Maret Vanaselja: Kosmose esimene aasta IMAXi universumis!

Maret Vanaselja
Maret Vanaselja, Kinojuht Cinamon Tartu ja Kosmos IMAX

19. detsembril sai Kosmos IMAX täpselt ühe aasta vanuseks, olles endiselt lähiregiooni ainus IMAX kino. Värskes online intervjuus valgustabki kino juht Maret Vanaselja, kuidas taasavatud Kosmose esimene aasta läks ja mis ootab kino ees!

Vastab Maret Vanaselja, küsib Almondi Esco

Kui Kosmos IMAX aasta eest avati, oli mu usk sellesse väike. Mu suhtumine oli, et IMAX või ei, milleks pealinna veel üks kino? Kuidas see küll ära elab? Kas kino juhtima asudes Sinul seda hirmu polnud?

Tõsi, IMAX kino investeeringud on olnud suured ning nende tagasiteenimine ei ole kindlasti ühe aasta küsimus, kuna arendame kino endiselt ja pidevalt edasi. Meil on mitmeid põnevaid mõtteid, mida plaanime juba ka uuel kinoaastal ellu viia. Minul isiklikult kino Kosmos IMAX juhtima asudes hirme ei olnud- tegelikkuses olin sellesama kinoga seotud juba ettevalmistava tööga avamisele eelnevast suvest. Sellest lähtuvalt valdaski mind pigem rõõm ja ootusärevus! Kuidas uus ja täiesti teistsugune kino  kinoturgu Eestis üleüldiselt muudab? Missugune on klientide tagasiside ning mil moel levitajad selle vastu võtavad? Mul oli selleks ajaks juba 6 aastat kinojuhtimise kogemust tavakinos ning seega päris hea ülevaade, kuidas kino üldiselt toimib. Küll aga oli juba algusest täiesti selge, et Kosmos IMAXi näol ei ole tegemist ühe tavakinoga - eripärad algavad juba Kosmose ajaloolisest aspektist ja täitsa oma kinomajast.

Minu esimene film uues Kosmoses oli “Kääbik” ja pärast selle nägemist ei kahelnud ma põrmugi, et IMAXil on Eesti turul kindel koht. Mida aga ütleb Sinu kogemus, kas eestlane oskab üldse IMAX elamust otsima tulla?

Aasta on näidanud, et filmiformaat “IMAX” ja IMAX kino kui selline tõesti ka kohalikule publikule nii võõras enam ei ole. Linastunud filmid ja publikum on näidanud, et huvi saada kvaliteetset kinoelamust on ka eesti kinoturul suur. Tunnen siirast heameelt, et oleme tänaseks päevaks saanud ka suure osa toetajaid, kelle jaoks olemegi alati esimene valik, kus võimsat filmielamust kogeda. Sellist tagasisidet on alati ääretult suur rõõm kogeda ning see kinnitab ühtlasi ka IMAX-i vajalikkust Eesti turul. Siiski kuuleme ka alatihti, kuidas kinokülastajad on meie majas esimest korda, mis näitab, et suur hulk tööd ka teavitusvallas on alles ees ootamas.

Kuidas Sa esimese aastaga rahule oled jäänud? Kas täitsite kõik ootused, ületasite need või sai tulemus oodatust väiksem?

Julgen väita, et täitsime kõik ootused. Teada oli, et tegemist on väga tugeva filmi-aastaga, mis juba algas “Kääbiku” saaga lõpplahendusega “Kääbik: Viie väe lahing”  ning lõppeb nüüdse “Star Wars: Jõud tärkab” filmiga. Ka aasta vältel on  IMAX-is olnud palju erinevaid blockbustereid ning sealjuures väga erinevale publikule. Aasta ongi olnud põnev, kuna erinevad filmid mõjusid atraktiivselt erinevat sorti publikule, tänu millele meil oligi ideaalne võimalus eestlasele IMAX-i olemust tutvustada ning tagasisidet saada.

Kui palju külastajaid kino külastanud on ja mis on olnud kõige populaarsem film?

Kosmos IMAX senise ajaloo kõige populaarsem film on olnud avafilm “Kääbik: Viie väe lahing”, mis pakkus tõepoolest kõike, mida üks tõeline fänn ootab ning IMAX filmiformaat võimaldab. Novembris linastunud 24. Bond (007 SPECTRE) on saanud aasta auhinnalise filmi nr 2 tiitli, kuid missuguse numbri esikolmikus pälvib just linastunud “Star Wars: Jõud tärkab”, selgub alles mõne nädala pärast- hetketulmustest võime vabalt ennustada ka meie lühikese ajaloo uut rekordit. Kokku on aga IMAX elamusi saanud möödunud aastal ca 100 000 piletiostjat ning lisaks on meie väikestes saalides olnud ca 50 000 külastust.

