83% Eesti elanikest keelaks müügikõned oma telefoninumbrile

Oktoobris valminud TNS Emori uuringu kohaselt soovib 83% Eesti elanikest keelata müügikõned oma telefoninumbrile. Lisaks leiab 89% vastanutest, et müügikõnesid võiks teha vaid juhul, kui inimene on ise selleks loa andnud.

TNS Emori uuringueksperdi Jaana Helmi sõnul tuli äsja valminud uuringust selgelt välja Eesti elanike väga negatiivne meelestatus müügikõnede suhtes. “Ligi pooled Eesti elanikud saavad müügikõnesid kord kuus või sagedamini ning valdav enamus pooldab seda, et neile saaks müügieesmärgil helistada vaid juhul, kui nad on selleks ise loa andnud,” kommenteeris Helm. “Uuringus osalejad kinnitasid, et müügikõnede saamine on ärritav ning suisa 83% vastanutest kasutaks võimalust keelata täielikult või osaliselt müügikõnede tegemise oma telefonile,” lisas ta.

Emori uuringu kohaselt väitis kolmveerand vastanutest, et nende käest ei ole keegi kunagi müügikõnede tegemiseks luba küsinud. Nende seas, kellelt oli küll luba küsitud, kuid kes oma nõusolekut müügikõnedeks ei andud, oli iga neljas samalt ettevõttelt ikkagi telefoni teel müügipakkumisi saanud.

Telekommunikatsiooniettevõtted Tele2 ja Eesti Telekom on Riigikogule edastanud ettepaneku praeguse seadusandluse täiendamiseks, et anda igaühele võimalus piirata oma telefonile müügikõnede tegemine. Eesti Telekomi juhatuse esimehe Valdo Kalmu hinnangul ei kaitse praegu kehtiv elektroonilise side seadus inimeste huve. “Meie kliendid on täna olukorras, kus nad saavad erinevatelt agentidelt igapäevaselt müügikõnesid, milleks nad pole soovi avaldanud ja millest nad kuidagi keelduda ei saa. Isegi kui kliendid paluvad oma numbri telefonimüüginimekirjast kustutada, ei välista see seda, et järgmine müügiagent neid uute pakkumistega ei tüüta,” kommenteeris Kalm.

Tele2 juhatuse esimehe Argo Virkebau sõnul kinnitasid Emori uuringu tulemused, et inimesed soovivad saada suuremat kontrolli selle üle, kes ja mis põhjusel neile võib helistada. “Oleme veendunud, et meie kliendid peavad saama ise otsustada, kas nad soovivad, et neile keegi telefoni teel tolmuimejat või ajakirju müüb,” ütles Virkebau. “Emori uuringust tuli selgelt välja, et valdav enamus Eesti elanikest oleks selle võimaluse eest väga tänulikud,” lisas ta.

Tele2 ja Eesti Telekom on Riigikogu majanduskomisjonile üle andnud elektroonilise side seaduse muutmiseks ettepaneku, mille eesmärgiks on anda tarbijatele võimalus soovimatuid müügikõnesid piirata. Riigikogu majanduskomisjon arutas ettepanekut esmakordselt eelmisel nädalal toimunud istungil ning tegi eile turuosalistele soovituse leevendada probleemi läbi hea tava kokkuleppe.

Seni on seadusega lubatud saata nimelist reklaami e-posti või SMS-i teel vaid inimese nõusolekul, aga helistada võib suvaliselt valitud numbritele. Kui praegu tuleb müügikõnede lõpetamiseks igale telefonimüügiga tegelevale firmale eraldi soovi avaldada, siis eelnõu kohaselt peaks kauba või teenuse pakkuja seda eelnevalt andmebaasist kontrollima.

