Maris Lauri: 2014. aasta on muutuste aeg

Sõltumatu majandusanalüütik Maris Lauri rõhutas Bestsalesi Müügijuhtimise aastakonverentsil, et 2014. aasta on muutuste aeg, mis kannab nii uusi kui ka vanu trende.

„Kui rääkida sellest, kuidas inimesed hetkel ennast tunnevad, siis hea on see, kui aasta tagasi olime pessimistlikud, siis meeleolud on viimastel kuudel hakanud üles poole minema,“ rääkis Lauri. Tema sõnul kui meeleolud parenevad, siis tuleb optimismi ka ettevõtetesse ja tarbimisse. „Optimismipuhang tuleb ilmselt sellest, et on pikalt olnud muresid,“ sõnas ta.

Kui vaatame naaberrike, siis seal see pilt ei ole Lauri sõnul nii hea ei ole. „See kindlasti teeb natukene muret nii Soome kui ka Rootsi poole pealt,“ rääkis Lauri.

Rääkides riskides, siis Lauri jagab riske kolmeks:

Jõukad riigid – neil on suur mõju, sest siin tarbitakse kõige rohkem. Riskid on oma olemuselt siin mõõdukad.

Arengumaad – Siin on kõige suuremad riskid. Võimalusi, mis võib siin viltu minna on tohutu palju.

Poliitilised riskid – tulevad järsku ja kaovad ja järsku. Kõige lihtsam risk on see, et kuskil Euroopa riigis saab inimestel kõrini ja nad tulevad tänavale meelt avaldama.

„Mis on hea on see, et asjad lähevad vaikselt paremaks minema. Suuremad kriisiringid: Kreeka ja Portugali ekspordinumbrid on läinud paremaks,“ märkis ta.

Rääkides tulevikust, siis Lauri sõnul hakkavad inimesed rohkem eelistama lokaalseid ja spetsiifilisemaid tooteid. „Ebakindlusega kaasneb kokkuhoid ja see tähendab seda, et inimesed otsivad rohkem kvaliteeti. See trend käib koos spetsiifilisusega ja lokaalsusega,“ sõnas Lauri. „Käimas on põhimõtteline muutus. See ei tähenda seda, et me näeme seda nüüd ja praegu või järgmine aasta. See on  pikk protsess.“

Tööturg muutub Lauri sõnul kardinaalselt. „Töötajad ei tule juurde, suur osa tööd tuleb hakata ise ära tegema. Töötajad muutuvad vanemaks ja lähevad julgemaks,“ märkis ta.

Lauri rõhutas, et me peame mõtlema selle peale, mis on Eesti konkurentsieeslis. „Me saame toota odavalt aga see muutub, see argument nõrgeneb. Oskus ja teadmine on see, mida me tegelikult saaksime müüa.  Lokaalsus ja spetsiifilisus maksab,“ märkis ta.

Järgmine aasta on muutuste aasta. „Peate sellega kohanduma. Miks selle peale tuleb mõelda, sest võidab see, kes on ees. See kes kahtleb ja mõtleb, see kaotab,“ tõdes Lauri.

2014. aasta kannab uusi ja vanu trende. „Eksport  võimalused muutuvad paremaks, kuid tuleb pingutada. Me võime mõelda, et lähme uutele turgudele aga sellega võib kaasneda uued riskid. Me võiks minna uutele turgudele koos, seda meil tehakse veel vähe,“ rääkis Lauri.

Kuidas toime tulla? „Hinnatõus jääb mõõdukaks ja tõenäoliselt pisut kiireneb. Palgatõus jääb tugevaks, kui ei ole piisavalt töökäsi, siis hakatakse maksma seda, mida küsitakse,“ lausus Lauri. „Investeeri uutesse seadmetesse, uude tehnoloogiatesse, toodetesse ja teenustesse. Mõtle ja muuda end vajadusel kasumiootused ja tee konkurentidega koostööd“

 

Osale arutelus

  • Alyona Stadnik

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Äripäeva infopank otsib ÄRIKLIENDIHALDURIT

Äripäev AS

01. detsember 2017

Teabevara