Eksitava reklaami eest vastutab ka avalikustaja

Tarbijakaitseamet on järelevalve käigus tuvastanud mitmeid reklaammaterjale, mis ei ole kooskõlas reklaamiseaduse sätetega, kuivõrd need on tarbijaid eksitavad ning sisaldavad lubamatuid ning mitte tõeseid väiteid. Reklaamiseadusega vastuolus oleva reklaami avaldamise eest on võimalik sanktsioneerida ka reklaami avalikustajat.

Tarbijakaitseameti sõnul on viimasel ajal meedias suurenenud erinevatele välismaa veebilehekülgedele viitavate/suunavate bänner-reklaamide avaldamine. Üldjuhul reklaamitakse veebilehekülgi, mis reklaamivad ning millelt on võimalik tellida toidulisandeid, aga ka erinevaid õppematerjale jms.

Tarbijakaitseamet juhib oma teavituses tähelepanu, et vastavalt reklaamiseadusele:
• ei tohi reklaam esitada valeteavet.
• ei tohi reklaam jätta muljet, et esitataval teabel on teaduslik alus, kui see tegelikult puudub.
• reklaam, mis ükskõik millisel viisil eksitab või tõenäoliselt eksitab isikuid, kellele see on suunatud või kelleni see jõuab, ja mis oma eksitava iseloomu tõttu võib mõjutada nende isikute majanduskäitumist või nimetatud põhjustel kahjustab või võib kahjustada reklaami tellija konkurenti, on keelatud.
• reklaami loetakse eksitavaks eelkõige siis, kui see annab eksitavat teavet muu hulgas kauba kasutusotstarve ja kasutamisest saadava tulu kohta.

Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus (EÜ) nr 1924/2006 toidu kohta esitatavate toitumis- ja tervisealaste väidete kohta sätestab artiklis 12 piirangud teatud tervisealaste väidete kasutamisel. Määruse artikli 12 punkti b kohaselt pole lubatud väited, mis viitavad kehakaalu vähenemise kiirusele või määrale. .

Näiteks sellised reklaamis esitatud väited nagu: „/…/ Bostoni teadlased avastasid ðokeeriva dieedi /…/“ jätavad mulje, et esitataval teabel on teaduslik alus. Sellisel juhul peab nii reklaami tellija kui ka reklaami avalikustaja suutma viidata konkreetsele ja asjakohasele allikale, mis kinnitaks reklaamis esitatud väite õigsust. Tarbijakaitseametile teadaolevalt ei ole antud hetkel kontrollitud veebilehekülgedel mistahes asjakohaseid viiteid vastavatele teaduslikele uuringutele vms tõenditele, mis tõendaksid sealtoodud väiteid. Ühtlasi ei ole selliseid tõendeid käesolevaks hetkeks esitatud ei reklaami tellija ega reklaami avalikustaja poolt.

Suure tõenäosusega ei anna tooted ka reklaamides lubatavaid tulemusi (nt reklaamides esitatud väited „ /…/ Sa näed saledam välja ning kaalud 10 kilo vähem …“; „Kaotad mõned kilod rasva oma kõhult iga nädal /../“; „Ma teenin 1400$ nädalas“; „Õpi, kuidas inimesed nagu Sina teenivad internetis 50$ kuni 100$ tunnis“ ning „Hakka Kohe Täna Raha Teenima!“ jms). Sellisel juhul on tegemist eksitava reklaamiga.

Tarbijakaitseametis on registreeritud hulgaliselt pettunud kodanike pöördumisi seoses erinevate eelkirjeldatutele sarnaste reklaamidega, mis viitab samuti muu hulgas asjaolule, et suure tõenäosusega on tegemist tootega, mis ei anna reklaamis lubatavaid tulemusi.

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Äripäeva infopank otsib ÄRIKLIENDIHALDURIT

Äripäev AS

01. detsember 2017

Teabevara