"Kui see uuring on tellitud vastava seaduseelnõu esitajate poolt, tasub neid tulemusi ka selles võtmes võtta. Küsimuse vormistamisest sõltub mõnel juhul suuresti vastus. Ma arvan, et kui küsida, kas inimesed tahaksid näiteks reklaamivabu ajalehti, tuleks umbes sama suur pooldajate hulk," rääkis Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandel.

"Rääkides ajalehtede poolt, siis kasutavad sisuliselt kõik Eesti ajalehed telefonimüüki oma tiraažide hoidmiseks, tellijate saamiseks, tellimuste pikendamiseks," rääkis Mandel. Ta selgitas, et ajaleheäri on spetsiifiline ja ilma telefonimüügita kaoks enamus väljaandeid Eestis pildilt. Küll on aga tõsi, et lihtsalt numbrivahemikke helistada ei tohi ja telefoni teel inimesele helistamiseks peaksid olema  paika pandud hea tava reeglid. Mandel teab, et paljudel on hea tava reeglid majas ka kehtestatud, seda on teinud ka Äripäev. "Kuid me oleme ühenduses teiste telefonimüüki kasutavate firmadega Eestis, et asuda ühist, kõiki turuosalisi hõlmavat vabatahtliku hea tava reeglistikku välja töötama," lisas Mandel.

"Minu jaoks näitavad need tulemused kahte asja. Esiteks - Eesti elanike jaoks on müük midagi negatiivset, mis tuleks ära keelata. See on ilmselt sügaval rahva alateadvuses sees, nõukogude ajal elanud inimesed ja kasvasid üles keskkonnas, kus müük oli midagi keelatut ja halba. See on ka üks põhjus, miks ettevõtetel on nii raske häid müügiinimesi palgata," ütles Best Marketing Internationali juhi Hando Sinisalu. Ta arvas, et rahva negatiivne suhtumine müüki on üks Eesti ettevõtluse peamisi probleeme ja arengupidureid.

"Teiseks näitab see uuring ka seda, et vastus sõltub paljuski küsimuse püstitusest. Küsiks õige seda, kas rahvas keelaks ära otseposti teel saadava reklaami? Mind isiklikult häirivad pikad reklaamipausid telesaadete vahel, ilmselt veel paljusid teisigi - äkki keelaks ära?" lisas Sinisalu.

Kas tegemist on Elisa vastase „vandenõuga“?

„Kas nüüd just vandenõuga, aga häda on vist on selles, et Tele2 ja Eesti Telekom on kaotanud tänu numbriliikuvusele 4 aastaga Elisale ligi 80 000 klienti. Seda paljuski tänu Elisa efektiivsele telemarketingile," kommenteeris Elisa Eesti juht Sami Seppänen. Ta lisas, et neil on konkurentsieelis ja konkurendid üritavad seda likvideerida. Elisal on väga tulemuslik telefonimüük ja nüüd rünnatakse seda, milles me head oleme.

Seppäneni sõnul tekivad telemarketingi maineprobleemid selliste ettevõtete tõttu, kes ise oma telemarketingi ei teosta, vaid ostavad seda sisse. "Sellisel juhul müüja ei tegele oma tulevase kliendiga ja tegevus on orienteeritud võimalikult suurele ja kiirele läbimüügile. Välisel telefonimüügifirmal pole vahet nii kaua, kuni ta saab oma komisjonitasu kätte," rääkis Seppänen. Ta lisas, et kuna aga Elisa teeb oma telemarketingi ise, on kogu protsess kliendikeskne ja pika kliendisuhte algus. "Me ju soovime, et klient jääks meiega. Kliendid on õnnelikud, kui toome neid normaalse hinnaga hea teenuse juurde."

Uuringus osales 500 Eesti elanikku vanuses 15-74 aastat. TNS Emor viis telefoniintervjuud läbi 16.-22. septembril ning uuringuraport valmis oktoobri alguses.

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

EasySnap otsib Skandinaavia suuna MÜÜGIJUHTI

Easysnap Co-Packing Northern Europe OÜ

17. detsember 2017

Teabevara