Marko Rillo: gasellid on heas mõttes friigid

Tänasel Äripäeva Gaselli kongressil leidis juhtimiskonsultant Marko Rillo, et gaselliks saavad ettevõtted, kes mõtlevad algusest peale teistmoodi.

Gasell-ettevõtete definitsioon on pärit USA-st. David L. Birch avastas üheksakümnendatel, et teatud perioodidel panevad majanduse liikuma just väikesed ettevõtted. Sageli on need ainsad, mis loovad uusi töökohti. 

Birch jagas ettevõtted kolme gruppi: elevandid, kuhu kuuluvad suured, elustiiliettevõtted, kes annavad tööd 4-5 inimesele ja püsivad aastasadu suhteliselt muutumatuna ja kolmandaks kummaline ettevõtete populatsioon, mis arusaamatul moel kasvavad väga kiiresti. Neid ettevõtteid iseloomustavad oluliselt teistsugused omadused.

Birch avastas, et sellist tüüpi ettevõtete käive on tänases vääringus 250 000 USD ja aasta käibe kasv on minimaalselt 20%. Sellist tüüpi ettevõtete osakaal on 3-5% kõikidest tegutsevatest ettevõtetest. Samas võivad sellist tüüpi ettevõtted luua kuni 100% uutest töökohtadest.  Kiire kasv kestab ligikaudu 7 aastat, ainult 1% suudab kasvada ka edasi ja 10% neist ikkagi kaob.

Mis gaselle liikuma paneb? Mida peame tegema, et selliseid ettevõtteid rohkem sünniks?

Rillo tõi välja neli peamist tingimust:

- geniaalne äriidee, täitmata vajadus turul

- tugev juhtkond, kes esimesest päevast alates suudab genereeida positiivse rahavoo

- tugev personal

- hea, kui olemas investor, kes heas mõttes hoiab kätt ja piitsutab juhtkonda

Millised on Euroopa gasellide ühised tunnused?

Enamasti alustavad gasellid "laiskades" tööstusharudes. Näiteks avaliku sektori või suurte konglomeraatide valdkonnad. Majandusharus domineerivad küll suured, kuid nende tegevus on püsinud muutumatuna pikka aega. Gasellid otsivad viise, kuidas teha asju kiiremini, mugavamalt, efektiivsemalt.

Gasellid on põhiliselt väikefirmad:

70.6% alla 50 töötaja
27.7% 50-250 töötajat
1.7% üle 250 töötaja

Gasellid saavad lisakiirenduse, kui samasse valdkonda tekib gasellide populatsioon, näiteks 2 või 3 konkurenti. Nad võimendavad üksteist ja valdkond võidab veelgi.

Nende tegevus on innovatsiooniga tihedalt seotud.

Uues Euroopas esineb Gaselle rohkem toidu-ja joogitööstus (näiteks Lätis ja  Leedu), seevastu vanas Euroopas on gaselle enam autotööstuses ja elektroonikatööstuses.

Eesti gasellide äriideed on pisut igavad

Rillo analüüsis läbi aegade gaselli esikolmiku ärilist tegevust. Vaid umbes pooltel on kodulehekülg, üks nendest on likvideerimsiel, paaril näitavad majandusnäitajad suhteliselt kehva seisu.

Esindatud on:

11 x kaubandus
4 x teenused
2 x transport
1 x tööstus

Kõigist Eesti gasellidest on vaid kaks sellised, mis teevad midagi erilist või eristuvat.

Gasellid kui "friigid"?

- Kuulsad gasellid on valdavalt head massist eristujad ja võimaluste noppijad, et varakult trende hoomata
- Suudavad valida midagi, mida teevad massist teistmoodi ja loovad ise "uue moevoolu" või "dominantse disaini"
- Paiknevad sageli "tööstusharude piirjoontel" ning eeldavad eri oskuste kombineerimist, mida konkurendid ei oska
- Eeldavad üksjagu "hulle" ja "geniaalseid" töötajaid, kes julgevad asju teisiti teha

 

 

 

 

 

 

Osale arutelus

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

ESSVE Estonia otsib TURUNDUSJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

01. oktoober 2017

Globalsun otsib päevitus- ja ilutoodete MÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

05. oktoober 2017

Teabevara