IMAX pilet on oluliselt kallim, kui tavalise kino pilet. Kui lihtsalt on teil võimalik see raha kinokülastajalt kätte saada?

Kosmos IMAX ei reklaami ega üritagi ennast positsioneerida kui kõige odavamat kino. Me pakume oma klientidele premium klassi kinoelamusi. On tavaline, et IMAX piletihinnad on ca 30% kallimad tavakinode piletihinnast ja tuleneb puhtalt kallimast tehnikast ja selle hooldusest vastavalt IMAX-i seatud standarditele. Samas oleme üha enam tähendamas, et kvaliteet on tänapäeval lojaalsuse alustala ning olemegi seadnud oma eesmärgiks pakkuda vaid kõrgkvaliteedilisi ja mugavaid filmielamusi.

Kuidas te IMAXit müüte? On see samasugune taktika nagu harilikul kinol või kõrgema hinna tõttu tuleb läheneda kuidagi teisiti?

IMAX brändi ja kinoga käib ülemaailmselt kaasas ka  eksklusiivsus. Sama praktikat proovime rakendada ka meie kinos. Premium klassi elamustega koos proovime pakkuda ka eksklusiivseid esilinastusi koos temaatiliste üllatuste, esinejate ning hinnaliste auhindadega. Juhtub üsna tihti, et laotame maha punase vaiba ning hostime enda juures mõnda eriüritust, mis siis lõpuks pälvib mõne uue oodatud filmi esmalinastusega. Iga tegevus on omaette läbimõeldud ning lähtub põnevast filmimaailmast, mida uus IMAX film või Kosmosemaailm/temaatika pakub.

Mis müügi seisukohalt töötab Eesti kinokülastajatele kõige paremini? Soovitused? Hea treiler? Plakatid?

Filmitööstust peetakse maailmas üheks kõige ettearvamatuks majandusharuks, mis teeb selle ühtlasi ka ääretult põnevaks.  Kuna filmi linastumiseni on tegemist tõelise müstikaga ning ei saa iialgi kindel olla, mis inimestele päriselt meeldib ja peale läheb. Ei ole mitte ühtegi loogikat ega valemit, mis filmide edu prognoosib.

Küll aga on mõningane varasem praktika ja kogemus ning eeldused, mille põhjal võib isekeskis uut filmihitti ennustada. Sellegipoolest ei saa kunagi lõpuni kindel olla. Filmide turundamisel on nii Eestis kui mujal maailmas oluline osa ka filmilevitaja töös.

Ja muidugi on soovitusel päris kindlasti üsna tugev mõju.  On rohkelt näiteid, kus hea sõna läheb liikvele ning kõige tugevamaks ei osutu mitte tavapärane filmi avanädal, vaid pigem mõni nädal hiljem, kui kõik sellest rääkima hakkavad. Ja on ka olukordi, kus sõna läheb juba tugeva filmi puhul enne liikvele, mis tekitab reaalse vajaduse  seda kindlasti vaatamata minna ning nii need uued rekordid sünnivad.

Oma tutvusringkonnas olen täheldanud, et IMAX tekitab inimestes tihti väga vastandlikke tundeid. Sa kas armastad seda täielikult või ei salli seda üldse. Millest see võib tulla?

IMAX filmi vaatamine on kahtlemata väga intensiivne elamus- seda nii pildi (pildi suurus, efektid, 3D filmi puhul ka üsna realistlik 3D lähenemine) kui ka heli mõttes. Kogu seda tekkinud elamust peame meie ise just oma tugevuseks, millega tavakinodest eristume. IMAX formaadis linastuvad filmid on üldjuhul juba loomu poolest üsna efektirohked, mida siis IMAX omal erilisel viisil veelgi võimendab, et panna inimene filmimelu suisa kogema, mitte ainuüksi vaatama. Seejuures ongi täiesti mõistetav, et inimeste erinevad maitsed filmimaailmas tekitavad ka erineva eelistuse, kuidas neid vaadata ja kuidas soovitud elamust kõige paremini enda jaoks kätte saada.

Kas mulle ainult tundub, või on IMAXi tulek lükanud käima innovatsioonilaine kinoturul. Forum Cinemas avas just oma SCAPE saali ja ilmselt see ei saa olema Eesti kinomaailma viimane innovatsioon?

Usun küll, et Kosmos IMAX, kui premium kino avamine,  on süstinud usku ja inspiratsiooni taolise esmaklassilise kinolahenduse kohta ka teistesse kinopidajatesse meie maal ja lähiregioonis. On ka eesti filmihuviliste seas hulk inimesi, kes soovivad pisut erilisemat kinoelamust ning neil peab selleks loomulikult võimalus olema! Mul on endal heameel näha, et oleme Eesti (ja lähiregiooni) kinoturul premium kinoelamuse vallas ukseavajad olnud ning elevust ka konkurentidesse süstinud.

