Netifirma tõmbab hajameelseid õnge

Ehkki alles suvel mõisteti tuhandeid ettevõtjaid lollitanud firma Directa süüdi pettuses ja firmal tuli tasuda kopsakas trahv, maandus augustis üks sarnast skeemi kasutav soomlastele kuuluv 118finder Eesti turule.

Interneti infokataloogi teenust pakkuva firma 118finder skeem sarnaneb Directa omale nagu kaks tilka vett. Soome internetifoorumites kurdavad ettevõtjad, et firma käitumine on parasiitlik ning sellest vabanemiseks on nad sunnitud palkama juriste. "Tahan hoiatada kõiki, kes firmaga 118finder kokku puutuvad," kirjutab üks ohver Soome internetifoorumis. "Helistavad võimalikult ebasobival ajal, räägivad segaselt - täpsustavad ettevõtte andmeid ja kui kohe ei märka "ei" öelda, on arve laual. Ükski äraütlemine ei aita - mis tellitud, see tellitud. Seejärel algab ähvardamine. Saime alles advokaadi abil makse tühistada," rääkis ta.

Sellise müüginipi ohvriks sattus Eestis OÜ Alltrendo omanik, Mustamäel lastehoiuga tegeleva Trallitoa pidaja Andra Tetsov. "Firmast helistatakse ettevõtte telefonile ja öeldakse, et me kontrollime või uuendame teie firma andmeid ning kas te soovite lepingut sõlmida või pikendada? Kui ütlete "jah", siis olete ettevõtte arust automaatselt sõlminud suulise lepingu ning üsna pea jõuab teie postkasti 90eurone arve. Kui te seda ära ei maksa, hakkab "võlaosakond" teid pommitama kordusarvetega, soovitab lugeda kodulehelt lepingutingimusi ja ähvardab inkassoga," võtab ta firma ärimaneeri kokku.

Lepingutingimusi ei tutvusta mõistagi telefonimüüja, vaid need on üleval firma kodulehel. Seal on kirjas, et leping jõustub siis, kui "kliendi tellimuse andmed ja kliendi volitatud kontaktisiku andmed on süsteemi registreeritud ning ettevõtte poolt telefoni teel tehtud turustamise kaudu jõustub tellimusleping suuliselt".

Tetsov ütleb, et telefonikõnele vastas tema ema, kes ütles telefonimüüjale, et saatke oma pakkumine ja siis otsustame. Kuid üsna pea, oktoobri alguses sai firma 108eurose sertifikaadi ja arve, mis tuli tasuda nädala jooksul. Nüüd sekkus Tetsovi firmale info-ja meediateenust pakkuv MultiMeedium OÜ, kes tegi firmasse kirjaliku järelepärimise. "Kummaline, et firma kodulehel pole ühtegi telefoninumbrit, rääkimata töötajate nimedest," ütleb Tetsov.

Vastust päringule ega ka järgmisele kahele ei tulnud. Küll tulid oktoobri lõpus ja novembri alguses kaks meeldetuletusarvet, pärast mida kaevas MultiMeediumi nõustaja Nelly Vahtramaa välja 118finder telefoninumbri ja rääkis ühe naisega, kes väitis järjekindlalt, et nende firma telefonimüüja rääkis ettevõtte juhiga, nii saigi leping sõlmitud ja "see on firmasisene probleem, kui keegi töötaja mängib Andra Tetsovit".  Nende pretensioon lubati esitada juhatajale, kuid vastust pole siiani.

"See on uskumatu ja nahaalne käitumine," nendib Vahtramaa. "Hämmastav, et mõni firma nii tegutseb ja sellist äritava kasutab," lisab ta. Tetsov saatis pealetükkivale firmale kirja, milles ütleb, et ta pole kellegagi lepingut sõlminud ega kavatse seda ka teha.

Äripäev rääkis veel ühe ettevõtte juhiga, kelle firma nimi on juba üleval 118finder kodulehel, kuid kes ise sellest midagi ei teadnud.

"Kui ma nüüd hoolikalt mõtlen, siis eelmisel nädalal keegi vist helistas küll. Sellest firmast ei tea ma midagi ja et meie firma nimi seal on, tuleb mulle üllatusena," ütles ta.

Telemedia Eesti, Teabeliin ja Ekspress Hotline turundusprojektide juht Triin Vesper ütles, et mõni kuu tagasi jõudis klientide vahendusel nendeni info, et 118finder esindajad jagavad valeinfot nagu lõpetaks infotelefon 1188 alates 1. oktoobrist töö.

"Viimasel paaril nädalal pöörduvad 118finder müügimehed juba väidetavalt meie klientide poole, esinedes eksitavalt infoliinide 1188 ja 1182 nime all. Ettekäändena kasutatakse andmete kontrolli ja seejärel edastatakse kliendile kopsakas lisaarve," ütles Vesper. Ta lisas, et nad on üritanud saada kontakti firma juhtkonnaga, et edastada ametlik pöördumine, kuid kõik kirjad on 188finder äriregistri aadressilt Madara tn 14 tagasi tulnud märkega, et seda firmat seal ei asu.

"Informeerisime olukorrast ka oma kliente rõhutades, et ei infoliin 1182 ega 1188 ole mingil moel seotud 118finderi ega selle küsitava äripoliitikaga," ütles Vesper. Ta ütles, et kui ettevõtja või firma esindaja ei soovi lepingut sõlmida, võiks saadetud arved ja võlanõuded tähelepanuta jätta. "Seadus näeb ette, et just arve esitajal lasub kohustus tõestada selle õiguslikku alust, mitte vastupidi ning otsus langetatakse kohtumenetluse kaudu. Sama puudutab ka võimalikke inkassonõudeid," selgitas Vesper.

Tarbijakaitseametist öeldi, et nende poole on 118finder tegevusega seoses pöördunud 5 ettevõtjat. Amet soovitab olla ettevõtjatel tähelepanelik, kuid et nende pädevuses on eraisiku ja juriidilise isiku vahelised vaidlused, siis nemad aidata ei saa.

Äripäev rääkis ka ühe endise 118finder töötajaga, kes saab siiani kõnesid ärritunud klientidelt. Ta kinnitas, et firma tegutsemine on korrektne ning järgib võlaõigusseadust, mis ütleb, et suuline leping on ka leping ja lisas, et kui ettevõte keeldus lepingust, siis tema tühistas selle. Väidetavalt aga polnud ettevõtte juhid nii kergekäelise loobumisega nõus ning nende teed läksid lahku.

Osale arutelus

  • Ave Lepik, Kadri Jakobson

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Digitrükk is looking for a EXPORT SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

02. oktoober 2017

Maxima otsib MÜÜGI- JA TURUNDUSDIREKTORIT

Maxima Eesti OÜ

25. september 2017

Teabevara