Rannu: Müük on õpitav ja õppimist vajav oskus

Fortumo OÜ asutaja Rain Rannu ja juhatuse liige Martin Koppel selgitasid Äripäevale, mida on vaja selleks, et alustava ettevõtjana maailmas läbi lüüa.

Eesti mobiilmaksete firma Fortumo on alates asutamisest 2007. aastal oma käivet iga aastaga järjest kasvatanud. Emaettevõttest Mobi Solutions OÜ sündinud firma on laienenud üle maailma ning nende vahendatavaid teenuseid kasutatakse 70 riigis, mille nimekiri täieneb.

Rannu ja Koppel rääkisid, mida nende meelest peaks infotehnoloogiaga tegelevad ettevõtted tegema, et sama edukad olla ja tõid välja 5 Fortumo edu võtit:

1. Tee spetsiifilisemaid asju. Mujal on kergem läbi lüüa nišitoodetega, mis on oma kitsal alal väga tegijad, kui laiatarbe-teenustega (nagu tarkvaraarendus), mida läheb vaja paljudel, aga kus on raske unikaalsust saavutada. Enamasti on mõistlik disainida toode-teenus kohe mingi suurema turu vajadustest lähtuvalt, kui et käivitada "lihtsuse mõttes" kõigepealt Eestis ning siis minna Lätti ja Leetu.

2. Alusta müügiga varakult. Paljud teevad vea, et viimistlevad toodet viimase nüansini ilma kliendiga suhtlemata ning tulemusena ei vasta tehtu täpselt klientide vajadustele ning lisaks on raisatud oluline hulga aega ja raha. Toode pole küll kunagi valmis, kuid müügiga tuleks alustada võimalikult vara. Tooted-teenused on mõeldud kliendi probleemide lahendamiseks, aga ainus võimalus selle väljaselgitamiseks on proovimine, mis annab võimaluse oma väärtuspakkumist koos tootega edasi arendada.

3. Väärtusta müüki. Naljaga pooleks öeldakse, et Eesti müügimees läheb kontorisse ja hakkab kohe hommikust peale agressiivselt klienti ootama. Samuti arvatakse, et kui sul on hea toode, siis see "müüb end ise". Müüki peetakse ebavajaliku kraami pähemäärimiseks, seda ei õpetata ülikoolis. Müük on aga õpitav ja õppimist vajav oskus. Samuti on välisturule minemise algfaasis väga keeruline müüki kuhugi "ära" delegeerida - näiteks panna sellega tegelema äsja palgatud müügimees või ekspordijuht. Maailmas löövad sagedamini läbi need firmad, kus juht on ise firma ja selle toodete esimene müügimees. Otse suhtlemata kaotatakse side nii oma klientide ja turuga ja tekib oht, et toote ja ettevõtte arendus hakkab liikuma klientide vajadustega võrreldes teise suunda.

4. Õpi teistelt. Kõik edukad tooted-teenused laenavad teistelt. Enamik asju, mida peame innovatiivseks, ei põhine mitte maailma muutval ideel, vaid kopeerivad oma valdkonna edukaid enamikus aspektides - välja arvatud need üks või kaks, milles on tehtud teadlik otsus erineda. Kui idee on liiga unikaalne, on suur tõenäosus, et seda pole kellelgi vaja.

5. Vaata ja mine varakult Eestist välja. Eesti on internetiäri tegemiseks suurepärane koht. Siin on motiveeritud ja kompetentsed äriarendajad ja Euroopa üks parimaid startup-kultuure. Ainus miinus (mis tegelikult on pluss), on see, et koduturg on väike. Tundub, et pea kõik Eestist välja murdnud ettevõtted on jõudnud oma suure ideeni igal võimalusel potentsiaalsete klientide, mentorite ja konkurentidega rääkides, käies turuspetsiifilistel messidel, konverentsidel ning lihtsalt kliendil külas. Vahel tuleb selleks maailma teise otsa lennata. See võib tunduda suure kuluna, aga on mitu korda odavam kui aasta aega kontoris vale toodet arendada.

Fortumo omanikud
Fortumost kuulub 70% emaettevõttele Mobi Solutions, mille suuremad omanikud on Veiko Raime, Rain Rannu, Veljo Otsason, Janek Pello, Linnar Viik ja Lauri Kinkar.

 

Osale arutelus

  • Kadri Põlendik

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Digitrükk is looking for a EXPORT SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

02. oktoober 2017

Maxima otsib MÜÜGI- JA TURUNDUSDIREKTORIT

Maxima Eesti OÜ

25. september 2017

Globalsun otsib päevitus- ja ilutoodete MÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

05. oktoober 2017

Teabevara