. Tuleb vaadata, kellele müüa, millise taustaga on ostja ja kas firmale võib krediiti anda või mitte. Läti majandus on raskes seisus, firmadel ei ole palju raha ja väga lihtsalt võib juhtuda, et keegi ostab ja jätab maksmata.

kodumaise eelistamine
- Paljud tarbijad Baltimaades on toodete ostmisel üsna patriootlikud ning eelistavad kodumaist toodangut. Polven OÜ hakkas sel põhjusel Lätis kasutama lätikeelset pakendit, et see oleks tarbijale arusaadavam ja lähedasem.

eestist erinevad maitseeelistused
- Uuri sihtturgu. Näiteks Lätti majoneesi eksporti alustades avastas Polven OÜ, et nende tooted ei ole selles riigis üldse populaarsed. Ostsid konkurentide tooteid ning said teada paar lihtsat erinevust. Lätlased eelistavad paksu, teravat, sinepimaitselist ja rohkelt äädikat sisaldavat majoneesi. Seevastu meil Eestis eelistatakse lahjat ja vedelat majoneesi. Kui hakkasid Läti turu jaoks tootma muudetud retsepti alusel eraldi majoneesi, siis kasvas kohe ka nõudlus meie toodete järele. Näiteks leedulaste majoneesieelistus on pigem sarnane eestlaste, mitte aga lätlaste maitsega.

teised maksetähtajad
- Raske on müüa normaalse Euroopa tavadega maksetähtajaga sellepärast, et ettevõtted, mis tunduvad Eestis vaadatuna tugevad firmad, võivad päevapealt lakata eksisteerimast. Firmadel, mis ka edasi eksisteerivad, võib ühel hetkel maksedistsipliin kaduda. Isegi, kui ettevõttel ei ole maksevõlgnevusi, võib tekkida probleem oma raha kättesaamisega.

Allikas: OÜ Polven, Tartu Maja Betoontooted, Respo Haagised AS, Kalev Chocolate Factory

Osale arutelus

  • Alyona Stadnik

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara