Peep Laja soovitused veebis müüvate tekstide kirjutamiseks

See on kurb tõsiasi, aga keskmine ettevõte näeb müügiga hoopis vähem vaeva netis kui füüsilises maailmas. Toodet müüakse äärmiselt napi kirjeldusega ja siis imestatakse, et miks see ei müü. Tool, valge, 1,5 m kõrge, puust. Hind 500 eurot. Osta ära, kirjutab ajakirjas Director internetimarketingi koolitaja Peep Laja.

Aga kuidas siis kirjutada selliseid tekste, mis paneks inimesed su toodet tahtma?

Kellega sa räägid?

Oletame, et sa müüd reisikohvrit. Kellele sa seda müüd? Kui kolme lapse emale, kes käib kord aastas perega pakettreisil Türgis, siis tema jaoks on olulised hoopis teised asjad kui 21aastasele neiule, kes läheb Kesk-Ameerikasse seljakotireisile.

Kõige tähtsam on luua selge pilt inimesest, kellele sa müüd, ja kõnetada teda viisil, kuidas ta tahab, et teda kõnetatakse. Kui sa paned kokku teksti, mille eesmärk on kõikidele võrdselt läheneda, siis reeglina ei kõneta see kedagi. Nii et kasuta neid väljendeid ja kõnepruuki mis sinu sihtrühma kuuluvad inimesedki. Kui sa müüd teismelistele rulasid ametlikus korporatiivkeeles, siis unista edasi.

Väldi kantseliiti iga hinna eest

Pole vahet, kas sa müüd noortele, vanadele või firmadele – kõik ostjad on inimesed. Inimesed räägivad inimeste keeles. Kui sa tahad inimesi mõjutada teksti kaudu mingit tegevust tegema, siis on äärmiselt olulised selle teksti selgus ja lihtsus. Keerulised laused ei tee sind tähtsamaks ega targemaks, vastupidi. Mitte keegi ei taha vabatahtlikult kantseliiti lugeda, ja jäetaksegi lugemata. (Näiteks: kui leiab aset teiepoolne ost, siis teostame teile kaks kuud tasuta hooldusteenust.)

Kuidas aru saada, kas lause on inimlik? Siin aitab sõbratest. Kas kasutaksid seda sõbra või pereliikmega vesteldes? Kui ei, siis sõnasta see ringi.

Selgus trumpab veenmist

Mida tähendavad paindlikud lahendused ja hea hinna-kvaliteedi suhe? Mitte midagi. Väldi selliseid nonsenss-sõnakõlkse ja räägi seda, mida sa tegelikult mõtled. Mu viimasel müügitekstide koolitusel ütles selle peale ühe tööstusettevõtte esindaja: „Aga meil ongi paindlikud lahendused!“ – „Mida see paindlik lahendus teie puhul tähendab?” küsisin. Järgnes väga konkreetne ja arusaadav selgitus. „Nii kirjutagi,“ soovitasin. Pärast koolitust ütles ta, et see oli tema jaoks väga oluline avastus. Tundub ilmselge, aga veeda üks pooltund Eesti firmaveebides surfates ja sa näed vastupidist.

Sul on viis sekundit

Kui keegi satub su veebilehele, siis kui kiiresti tal on võimalik aru saada, millega tegu?

Inimene peaks saama esimeste sekundite jooksul vastused küsimustele „Kus ma olen?”, “Mis ma siin teha saan?” ja “Kuidas see mulle kasulik on?” Kui vastuste saamiseks peab süvenema või kuhugi klikkima, siis on halvasti.

Loetavus

Ka kõige paremate müügitekstide kirjutamisest pole tolku, kui keegi ei taha neid lugeda. Tee oma tekstid veebis lihtsalt loetavaks:

* teksti suurus vähemalt 14 punkti (võiks olla ka 16),

* rohkem hingamisruumi ridade vahel,

* kontrastsus: must tekst valgel taustal,

* kitsad tekstiveerud on paremad (keegi ei viitsi ekraani servast servani ulatuvaid ridu läbi lugeda, optimaalne on 55 kuni 75 tähemärki real),

* alapealkirjad lõikude vahel, pildid ja loetelud.

Tähelepanu haaramine

Reklaamiguru David Ogilvy on öelnud: „Keskmiselt loeb pealkirju viis korda rohkem inimesi kui teksti sisuosa. Nii et kui su pealkiri ei suuda toodet müüa, oled 90% oma rahast ära raisanud.“ Veebikontekstis on pealkiri sinu peamine loosung või lause, mida sa kliendile mingil lehel (avaleht, tooteleht jmt) esitad. Pealkirja peamine roll on äratada tähelepanu (tänapäeva defitsiitseim kaup) ja tekitada huvi edasi lugeda. Kui põhiloosung su avalehel on "Tere tulemast!", siis oled juba ette kaotanud.

Too hoopis selle asemel välja, millist väärtust ja millisele kliendile sa lood ning mis on sinu tootes või teenuses unikaalset. Põhilauses räägi lõppkasust ja väärtusest, selle juurde kirjuta paar rida praktilist teksti (mida te täpselt siis teete).

Loe soovitusi pikemalt ajakirja Director detsembrinumbrist!

Osale arutelus

  • Annika Matson

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara