8 nippi Google Analyticsi edukaks tööle rakendamiseks

TLÜ Haapsalu Kolledži rakendustarkvara lektor Janno Kriiska selgitas müügi- ja ekspordiuudiste kanalile www.bestsales.ee, kuidas tavakasutaja saab Google Analytics oma kasuks tööle panna.

Kui Google 2005. aastal täiesti tasuta kasutamiseks mõeldud veebipõhise analüütikarakenduse turule tõi, ei osatud isegi Google'i korporatsioonis selle nõnda suurt menu ette näha – seda ilmestab asjaolu, et praktiliselt üleöö registreerus veerand miljonit kasutajat, kes sidusid programmiga pea kolmveerand miljonit veebilehte, et neis toimuvat liiklust analüüsida. See viis olukorrani, kus Google pidi mõneks ajaks uute kontode loomist piirama, et ennast selliste masside teenindamiseks paremini ette valmistada.  


 

 

 

 

 

 

 

 

Iga veebimeister teab, kui oluline on jälgida oma lehel toimuvat. Varem laialdaselt kasutatud serveripõhised analüütikaprogrammid olid enamasti pinnapealsed – suutsid koguda küll suurel hulgal andmeid, kuid nende tõlgendamiseks oli vaja päris palju täiendavaid teadmisi ning ohtralt lisatööd. Google Analyticsi suure menu põhjust võibki otsida (lisaks vabakasutusele) asjaolus, et tegemist on võimeka, kuid samas piisavalt lihtsa lahendusega, mida suudab otstarbekalt kasutada ka keskmiste teadmistega veebimeister.

Nagu juba öeldud, Google Analyticsi näol on tegemist võimsa tööriistaga oma veebilehe efektiivsuse ja e-turundusealase tegevuse tulemuslikkuse mõõtmiseks. TLÜ Haapsalu Kolledž jõudis Google Analyticsini seoses uue veebilehe kasutusele võtmisega. Vana leht oli ajale jalgu jäänud ning mis peamine, see oli Google'ile ja ka teistele otsimootorile raskesti leitav. Olemasoleva veebi optimeerimise asemel otsustati 2008. aastal kasutusele võtta uus ja juba algselt otsimootorisõbralikum lahendus Haapsalu Kolledžis, mida sai SEO (ingl Search Engine Optimization) põhitõdedest lähtuvalt täiendavalt arendatud (dünaamilised alamlehtede tiitlid, otsimootorisõbralikud URL-aadressid jne). Lisaks eelnevale, mindi serveripõhiselt analüütikaprogrammilt (Webalizer) üle veebipõhisele (Google Analytics), et optimeerimise tulemusi jooksvalt jälgida.

Ajapikku on selgeks saanud, et lisaks külastatavuse peegeldamisele, suudab Analytics täita märksa mitmekülgsemaid ülesandeid. Siiski peab selle sihipäraseks ja otstarbekaks kasutamiseks päris mitmeid nüansse silmas pidama. Järgnevalt mõned olulised punktid, mida TLÜ Haapsalu Kolledži kogemustest lähtudes on soovitatav teada või kasutada.

1. Esialgu võib jääda natukene segaseks Google Analyticsi ülesehituse loogika ning see, kuidas oma konto struktureerida, et hiljem oleks vähem peavalu – jääb arusaamatuks, mis asi on konto (ingl Account) ja mis on veebiprofiil (ingl Website Profiles) ning mis on nende erinevused. Siin lihtne rusikareegel: kui analüüsitakse mitmeid erinevaid veebilehti, siis iga lehe jaoks tuleks kasutada eraldi kontot ja mitte paigutada neid ühe konto alla eraldi veebiprofiilidena. Nüansse on siinkohal veel mitmeid ning vajadusel tuleks nendega abimaterjalis lähemalt tutvust teha.

