INTERVJUU: Kristjan Luha – Just Do It!

Kristjan Luha
Vasakult: Kristjan Luha ja maailma parimaid keskmaajooksjaid Hicham El Guerrouj.

Meis kõigis on lõpmatut potentsiaali – on maailma suurima spordiettevõtte Nike Venemaa tütarfirma juht ja asepresident Kristjan Luha veendunud. Sa pead lihtsalt tahtma asju ära teha!

Kohtume Kristjaniga Tallinna külje all Viimsis asuvas Reval Café kohvikus. Kell on saanud napilt üheksa ja õues kogub vaikselt valgust hall novembrikuu hommik. Esimesest terest ja käepigistusest on mul selge, et Kristjan on kindlasti hommikuinimene. Vahel tavatseme end ju oma erinevates päeva etappides avalduva efektiivsuse järgi lahterdada hommiku- või õhtuinimesteks. Hommikuinimesed näiteks löövad aeglasemalt ärkajatel oma varajase entusiasmiga silmade eest kirjuks ning õhtuti toimub sama asi vastupidi. Nii ma siis arvasingi ilma järele küsimata, et tundsin omasuguse lihtsasti ära! Peagi aga mõistsin, et minu algne liigitus võis olla liiga napp, ning Kristjan hakkas tunduma üha enam ka õhtu- ja üldse iga aja inimene, kelle puhul kehtib vaid küsimus: kui palju paremini, kiiremini, kaugemale ja kõrgemale veel saab selles piiratud ajas nimega elu?

Just nagu tippspordis on oluline pidev areng, raugematu võidujanu ja tubli annus meeskonnamängu oskusi, on need omadused nii loomulikud ka maailma juhtivas spordifirmas töötaval Kristjanil, kes muide fännas sporti, Nike`i ja Michael Jordanit juba varases nooruses. Koos Kristjaniga saab selgeks, et kui Sa tead, mida Sa tahad, siis see tuleb Su juurde – olgu seal siis osake õnne ja suur osa seda, et lihtsalt teed ära!  

Vestlevad Kristjan Luha ja Liisi Moosaar

Liisi: Ma arvasin, et Sa oled üleni Nike`i riietatud, aga Sinu sviitril on hoopis Tommy Hilfigeri logo!

Kristjan: (Naerab) Hilfigerit kannan ka! Võibolla sellepärast, et mitmed endised kolleegid töötavad seal.

Liisi: Aga Adidast mitte?

Kristjan: Ei, seda küll mitte.

Liisi: Arusaadav, räägime siis Nike`ist. Kui ma eile meie tänahommikuse kohtumise ja Nike`i peale mõtlema hakkasin, kargas mulle esimese asjana pähe slogan „Just Do It“...

Kristjan: Kas Sa ka tead, kust kohast tuli see slogan?

Liisi: Kusjuures eile google`dades sain vist teada! (Naeran) See siis tõsimeeli ongi inspireeritud Nike`i sünnilinnast Portlandist pärit surmamõistetud mõrtsuka Gary Gilmore`i viimastest sõnadest?

Kristjan: Jah! (Naerab) Loomulikult ega see otse ei saanud sloganiks, aga Nike on üles kasvanud mõndade teiste algusaegsete partneritega ja üks nendest on Wieden&Kennedy reklaamiagentuur. Dan Wieden oli Gilmore`i viimaseid sõnu just kuskilt kuulnud ja pakkus selle sloganina ühel koosolekul välja!

Liisi: Ja selle sloganiga suurendas Nike järgmise kümne aastaga oma turuosa Põhja-Ameerika kodumaises spordijalatsiäris mitmekordselt ja rohkemgi veel! Räägitakse, et slogani edukus seisneb selles, et see kõnetab oma lihtsuses väga erinevaid inimesi ning igaüks saab sellele ise tähendusi anda. Kuidas see slogan Sind kõnetab?

Kristjan: (Naerab) See on hea küsimus! Nike`is on palju sportlasi tööl ja sportlastele on see hästi loomulik slogan: see on kutse tegutsema ja midagi saavutama. Sa pead tahtma asju ära teha, miski peab Sind hommikul voodist üles ajama – mis siis kedagi parasjagu motiveerib! Pead olema self-starter, näitama ise initsiatiivi ja mitte ootama korraldusi. Pead kaasama teisi, selgitama, veenma, inspireerima. Nike ei ole vertikaalne ettevõte, et ülevalt tuleb korraldus ja allpool peab seda täitma. Kõik on koostööle kutsutud. Sa pead suutma ära selgitada, miks Sinu seisukoht on õige mitte ainult Sinu jaoks, vaid kogu ettevõtte ja selle lõppeesmärgina kliendi jaoks. Meil öeldakse, et kui Sul on võimalus mingit otsust mõjutada, siis on Sul kohustus seda teha, sest Sa vastutad selle otsuse eest.

Liisi: Kui kaua Sa oled Nike`is tänaseks töötanud?

Kristjan: 18 aastat, millest tegelikult esimesed 5 aastat Eestis Nike maaletooja juures.

Liisi: See on igal juhul väga pikk aeg!

Kristjan: Nike`i-suuruse ettevõtte võlu on selles, et ta pakub Sulle lõputut lennurada, Sa kogu aeg kiirendad, kui Sa suudad, ja see ei saa kunagi otsa! (Naerab) Ja kui Sul on potentsiaali. Aga meil kõigil on oma potentsiaal ja ma usun, et see on ju lõpmatu! Lihtsalt see on piiratud ajaga. Mingi hetk saab lihtsalt elu läbi, aga õpe on elukestev, eks! Ja areng samamoodi.

Liisi: Sul on Nike`is töötades olnud tänaseks väga erinevaid ameteid: oled olnud Hollandis võtmekliendihaldur, siis maaletoojate kuraator Kesk- ja Ida-Euroopas ning Aafrikas, olnud Nike`i Venemaa tütarfirma müügidirektor ning juhtinud Nike`i üksusi Kreekas, Küprosel ja nüüd Venemaal. Areng on Sulle ilmselgelt omane!

Kristjan: Mul on fantastiline naine – Age. Ta on veel palju ettevõtlikum kui mina, pole lihtsalt lubanud mugavustsooni  jääda ja inspireerib alati latti kõrgemale seadma. Ilma sellise toeta poleks olnud võimalik see teekond. Nike`i ettevõttesse on rotatsioon sisse kirjutatud. Pidevalt hoolitsetakse selle eest, et Sulle leitakse uusi väljakutseid. Kogu aeg tuleb uusi talente peale ja ühe koha peale istuma jääda ei saa. Pidev liikumine hoiab Sind kogu aeg teravana ja keskkonna huvitavana ning Sa ei teegi midagi kauem kui 3 aastat. See on ideaalne keskkond, kus ennast realiseerida. Sa ei pea minema ära tundes, et oled ennast selles ettevõttes juba ammendanud.

Liisi: Selline pidev liikumine eeldab ka pidevat võidujanu? Ilmselt ei ole see inimestele, kes saavutavad mingi positsiooni ja siis tahavad jääda oma hea sooja koha peale?

Kristjan: Jah. Ma mäletan, et kunagi oli Nike`is selline statement ka reklaaminduses sees, et „Sa ei võida hõbedat, Sa kaotad kulla“. Nike`is on kindlasti ka ettevõtte kultuur võistlushimuline, aga samas on ta ka väga meeskonnale orienteeritud keskkond – seega selline huvitav balanss. Sa pead olema võistluslik, aga samas kui Sa ei suuda meeskonnas tööd teha, siis heidab organisatsioon nagu elusorganism Su lihtsalt välja.

Liisi: Aga kas see pidev liikumine ja võistlemine ühel hetkel ära ei väsita? Kas Sa vahel tunned, et nüüd ma tahan puhkust, minna kasvõi mõneks ajaks eemale ja laadida kuskil metsas või palmisaarel akusid?

Kristjan: Ei, absoluutselt mitte! Võibolla meis ongi see Just Do It kultuur nii sügaval sees. (Naerab) Ma teen väga palju puhtast sisemisest entusiasmist ja see käib nii loomulikult kokku sellega, mida ma muidu teeks. Mulle väga meeldib sporti teha, spordiüritustel käia ja muul viisil spordiga seotud olla. Kuna Nike on spordiettevõte ja spordibränd, siis iga päev justkui elan oma loomulikus keskkonnas. Lisaks inspireerivad mind erinevate ametikohtadega täiesti erinevad asjad.

Liisi: Millised?

Kristjan: Näiteks kui alguses inspireeris mind töö ülierinevate kultuuride ja rahvustega, reisimine riikidesse, kuhu muidu kunagi ei satuks, siis nüüd mind inspireerib see kui meeskond teeb väga head tööd, loob tulemusi, mida ükski indiviid grupis üksi ei suudaks teha. Ma arvan, et see on igale juhile üks suurimaid motivaatoreid: luua meeskond, mis suudab koostöös teha fantastilisi asju. Ja muidugi leida need inimesed, kes oleksid kindlasti targemad kui Sa ise. (Naerab) Lisaks peab hea juht suutma suurema osa ajast olla nagu snorgeldaja!

Liisi: (Naeran) Snorgeldaja?

Kristjan: Jah. Ujud oma maskiga ja vaatad suurt pilti, mis toimub. Samas vahel peab ka scuba dive`ima, ja akvalangiga sügavamale detailidesse sukelduma. Seda peab targasti reguleerima, et kus Sa lähed detailidesse ja kui palju Sa saad lihtsalt snorgeldada, sest kui Sa oled kogu aeg detailides, siis kaob suur pilt. Lisaks inimesed tunnevad, et kogu aeg tahab keegi nende eest tööd teha ja see tõmbab töötajatel alla motivatsiooni ja võtab juhtidelt tiivad.

Liisi: Olen kuulnud, et Sinu enda esimesed tööalased tiivasirutused said aga alguse hoopiski veinimüügist?

