Veebis meelitab eurod välja täpselt vormistatud sõnum

Kuidas kirjutada internetis müüvat teksti? Spämmivoos kliendi tähelepanu tõmbamiseks ning rahakotiraudade paotamiseks tuleb osada digitaalse müügi- ja infosõnumi koostamise nippe.

"Internetist info otsijaga ei tahaks meist keegi lähedalt kokku puutuda – ta on täielik egomaniakk, pealiskaudne, kiirelt tüdinev, keskendumishäiretega," vahendas enda kogemust veebi teksti kirjutamisest Estraveli digitaalturunduse spetsialist Äripäeva seminaril "Kuidas internetiturundus tööle panna".

Samas on võimalik sellise inimese tähelepanu võita, selleks tasub teatud nippe teada. Näiteks Solaris Kino turundusjuht Tanel Tatter rõhutab, et internetis ja pabermeedias info tarbimine erineb.

"Veebis, Facebookis, Twitteris ja uudiskirjas levitatav sõnum on pigem otsesem ja familiaarsema tooniga. Trükimeedias tuleb arvestada sellega, et teine pool on passiivne," selgitas ta.

"Digimeedias kliendiga dialoogis olles arvestame, et tunneme oma klienti ja tema meid nagu vanad sõbrad," lisas Tatter. Ehkki kanalid erinevad, kannavad sõnumite sisu samu väärtusi, erinevused tulevadki sisse vormis ja trükimeedias kasutatavas konservatiivsemas sõnastuses.

Kui nipid selged, ei saa siiski loorberitele puhkama jääda. Veebipoodi kingakaubamaja.ee pidav Olesija Roos rääkis, et tuleb pidevalt erinevaid nippe katsetada, et töötav leida. Ideid saab selleks oma vigadest ning konkurentide tegevust jälgides. Hetkel töötavad poel Facebookis oksjonid – sisestad foto ja kasutajad hakkavad seda kommenteerides näiteks euro kaupa hinda tõstma.

EDULE SAMM SAMMULT
Püüa tähelepanu
Silm reageerib muutustele: kasuta eri kirjatüüpe, värvi, teksti rõhutamist, linkide lisamist.
Sõnade puhul kasuta emotsioone tekitavaid sõnu.
Võtmesõnad sõnumis esimeseks, kehtib nii bänneril, pealkirjas, lõigus, lauses. Esimene sõna häälestab reklaami-info lugejat, viimane jääb meelde. Tähelepanu püüdmine on lihtne osa.

Hoia tähelepanu
Töötav veebitekst on skanneeritav ehk pilguga üle lastes haaratav, lihtsas keeles, emotsionaalne ja ennetav ehk paku vastuseid enne, kui küsimused tekivad.

Keskendu lugejale
Teksti koostades lähtu selle tarbijast, kes võib nii ettevõttest kui teksti kirjutajast olla erinev. Et erinevusi välja lihvida, tasub näiteks valmis teksti lasta üle lugeda mõnel kõrvalseisjal - sõbral, pereliikmel, tuttavatel. Nad võivad märgata detaile, mida kirjutaja on kahe silma vahele jätnud.

Digisõnumile reageeritakse kiirelt
Digitaalses meedias on reaktsioon sõnumile õige ajastuse juures alati kiire ja tagasiside kindel. See omakorda nõuab toimetajalt avatust ja kiiret valmisolekut klientide küsimustele vastama. Solaris Kino turundusjuht Tanel Tatter on seda meelt, et eriti ilusaks muudab teema see, et just kinokülastajalt tuleb hulgaliselt soovitusi ning konstruktiivset kriitikat, mis aitab meil oma toodet täpselt külastaja soovidele sobivaks muuta.

Mida teised teevad?
Kui konkurent saadab välja igava pealkirja, on see sinu võimalus - tee paremini ja huvitavam. Samas, kui ta teeb hästi, tasub sellest omakorda õppida. Selleks surfa sotsiaalmeedias, jälgi Facebooki, Twitteris toimuvat, samuti ajakirjanduses avaldatud pressiteateid.