Kuidas selline konkurentide innovatiivsus teid mõjutab? Kas läheb ohtlikuks rebimiseks klientide järele?

Konkurents on kindlasti edasiviiv jõud. Inimestele meeldib katsetada ja võrrelda ning meie ise keskendume eelkõige sellele, et kliendi kinoelamus oleks märkimisväärne ning neil endal oleks soov meie juurde tagasi tulla. Väga suurele osale tallinlastest on Kosmosega soojad või suisa palavad mälestused, mis omakorda annab ka meile vastutusrikka ülesande pakkuda neid emotsioone ja mälestusi nüüd täitsa uues kuues.

Mis ootab IMAXit aastal 2016?

Meid ootab igati põnev filmimaailm ning võib olla üsna kindel, et IMAX saalis saab ka tuleval aastal näha kõiki suurfilme, mille IMAX-korporatsioon meie regiooni kinnitab. 2016 aasta esimesest poolaastast tooksin välja sellised filmid nagu näiteks  “Deadpool”, “Batman vs Superman: Õigluse koidik”, “Kapten Ameerika: Kodusõda”, “Warcraft: Algus”. Lisaks on oodata kaasahaaravaid kampaaniamänge,  suur hulk huvitavaid eriüritusi ning uuendused ning uudised, millest on pisut vara rääkida.

Ajal kui netipiraatlus on levinum kui kunagi varem, siis milline saab üldse olema kino tulevik? Kas kinol on üldse tulevikku?

Kinod ja tehnoloogiat tootvad firmad ei tuku! Tehakse järjepidevalt tööd selle nimel, et inimestel oleks põhjust filme just kinos nautida. Juba praegu on maailma eri paikades kasutusel väga põnevaid lahendusi, mis kõik veel siinse publiku jaoks oma aega ootavad. Lisaks kinosaalis saadavale võimsale elamusele, mida on raske kodus arvuti-teleri taga filmi vaadates saada, on kino lisandväärtuseks veel reaalne võimalus oma argipäevast põgeneda. Pime ning mugav kinosaal laseb reaalselt lõõgastuda ning ennast filmimaailma kaasa tirida. Mõttest kaovad kõik pesemata nõud,  koristama toad ning tegemata tööasjad, mis tihtilugu just kogetud filmielamusest uut inspiratsiooni ammutavad. Juba isiklik kogemus näitab, et kodus tuleb alatihti midagi vahele, mis ei lase täielikult lõõgastuda ning filmivaatamist ühel või teisel viisil pisut häirib. Muuhulgas võib efektirohke filmi vaatamine läbi arvuti/teleriekraani tekitada just ka soovi seda sama filmi või järgmist osa päris kindlasti läbi kino või IMAX efekti kogeda.

Täna on meil Eestis olemas IMAX formaat Kosmoses ja Scape laserprojektor Forumis, aga kuhu kino veel minna saab? Kui üldse, siis millised on need uuendused, mida lähiajal võiksime kinos kogeda?

Siinkohal saan muljetada enda väga lahedast kinoelamusest mõni aeg tagasi Londonis. Kui tavaliselt oleme harjunud kinosaalis nägema tavalisi kinotoole, siis sealses kinos olid mugavad diivanid koos laudade ning teenindusega otse kinosaali- ei mingeid plastnõusid ega papptaldrikuid - kõik suisa tasemel restoraniteenindus. Piletihind oli ka muidugi elamusele-kogemusele vastav, kuid kinost lahkudes oli tõeliselt positiivne tunne ja emotsioon, kuna kõik tingimused olid loodud selleks, et tunda ennast tõeliselt hellitatuna.

Maailma suured kinoriigid ja kinokorporatsioonid katsetavad samuti pidevalt uusi lahendusi ja tehnoloogiaid, et üks filmi vaatamine ikka tõeline elamus oleks ning tõesti igaühe selleks paariks tunniks igapäevasest argielust reaalsesse kinomaailma viiks. Kasutusel on emotsioone tekitavad toolid, palju räägitakse virtuaalprillidest ning heliefektidest toolide sees, mis siis ühtlustab terava kõrva jaoks kõlarite paigutust. Põnevaid mõtteid on ka selles vallas, kuidas kinoelamus algaks juba kino uksest sisse astudes, mitte alles kinosaali sisenedes.

Mis Sa arvad? Kas aastal 2026 on veel selline asi, nagu Kosmos IMAX kino või mitte? Miks?

Mina ei kahtle selles, et Kino Kosmos on nii aastal 2026 kui ka aastal 2046 toimiv kino, meie teeme selleks omaltpoolt kõik vajaliku!

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Logotrade otsib REKLAAMKINGITUSTE PROJEKTIJUHTI

Logotrade OÜ

31. detsember 2017

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

EasySnap otsib Skandinaavia suuna MÜÜGIJUHTI

Easysnap Co-Packing Northern Europe OÜ

17. detsember 2017

Teabevara