Kristjan: Jah, müüsin paar aastat Jüri Tamme firmas veine. See oli mu esimene töökoht kui olin veel ülikoolis. Kindlasti sain sealt esimese hea müügitöö kogemuse, sest ega keegi ei tulnud Sulle ju ukse peale koputama ja neid veine Sinult ostma. Seal pidi oluliselt rohkem tööd tegema selle nimel, et midagi müüa. Nike`is on selles mõttes lihtsam, et klient tuleb meie juurde ise ja soovib osta tavaliselt rohkem kui me soovime müüa.

Liisi: Ja ongi nii?

Kristjan: Jah, me ei suru toodet turule. Tegelikult on ettevõttesiseselt viimaste aastate jooksul toimunud selline transformatsioon, et meil praktiliselt ei olegi enam otseselt müügiinimesi. Laias laastus võib öelda, et Nike`i 55 tuhandest töötajast on 30 tuhat jaedivisjonis tööl. Endistest müügiinimestest on sisuliselt saanud analüütikud, kes analüüsivad eelmiste perioodide käibeid, mis täpselt müüs, millal ja mis hinnaklassides, ning planeerijad, kes planeerivad saadud numbrite põhjal järgnevaks hooajaks tootevaliku konkreetsetele klientidele ja kindlates müügikanalites. Varem oli nii, et Sul oli mingi müügieesmärk, target, see tuli täis saada ja siis said boonust selle pealt – see on kõik kadunud, sellist asja enam üldse ei ole. Tulemustasu loomulikult on, aga kogu ettevõtte aastatulemuste pealt. Igal hooajal ehk 4 korda aastas tuleb Nike`il välja ca 6000 toodet – need peavad olema hästi segmenteeritud ja selle kallal töötab terve armee inimesi. (Naerab)

Liisi: Sa olid olnud juba ülikooli ajal ja alles veini müües suur Nike`i ja sealjuures Michael Jordani fänn, kandsid Nike`i riideid ja Sind hüüti Jordaniks?

Kristjan: (Naerab) Jah, kursusekaaslased hüüdsid! Ma arvan, et mõni ei teadnudki, mis mu päris nimi on.

Liisi: Ja koos Michael Jordani ning teiste sporditähtedega pidasid mõned aastad tagasi ka Nike`i juhi 70ndat juubelit?

Kristjan: Jah, oli küll nii. (Naerab)

Liisi: Kuidas Sa seda teed? (Naeran) Kuidas tulevad ellu niivõrd suures koguses asjad, mis Sulle meeldivad? Sest kõigile ju ei tule!

Kristjan: Ma arvan, et mingil määral Sul peab ka lihtsalt õnne olema. Pead sattuma õigel ajal õigesse kohta, mis ei sõltu võibolla üldse meist või meie otsustest – või vähemalt teadlikest otsustest mitte. Et ma nüüd lähen sinna, kuhugi (naerab), olen õiges kohas ja siis midagi juhtub. Suuremas osas ongi need olnud kõik täiesti kokkusattumused. Ka see, kuidas ma juhtusin Nike`i Eesti maaletoojate Anti Kalle ja Are Altraja juurde tööle – see oli täiesti juhuslik. Me sattusime käima oma parima sõbraga samas jõusaalis, kus Are käis, ja kust temagi neid inimesi leiab?! Vaatas, et noored poisid teevad sporti, äkki tahate tööle tulla? (Naerab)

Liisi: Okei, paneme selle siis hea õnne arvele. Aga miks Sa talendiotsijale silma jäid ja Sind Nike`i tööle kutsuti?

Kristjan: (Naerab) See on hea küsimus, ma polegi sellele ise sedasi mõelnud. Ma arvan, et spordisektor on lõpuks ikkagi nii väike maailma mastaabis, et kui Sa sellest juba midagi jagad, oled seal sees, oled aktiivne ja tahad asju ära teha, siis Sa jäädki silma. Et ilmselt ei olnud palju konkurentsi! (Naerab)

Liisi: Või Sa oled väga tagasihoidlik! Ja tänaseks oled muuhulgas Nike`i asepresident?

Kristjan: Jah, aga Nike`is on 200 asepresidenti, neid on umbes sama palju kui Saudi-Araabias šeike! (Naerab)

Liisi: 55 tuhande töötaja seast 200 asepresidendi hulgas olla pole vist üldsegi mitte paha?

Kristjan: Ei, see on väga vinge! Väga kift! (Naerab)

Intervjuu toimus 6. novembril 2015.

Kristjan Luhast saab lugeda ka esmaspäeval ilmuvas Äripäeva Juhtimise erilehes, kus lisaks tema intervjuule leiab veel väga palju kasulikku müügi, juhtimise ja müügijuhtimise kohta. Vaata järele!

Vasakult: Kristjan Luha ja maailma parimaid keskmaajooksjaid Hicham El Guerrouj.
Vasakult: Kristjan Luha ja maailma parimaid keskmaajooksjaid Hicham El Guerrouj.

Osale arutelus

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Volume Design otsib Eesti turu MÜÜGIJUHTI

CV-Online Estonia OÜ

02. november 2017

Krimelte otsib MÜÜGIASSISTENTI

Krimelte OÜ

22. oktoober 2017

Teabevara