Analüüs: e-äri areng Hiinas ootab eestlasi

USA uuringufirma Boston Consulting Groupi (BCG) värske uuringu põhjal on Hiina e-äri kohta põhjaliku analüüsi koostanud Arengufondi majandusekspert Siim Sikkut.

BCG uuringu fookuses on peamiselt kaupade ostmine interneti teel ja eratarbijate poolt (B2B ehk ettevõttelt-ettevõttele müümine või teenuste internetist ostmine seekord mitte).

Võimalusi Hiina e-äris jagub – ka Eestile. BCG tungiv soovitus kõigile Hiina turust huvitatud ettevõtetele on, et need mõtleksid e-äri kanalite peale ja kasutaksid neid nutikalt – enne kui jäävad rongist maha. Seni on paljud lääne ettevõtted olnud aeglased tärkavatele võimalustele reageerima, mistõttu BCG sõnutsi "võimalused vedelevad laual". See on sõnum eriti suurtele brändi-firmadele, kes Hiina turu peale alles mõtlemas või pole seni kanda piisavalt maha saanud. E-äri areng pakub neile unikaalset hüppevõimalust nüüd ja praegu. Samas on see areng eri kaubarühmades erinevas järgus. Kui kosmeetika ja riiete alal on muude riikidega võrreldes Hiinas e-poodide osakaal juba suur, siis elektroonikas alles hoogu kogumas. See aga tähendab, et elektroonikaseadmete brändidel ja tootjatel on e-äri põld rohkem valla.

BCG toob analüüsis välja soovitusi brändiettevõtetele, Hiina turust huvitatud kaubanduskettidele ja samuti e-poe keskkondade arendajatele. Uute e-poodide loomine või oma kettide rajamine Hiina ilmselt Eesti kaubandusettevõtetele jõukohane pole. Aga üldine e-äri kasv võiks olla huvitav meilegi ja just neile ettevõtetele, kes on kas brändiga või kvaliteetse tootega Hiina turule minekuks võimelised.

Nimelt on turule sisenemisel suurimaks takistuseks just jaotuskanalite valik ning sobiva sihtrühmani jõudmine, sh vastavate partnerite valik ning keerulises kaubandus- ja logistikasüsteemis orienteeruma õppimine. E-äri levik teeb selle lihtsamaks, sest olemasolevad e-ärifirmad on teinud suure osa vajalikust tööst ette ära. Tuleb ainult nende keskkonnas kanda kinnitada: hiinlastest e-poodlejate eripärasid tundma õppida ja vastavalt oma brändi, e-esindust ja turundust mõnele levinud platvormile (kas või Taobao*) üles ehitada. Lisaboonus on see, et selliselt turule minekuks ei pea ise kohapeal suurt esindust omama – see teeb sisenemisbarjäärid kõvasti väiksemaks.

(*Taobao on Hiina suurim netis kaupade ostmise keskkond. Taobao ja selle alalehtede kaudu liikus tervelt 79% e-poodlemise kogukäibest 2010. aastal – sedavõrd suur kontsentratsioon on maailmas harukordne. Amazoni käes on nt ainult 14% USA e-äri turust. Taobao kaudu ostavad hiinlased praegu rohkem tooteid kui TOP 5 füüsiliste kaubakettide poodidest kokku. Seega on tegemist üleüldse suurima jaekaubandus-ettevõttega kogu Hiinas).

Eesti väljakutseks on, kuidas meilt Hiina turu jaoks sobilike toodete ja brändiga ettevõtteid rohkem välja kasvaks ja maailma läheks. Me oleme seni harjunud olema rohkem B2B ja eriti allhankeäris või teenuste pakkujad. Eratarbija turule oma toodetega jõudmine on aga väärtusahelates edasiliikumisel järgmine väljakutse ja miks mitte seda ka Hiina turul vastu võtta.

Lisaks tasub tähele panna, et ega see e-äri kasv ainult erakliendile kaupade müümist ei hõlma. Mida rohkem harjuvad hiinlased sedasi ostlema ja levib internetikasutus, seda enam ollakse ka teenuseid veebi kaudu tarbimas. See on Eesti ettevõtjatele samuti huvitav võimalus.

Näiteks on eestlased praegu rajamas Hiina suurimaks pürgivat kinnisvaraportaali Maimaikuai.com (vt nt Delfi intervjuud) - sarnaselt võime oma teenuste netti viimise kogemust üle kanda teistelgi aladel. Nii et Hiina e-äri õitsengust tasub oma võimalusi otsima hakata!

Blogi Fututuba sisustavad Arengufondi tulevikuseire eksperdid. Selle blogipostituse autor on Arengufondi majandusekspert Siim Sikkut, kes jälgib ja analüüsib maailmamajanduse ja äri üldtrende. Tema fookuses on tärkavate majanduste teemad ja ta juhib Arengufondis Eesti-India tulevikusuhete seireprojekti.

Pikemat analüüsi Hiina e-äri arengu kohta saab lugeda SIIN 

Äripäev korraldab 18. jaanuaril seminari "Eesti ettevõtjate poolt avastamata Hiina eksporditurg". Rohkem infot selle seminari kohta SIIN

Osale arutelus

  • Annika Matson

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

EasySnap otsib Skandinaavia suuna MÜÜGIJUHTI

Easysnap Co-Packing Northern Europe OÜ

17. detsember 2017

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Teabevara