Saija Kekkonen: ära vali frantsiisi, kui sulle ei sobi reeglid

Best Sales kaasautor Eveli Soo uuris hotelliketi Best Western Soome, Balti ja Poola piirkonna tegevjuhilt Saija Kekkonenilt, mis seisus on Eestis frantsiisimine.

Eveli Soo kohtus Kekkoneniga, kuna ta korraldab 10. aprillil seminari "Kuidas osta ja pidada frantsiisi?", mis toimub hotellis Olümpia. Rohkem infot seminari kohta siin

Alljärgnevalt vastab Saija Kekkonen Eveli Soo küsimustele frantsiisimise kohta.

Mis teeb Eestist atraktiivse sihtkoha rahvusvaheliste ettevõtete jaoks?Majanduskasv, asukoht Euroopa piirimail ja eestlaste uudishimulikkus uute võimaluste suhtes. Samuti on Eestil hea infrastruktuur, mis pidevalt areneb. Lennujaama areng on muutnud Eesti oluliselt ligipääsetavaks. Kõike see mõjub positiivselt suurtele rahvusvahelistele ettevõtetele - nad näevad  Eestis võimalusi.

Miks rahvusvahelised ettevõtted loobuvad Eestisse laienemisest? Eesti turg on liiga väike. Eestis elab üle 1 miljoni inimese, samas Poolas on ligi 40 miljonit inimest. Seetõttu osad suurettevõtted Eestisse tulekust loobuvadki, sest neil pole mõtet siin äri teha.

Kas frantsiisimine on Eestis populaarne? Eestlased on väga uhked oma päritolu ja äri üle. Nad on uhked selle üle, kuidas nad oma äri ajavad. Muidugi on nad huvitatud ka uutest võimalustest, aga nad kaaluvad neid võimalusi alati väga põhjalikult arvestades siinjuures kõiki kulusid ja seda, kas tulevikus on sellest nende ärile ka kasu. Seega on eestlased väga ettevaatlikud. Igas riigis on trend siiski frantsiiside arvu suurenemise poole ning usun, et see toimub peatselt ka Eestis.

Kuidas muuta frantsiisimist populaarsemaks? Eestlaste teadlikkust frantsiisimisest oleks kindlasti vaja tõsta. Olemas on väga palju võimalusi ja erinevaid frantsiisimise vorme. Usun, et Eestile tooks see vaid kasu, kui siin tegutseks rohkem rahvusvahelisi brände. Riigi mainele mõjub kindlasti hästi, kui neil tegutseb tuntud ja hinnatud rahvusvahelisi brände. Näiteks hotellide puhul aitavad rahvusvahelised brändid turundada riiki turismisihtkohana.

Kas frantsiisimine on kergema tee valimine? Muidugi on ootused alati suured - kõik frantsiisivõtjad sooviksid koheselt hakata kasumit teenima. Frantsiisiandja ülesanne on turgu tunda ja tutvustada frantsiisivõtjale realistlikke eesmärke. See, millist tulu ettevõtja hakkab teenima, on väga erinev ning oleneb asukohast, ettevõtte suurusest jne. Meie hoiame alati silma peal, kui palju hotellid maksavad meile ja kui suur on nende endi kasum. Meile on oluline, et meie koostööpartneril läheks hästi ja et ta oleks rahul. Seega on meie ülesanne garanteerida, et hotell teeniks rohkem, kui meile maksaks. Kui antud viis ei toimi ja ei vasta mõlema poole ootustele, siis ei ole koostöö ka mõtet.

