Persoon: telefonimüüja lugu

Teisel pool telefoni on klient oma eluga. Kui inimese elus on kõik hästi, siis on tal jõudu ka telefonimüüjaga  hoolivalt ja lugupidavalt suhelda, olgu siis vastus eitav või mitte.  Need, kes telefonimüüjaid sõimavad, kas otsekontaktis või läbi meedia, on vihased kõigi ja kõige peale. Sealhulgas iseenda peale. Nii arvab Starmani tippmüüja Evelyn Piiparinen.

Evelyn on elukutselt kunstnik. Eriti meeldib  talle kalligraafia. Ta on töötanud kunstnikuna Eesti Joonisfilmis ja Eesti Infofilmis. Siiski juhtus nii, et üheksakümnendate keskpaigas sai temast esimene naine, kes hakkas Eestis müüma mobiiltelefone. Täna töötab Evelyn telemarketingi osakonnas Starmanis. Sügisel esindas ta ettevõtet „Parim müük 2012” finaalis.

Palju on müük võrreldes üheksakümnendatega muutunud?
Tehnoloogia on vahepeal tohutult arenenud ja müügiinimesel ei ole enam võimalik kõigi tehniliste nüanssidega kursis olla. Telefonist on saanud absoluutselt tarbeese, tol aja oli see pigem lukskaup, kättesaadav vaid vähestele. Mis toodet  puudutab, siis tol ajal maksis telefon, nüüd maksab teenus. Siis ei olnud telekommunikatsiooni turul konkurente, ainult EMT, nüüd on konkurents tohutu.

Millal sa telefonimüügi juurde jõudsid?
Majanduslangusest tingitud surve tõttu. Kui aju on pidevas tegevuses, siis suudad edasi liikuda. Minul tekkis paigalseis ja tundsin, et ei suuda olemasoleva äriga areneda ega enda elatustaset tõsta. Olen siinkohal aus, müügitöö ei olnud minu elu unistus, aga ühel hetkel tuli enda jaoks selgeks teha, mis on see valdkond kus raha teenida tööga, mis pakub mulle endale ka midagi. Mõtlesin, et tahaks inimestega rohkem suhelda. See on mulle alati meeldinud. Parima suhtlemiskoolituse olen saanud nüüdseks meie hulgast lahkunud Tiit Rammolt, kes oli Eesti Infofilmi looja. Aga tegelikult nägi minus müügitöötaja potentsiaali AS Spider Telefoni tegevjuht Urmo Männi, kes tegi ettepaneku tulla tööle vastavatavasse mobiilimüügi kauplusesse. Kohe ma seda pakkumist vastu ei võtnud, aga siis mõtlesin: uus väljakutse, miks mitte! Sealt saigi kõik alguse.
Starman oli minu jaoks esimene telefonimüügi kogemus. Tänaseks olen siin töötanud kaks aastat ja olen tõesti järjest enam rahul.

Kuidas telefonimüük  alguses tundus?
Otseselt müüki ei olnud vaja õppida, kogemus mul ju vanast ajast oli. Müügitööga on nii, et see on seotud sisemise valmisolekuga, kui seda on, siis on ja kui ei ole, siis ei ole. Kuidas müüa, selgub töö käigus. Igaüks leiab enda jaoks sobiva viisi. Pelgalt müügitehnikate kopeerimisest ei tule midagi välja. Minul ei läinud kaua, et leida oma individuaalne stiil. Alguses ajasid tõrksad kliendid mind pisut endast välja, aja jooksul on see isiklik haavatavus muutunud. Nüüd on mind väga raske närvi ajada, sest lõpuks oleme me ju kõik inimesed. Saan täiesti aru, et juhtun vahel helistama valel ajal või valele inimesele.

Minu arust on telefoni teel müümine raske. Mis sind siin hoiab?
See, kui järjekordne müük õnnestub. Kui klient tänab ja on rahul. Minu jaoks on väga oluline meeskond. Starmanis osatakse müügitöötajaid vääriliselt hinnata. Meil jagatakse tunnustust, märgatakse ka väikeseid saavutusi. See on igapäevases töös oluline.