2. Et üldse oleks võimalik Analyticsi kogutavate andmete põhjal adekvaatseid järeldusi teha, tuleb endale selgeks teha peamised mõõdikud ja nende erinevused. Nt, mis vahe on külastustel (ingl Visits) ja külastajatel (ingl Visitors) või külastustel ja leheküljevaadetel (ingl Pageviews); mida näitab uute külastuste (ingl New Visits) või tagasipõrke (ingl Bounce Rate) protsent.

 

3. Kui külastajate ja külastustega seotud mõõdikud on selgeks saanud ning nende lugemine juba vajalikke seoseid loob, tuleks astuda sammukene edasi ja kaasata oma analüüsidesse ka külastuste päritolu (ingl Traffic Sources) ning nende kulgemine lehe sisus (ingl Content). On ju iga veebiturundaja jaoks äärmiselt oluline just see teadmine, kuidas inimesed lehele jõuavad: kas nad tulevad otsimootorite või teistel lehtedel olevate viidete kaudu; milliseid märksõnu otsingus kasutati, millisele alamlehele n-ö maanduti (ingl Landing Pages), kuhu sealt edasi liiguti, kust väljuti (ingl Exit Pages) jne. Kõike seda Google Analytics ka jälgida võimaldab.

4. Teatud juhtudel on otstarbekas kogutavatele andmetele lisada filtrid (ingl Filters), et osa andmetest oma veebiprofiilis kuvatavatest kas eemaldada (ingl Exclude) või siis vastupidiselt – just eraldada ning vaid neid kuvamiseks kaasata (ingl Include). Nt on võimalik filtri abil välja sõeluda kogu sisevõrgu liiklus, mida kolledž ühel hetkel oma töötajate ja õpilaste külastuste eemaldamiseks tegi. Samas oleks aeg-ajalt hoopis hea jälgida vaid sisevõrgu ehk n-ö oma inimeste liikumist lehel ja jätta kõrvale kõik muu. Filtrite kasutamisel on üks oluline soovitus: eemaldatud andmeid ei ole võimalik enam taastada ja veebiprofiilis kuvada. Seega, kui kasutate filtreid, siis tehke seda eraldi profiilides, jättes alati alles ka algprofiili, kus kuvatakse kõiki andmeid ilma mingite filtrite rakendamiseta. 

5. Filtrite loomisel saab kasutada ka "otsi ja asenda" funktsiooni (ingl Search and Replace). Seda on otstarbekas kasutada näiteks juhul, kui veebilehe URL-aadressid ei ole otsimootori- ja seega inimsõbralikud. Ehk siis on selliste filtrite abil võimalik kogutud andmete seast üles otsida oma veebilehe alamlehtede aadressid, mis muidu on kujul "www.minuleht.ee/?ID=12&CatID=1736" ja asendada need loetavas vormis nt "www.minuleht.ee/kontakid". Veebileht jääb küll endiselt URL aadresside osas ostimootorivaenulikuks, kuid vähemalt on Google Analyticsis veebi sisuga seotud analüüse märksa lihtsam jälgida.

6. Alati tasub oma veebilehel puhul määratleda teatud eesmärgid (ingl Goals), neist ka Google Analyticsile teada anda ja eesmärkide saavutamist eraldi mõõta. Seda ka mittekommertslike lehtede puhul! Iga veebileht on loodud teatud otstarbega (selleks võib olla ka lihtsalt teavitus) ning sellest tulenevalt võimegi teatud alamlehe külastust käsitleda meie jaoks olulise eesmärgina. Kolledži puhul on sellisteks eesmärkideks kindlasti erialadega seotud infolehtede külastamised. Analytics võimaldab meil jälgida, kui paljud meie lehe külastajad meie määratletud eesmärkideni jõuavad. Lisaks ka seda, kuidas nad jõuavad, või kui ei jõua, siis miks. Viimase jälgimiseks saab igale eesmärgile luua ka n-ö eesmärgilehtri (ingl Goal Funnel), kus määratleme loogilise teekonna, milliste sammude kaudu külastajad veebilehe sees eesmärgini peaksid jõudma. Hiljem on võimalik graafiku kujul näha, kuidas meie külastajate vood etteantud rajal tegelikult liiguvad ning kui nad eesmärgini ei jõua, siis kus nad rajalt lahkuvad. See aitab hinnata oma lehe efektiivsust – külastajate jõudmist püstitatud eesmärkideni – ning vajadusel struktuuri ja sisu ümber korraldada.