Kuidas Best Western valib hotelle koostööpartneriteks? Esiteks vaatame, millistes piirkondades veel ei ole Best Western hotelle. Me soovime, et meie hotellid oleksid olemas riikide pealinnades ja suuremates linnades ning seejärel ka väiksemates turistide seas populaarsetes piirkondades, kus me näeme potentsiaali. Teiseks vaatame, mida hotell pakub ning milline on ümbritsev keskkond. Me viime läbi korraliku ärianalüüsi – milline on hotelli potentsiaal, millised on hotelli senised tulemused, millised on meie võimalused kasumi tõstmiseks. Samuti kohtume hotelliomanikuga, et selgitada välja, miks nad soovivad meiega liituda. Sageli on omanikul algselt väga suured lootused, mistõttu on vaja jagada informatsiooni, vastata küsimustele ja selgitada, milliseid tulemused realistlikud ja mida on võimalik saavutada. Tuleb ette juhtumeid, kus anname esmalt  tulude kasvu osas pigem oodatavast madalama hinnangu, mis annaks hotelliomanikule hiljem põhjust positiivselt üllatuda. Väga oluliseks kriteeriumiks hotellide valikul on ka see, et nad vastaksid  meie standardnõudmistele– puhtad toad, hea teenindus jne.

Kas ettevõtjatel on oma äri jaoks kergem finantseerimist leida, kui nad on frantsiisivõtjad? Jah, on küll, sest kui ettevõtja läheb panka ja esitab äriplaani, mille taga seisab tuntud bränd, siis see võib  aidata kindlasti laenu saamisele kaasa.

Mis juhtub, kui frantsiisivõtja järsku lahkuda soovib? Selliste olukordade jaoks on olemas lepingud – frantsiisiandja õigused ja bränd on registreeritud ja kaitstud. Ideesid, protsesse ja muud immateriaalset vara saab frantsiisivõtja kasutada. Kuid paljud asjad kaotavad väärtuse nii kiiresti. Informatsioon on aegunud juba paari aasta pärast. Äri vajab pidevat uuenemist ja  arendamist. Meie trumbiks frantsiisiandjana on see, et me pidevalt areneme. Meie kett investeerib järjepidevaltpidevalt arendustegevusse. Kui frantsiisivõtja ketist lahkub, siis tal tuleb ise ettevõtte arendustegevusega jätkata.

Kui tihti kontrollite frantsiisivõtjaid? Me kontrollime kõiki hotelle pidevalt, lisaks toimub kord aastas kohustuslik kvaliteedi hindamine. Sellest valmib raport, mille vaatame koos hotelliga üle. Siiski eelistame kontrollimisele koostööd. Samuti on väga oluline klientide tagasiside. Kui tagasiside on negatiivne, siis arutame koos hotelliga, mida saab teisiti teha ja kuidas paremaks muuta.

Palju maksab frantsiisiga liitumine? Liitumise tasu sõltub hotelli suurusest ja sellest, kui palju käivet Best Western suudab hotellile juurde tuua. Alati on esialgne liitumistasu koolituste ja materjalide eest ning seejärel igakuine turundustasu.

Miks ettevõtja peaks valima frantsiisimise? Frantsiisimine on taskukohane ja kuluefektiivne viis saada müügi ja turunduse osas toetust. Ettevõtja saab brändi, mida tarbija juba tunneb – seega ei pea hakkama looma enda uut brändi või tutvustada ja kasvatada olemasoleva brändi tuntust klintidele. Paljudel juhtudel ei pea ettevõtja hakkama otsima ka kliente. Frantsiisimine on väga säästlik viis äri alustamiseks. Samuti tuleb sellega kaasa ka toetav võrgustik, teiste frantsiisivõtjate näol ja ettevõtja ei ole üksi.

Mis on frantsiisimises negatiivset? Kindlasti ei tohiks valida frantsiisimist juhul, kui ettevõtja ei suuda aktsepteerida, et tema eest on palju juba ära tehtud. Frantsiis ei sobi ettevõtjale, kes on oma tegevuses väga loominguline ja soovib  teha enda otsuseid igas äri valdkonnas. Frantsiisi ärimudel ei sobi  inimestele, kes ei suuda  või ei taha teha koostööd ja kellele ei sobi reeglid.

Varasemalt on Best Westerni ketti kuulnud Hotell Pärnu ja Tallink, millel on nüüdseks oma hotellikett. Hetkel on Best Westerni ketis üle 4000 hotelli 90  riigis.

 


 

Osale arutelus

  • Eveli Soo

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Þemaitijos Pienas otsib VÕTMEKLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

30. november 2017

Teabevara