Lihtsusta
Internetis surfaja tähelepanu on hüplik ja lünklik, samas brauseriakent lihtne sulgeda ning e-kiri kiirelt prügikasti saata, kui jutu mõistmiseks peab mitu korda lugema, nii hõlbus. Sõnasta pakkumised lihtsalt loetavad - kasuta lühikesi või lihtlauseid, väldi keerulisi või erialaseid mõisteid, tekst olgu lihtsalt haaratav ka kiirel lugemisel.

Provotseeri
Suur osa internetis liiklevast on müra, palju on spämmi. Kliendi postkasti jõuab lisaks sinu suurepärasele pakkumisele veel kümneid, vahel ka sadu sarnaseid pakkumisi. Et sellest voost eristuda ja silma paista, tulebki silma paista.

Pealkiri tõmbab ja peletab
Näiteks uudiskirjale pealkirjaks Firma Uudiskiri nr 29 vähendad oluliselt võimalusi, et uudiskirja saajad selle lahti teevad. Uudiskirja pealkirjast sõltub, kas seda märgatakse spämmilasus, kas ja kui palju seda avatakse. Too midagi esile, rõhuta, keera vinti üle. Kui müügikirjas on eripakkumised, too midagi neist välja. Kui kirja ei avata või avavad vähesed, on selle koostamisele ja saatmisele kulutatu raisatud aeg ning klient kaotatud.

Ülivõrretega pea piiri
Iga pakkumine ei ole unustamatu, super, võimas või midagi, millest ei saa keelduda. Iga pakkumist selliseks nimetades devalveerid tõeliselt heade pakkumiste väljamängimist. Kui hind või pakkumine on tõesti üli, siis muidugi seda rõhutada. Kui pigem keskmine, leida mingi eripära, millele rõhuda.

Arvesta info tarbimise harjumustega
Näiteks Estravel soovitab pakkumiste ja uudiskirja koostamisel arvestada, et internetis info tarbija pilk liigub ekraanil F-tähe kujuliselt ehk enim tähelepanu saab pealkiri, siis teksti algus. Nii tulebki läheneda lööva pealkirjaga, mis tõmbab lugema ning kiirelt sissejuhatuse järele pakkumine kirjutada.

Rõhuta olulist
Mõned detailid pakkumisest võivad olla rõhutamist väärt - näiteks eritingimused, tähtaeg, hinna kehtivus, saadavus jne, et vältida asjatuid küsimusi ning hilisemaid seletusi.

Kirjuta lihtsalt haaravalt
Kirjuta nii, et lugeja aju peaks arusaamiseks võimalikult vähe töötama.
Ühes lauses on üks mõte.
Lauses peaks olema nii tegevus kui ka tegija.
Kirjuta jaatavaid lauseid, väldi eitavaid.
Ole ettevaatlik väljenditega, mis on keerulised kiiresti mõista.
Mida lühem ja tihedam tekst, seda parem.
Kirjuta aktiivset teksti: tegusõnad, käskiv kõneviis, väldi mine-lõpulisi vorme.
Pöördu otse lugeja poole: sina või Sina.
Ütle enda kohta „meie”, see on soojem.
Väldi liialdusi ja mulli, pigem rõhuta eripära
Numbrid, mitte sõnad - kiirem ja lihtsam haarata.

Allikas: Anu Vane, Tanel Tatter, Äripäev

Osale arutelus

  • Rivo Sarapik

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Digitrükk is looking for a EXPORT SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

02. oktoober 2017

Maxima otsib MÜÜGI- JA TURUNDUSDIREKTORIT

Maxima Eesti OÜ

25. september 2017

Hilleberg is looking for an QUALITY MANAGER

Finesta Baltic OÜ

19. oktoober 2017

Teabevara