 
7. Kui tegeletakse aktiivselt veebiturundusega, siis kindlasti tuleks tegeleda ka linkide tähistamisega (ingl URL tagging). See võimaldab Google Analyticsil ja ka veebihalduril paremini ühe või teise kampaania tulemuslikkust mõõta. Nimelt läheb nt uudiskirjast sündinud külastus tavajuhul kirja kui otsekülastus (ingl Direct). Seega ei ole võimalik eristada, kas inimene reageeris uudiskirjale või klõpsis ta hoopis oma brauseri järjehoidjate seas olevat otseviidet. Samuti võivad paljude portaalide ribareklaamid tänu sageli kasutatavatele erinevatele ümbersuunamissüsteemidele päritolu poolest Analyticsile arusaamatuks jääda ning minna kirja taas otsekülastusena. Siin tulebki appi linkide tähistamine. Teisisõnu tähendab see seda, et tavalingile nagu www.minuleht.ee/uuskampaania lisatakse teatud parameetrid (kampaania nimi, päritolu jne). Et seda ei peaks käsitsi tegema, on Google välja töötanud vastava tööriista: Google URL Builder. Kui kellelegi peaks inglise keel raskusi valmistama, siis internetiturunduse agentuuri Dreamgrow meeskond on selleks loonud ka eestikeelse lahenduse. Siin tuleb täita vajalikud väljad ning lisada oma kampaaniate viidetesse just tööriista abil genereeritud link. Sedasi on hiljem täpselt tuvastatav, millise kampaaniakanali kaudu külastajad kodulehele jõuavad.

8. Ühe viimase uuendusena on Google Analytics välja tulnud intelligentsusmooduliga (ingl Intelligence). Nagu nimigi ütleb, on tegu nutika abimehega, mis hoiab lehel toimuval liiklusel pidevalt silma peal ning annab vastavate märguannetega (ingl Automatic Alerts) märku, kui mõni mõõdikutest peaks oluliselt erinema tavapärasest või oodatust. Lisaks on siin võimalik sätestada ka just endale sobivaid märguandeid (ingl Custom Alerts) – nt saab paluda intelligentsusmoodulil jälgida kindla kampaania liiklust ning anda märku kohe, kui vastavast kanalist tulevate külastuste tagasipõrge on kõrgem ette antud piirist. Sellise märguande saamisel on kohe selge, et ilmselt ei leia inimesed lehelt seda, mida nad reklaamtekstist või bännerist järeldasid ning tuleks kaaluda olukorra parandamiseks vajalike muudatuste tegemist.

Siin toodud näpunäited on vaid pisike osa sellest, mida Google Analytics tegelikult võimaldab. Nagu eelnevast juba järeldada võib, on oma lihtsusele vaatamata tegemist vägagi mitmekülgse tööriistaga, mille oskusliku kasutamise abil saab oma veebilehe efektiivsust oluliselt tõsta. Seega julgustan kõiki kasutama!

Best Sales koos Äripäevaga korraldab 25. oktoobril seminari, kus saab uudiskirjade teema läbi ja lõhki analüüsitud. Registreeru seminarile! Kuni 20. oktoobrini kehtib soodushind 149 eurot +km.

DreamGrow Digitali internetiturunduse loovjuht Priit Kallas teeb sel seminaril ettevõtjatele selgeks, mille järgi tuleks üldse e-postitarkvara valida. Erply juhatuse liige Martti Paju räägib, kuidas nemad Google Analyticsi oma kasuks tööle panid.

Osale arutelus

  • Janno Kriiska

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Žemaitijos Pienas otsib VÕTMEKLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

30. november 2017

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Teabevara