Oskad tuua mõned näited? Mis annab jõudu ja aitab müügitööd teha?
Mulle usaldati lõpetamissoovide projekti juhtimine. Järelikult märgati, et mulle sobib rahulolematu kliendiga tegelemine ja ka projekti juhtimine. Meil on tore komme, et kui oled tubli, siis pannakse autahvlile ja parimad saavad endale valida kingituse.  Just see on tore, et valida saab kümnete kingituste seast, näiteks spordikotid, spordirõivad, vihmavari, termos, pulsikell jms. Müügitöötajat pannakse tähele ja meie jaoks mõeldakse pidevalt midagi uut välja, et silmad ikka säraksid. Tõesti ei ole see autahvlile saamine iseenesest ju mingi väärtus. Pigem on tähtis, et selline asi tehti. Minu arust on see armas.
Kui on müügikampaania algus või lõpp siis tehakse töötajatele head paremat välja, tähistatakse ühiselt.  Üritused on hästi läbi mõeldud, mängulised. Ka juhid osalevad alati sellistes show’des.  Eelmisel nädalavahetusel oli videolaenutuse teenuse tutvustus Hollywoodi klubis, seal toimus avashow. Vaatasime üle klipid, mis tulevad televisioonis näitamisele. Zorro, Marilyn Monroe ja teised “staarid” jagasid meie parimatele Oskareid. Lahe on see, et meie oma töötajad mängisid need staarirollid väga hästi välja.
Suve lõpus korraldati lahe üritus välimüügi tiimile heade tulemuste eest. Käisime purjetamas Tallinna lahel. Tore on töökaaslastega ka vabal ajal suhelda.

Kuidas teil toimub igapäevane tunnustamine, meeleolu hoidmine?
Lihtsalt tullakse ja öeldakse, et oled tubli.  Oluline on see, et juhid märkavad. Nad on kogu aeg koos meiega. Vahel tehakse pai, aga kui keegi laseb müügitöö käest ära, siis sakutatakse ka.  Mulle meeldib, kui minuga ollakse konkreetne ja selgesõnaline nagu ma isegi olen. Kui midagi on viltu tuleb asjad lahti rääkida ja kui kõik on hästi jagatakse tunnustust.

Mis sulle telefonimüügi juures meeldib?
Mulle meeldib inimestega suhelda. Oli mingi aeg, kui ma ei tahtnud tõesti hommikul tööle tulla. Tekkis rutiin. Minu jaoks toimus murrang siis, kui jõudis kohale, et teisel pool telefoni on inimene oma eluga ja tema reaktsioon ei ole ju minuga seotud. Mina võin olla selle pahameele vallandaja puht juhuslikult.  Kui inimese elus on kõik hästi, siis tal on jõudu telefonimüüjaga  hoolivalt ja lugupidavalt suhelda. Olgu siis eitav vastus või huvi.  Need, kes telefonimüüjaid sõimavad, kas siis otsekontaktis või läbi meedia, on vihased kõigi ja kõige peale. Sealhulgas iseenda peale. Sellises olukorras olen mina nagu piksevarras, kelle kaudu seda viha maandatakse. Ma tean päris kindlalt, et arvestatav hulk on neid kliente, kellel minu kõnest on midagi kasu.

Mis sind motiveerib?
See töö peab meeldima. Samas tuleb osata ennast kokku võtta, korrale kutsuda, kui tekib madalseis. Meil jagab toetust müügivaldkonna juht Magnus Vaht. Näiteks siis, kui minul töötahe üks hetk kadus kutsus ta mu enda juurde ja küsis, et mis on juhtunud. Ma ei osanudki öelda, mis oli juhtunud, aga tekkis trots, et mis mõttes ma olen silma jäänud oma kehvade tulemustega. Võtsin ennast kokku, tegelikult mulle ju meeldib seda tööd teha. Juhtus ka nii, et just sel ajal sain koolitustelt konfliktsituatsioonide kohta häid lahendusi. Hakkasin katsetama ja see töötas! Siis on rõõm suur, kui leiad enda jaoks mingi õige nipi. Kui hästi välja tuleb, siis on hea teha müügitööd. Edu motiveerib iseenesest.

Kuidas Starmanis telefonimüük käib?
Meil on erinevad töögraafikud, mulle see väga meeldib, et saab vajadusel ka ise sättida. Istun töölaua taha, panen klapid pähe. Kõigepealt helistan läbi need, kellele lubasin mingil põhjusel tagasi helistada. Siis hakkan tegelema projektiga, mis sel päeval ette antud. Kuus tundi on päevas müügitöö, vahepeal pool tundi lõunapausi. Iga tunni tagant on väike paus, see kuulub tööaja sisse.

Mulle meeldib müügiprotsessis mängu ilu. Alati ei saagi võita. Mõnikord võidad, mõnikord kaotad...

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Äripäeva infopank otsib ÄRIKLIENDIHALDURIT

Äripäev AS

01. detsember 2017

Teabevara