Tippjuhid: tasuta asju pole olemas

Eesti tippjuhid jagasid Best Salesile oma arvamusi, milline tähendus on sõnal "tasuta" äriettevõtte jaoks ja millised riskid tasuta teenuste jagamine kaasa toob.

Tallinna linnavolikogu otsustas eile anda kõigile Tallinna elanikele 1. jaanuarist 2013 õiguse sõita linna ühissõidukites tasuta.

Riskikapitalist Allan Martinson tõdes, et äris (eriti internetiäris) esineb tasuta jagamist üsna tihti, kuid praktiliselt alati on tegu marketingivõttega. "Sel juhul tehakse raha kas mingite lisateenuste juurdemüümisega (nn freemium mudel) või reklaamiga," selgitas ta ja lisas Tallinna linnavolikogu otsust kommenteerides, et Savisaare vastased saavad siin kindlasti paralleele tõmmata "Tallinna tasuta ühistransport võib olla kõige odavam viis marketeerida üht erakonda."

Elisa Eesti juht Sami Seppänen rõhutab, et nii äriettevõtetel kui avalikul sektoril on kliendid. Mõlema sektori  puhul on  oluline tervik. "Arvan,  et ühistranspordi tasuta pakkumist ei peaks vaatama  eraldiseisvana, vaid osana avalikust  teenuseportfellist. Maksudega kaetakse suur osa avalikest  teenustest. Kas nüüd üks teenuse liik, ühistransport, on tasuta või tasuline, ei ole minu arust isegi eriti suur küsimus tervikut vaatades," peab Seppänen selle osa tervikust pigem väikeseks.

Microsoft Eesti juht Rain Laane tasuta lõunatesse ei usu. "Tavaliselt on sellistel asjadel mingisugune tagamõte – samas, kui see on kenasti lahti seletatud ja kõigile osapooltele ka väikeses kirjas olevad nüansid läbi arutatud, võivad teatud juhtudel „tasuta“ pakutavad asjad paljudele inimestele rõõmu pakkuda," kommenteeris ta tasuta teenuse mõju tarbijale.

Saku Õlletehase juht Margus Kasteina hinnangul on ettevõtluses sõnal TASUTA selge tähendus – kulu. "Ettevõte võib anda „tasuta“ töövahendid, lõunasööki vms oma töötajatele, see ei ole aga midagi muud, kui ettevõtte tööjõukulu. Turunduslik „tasuta“ toode või teenus on aga instrument toote müügi kasvatamiseks või uute tarbijate võitmiseks, teisisõnu jällegi kulu, antud juhul turunduskulu, " tõi Kastein tasuta teenuse välja kui selgelt turundusliku võtte. "Sageli on tasuta toodete/teenuste/hüvede puhul oht, et nendega harjutakse ning ei väärtustata hiljem," nägi Kastein ka tasuta teenuste riske.

Starmani teenindusvaldkonna juht Toomas Tiivel tõdes, et “tasuta pakkumine”, mis veel mõned aastad tagasi töötas turundussõnumina hästi, on tänaseks selgelt üleekspluateeritud ja keskmine inimene selle peale enam ei reageeri. "Samas ei ole “tasuta” pakkumistes ka midagi halba, juhul kui need tõesti tasuta on. Kuigi tavaliselt kaasneb tasuta saadud asjaga tähtajaline lepingukohustus," tõi ta näite ettevõtlusest.

Go Traveli juht Matti Pruul arvas, et elus on väga vähe asju tasuta. "Äris neid ei olegi. Lõpuks tuleb ikka kõik arved tasuda, kui mitte kohe ja otse, siis hiljem ja ringiga. Tasuta on ainult auk pontšikus," tõdes ta ja tõi näite: "Kui mõni ettevõte pakubki Sulle näiteks tasuta vett, siis võid kindel olla, et supi marginaal on 500%." Pruuli hinnangul kasutatakse seda ära inimestega manipuleerimiseks. "Mis seal salata, on küll vahva tulla autole rehivahetuse päeval järele ja üllatuda, et auto on tasuta ära pestud ja topsihoidjasse on tekkinud pudel cocat. See üllatab ja teeb tuju mõnusaks. Emotsionaalne mälu ja kehamälu on tugevad (alateadlikud) motivaatorid ja tõenäosus on suur, et soovitad seda autotöökoda teistelegi. Õhtuks aga on selge, et näiliselt tasuta saadud asjad ei olnud ikkagi päriset tasuta." Kuna inimesed on irratsionaalsed, saabki nendega manipuleerida ja turundajatel ja pr-meestel tekib õigustus oma töö eest raha küsida.

Äripäeva müügiveebi Best Sales kogemus näitab, et tasuta jagamisega kaasneb pakutava kauba või teenuse väärtuse langus kliendi jaoks. Ligikaudu pooled koolitustele, seminaridele ja konverentsidele tasuta osaluse saanutest (näiteks on nad selle võitnud loosiga) ei tule tegelikult kohale, samas on analoogne näitaja tasuliste osalejate puhul 2-3%.

 

 

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara