INTERVJUU: Algis Liblik – edukus on õpitav

Algis Liblik
Algis Liblik, 1Invest Management OÜ Baltimaade juht

Kõik inimesed müüvad end ühel või teisel moel, ühed on selles aga edukamad kui teised. Jättes kõrvale sünnipärased eeldused, on TV3 endine müügidirektor ja nüüdne 1Invest Management OÜ Baltimaade juht Algis Liblik kindel, et edukus on õpitav ja klaas pooltäis suhtumine annab kogu või vähemalt pool võitu.

Kohtume Algisega varahommikuses Tallinna vanalinnas, Müürivahe tänava Reval Café’s.  Kriuksuvast kohvikuuksest astub sisse pikk ja eriti laia naeratusega noor mees. Olgugi, et ma pole temaga varem päriselt kohtunud, olen peaaegu kindel, et tegemist on Algisega. Ja nii ka on. Kusjuures ameerikalikuks nimetatud ja punnitatud keep-smiling’ust on asi väga kaugel – mu tee ei jõua tassis veel jahtudagi kui hakkan mõistma, et seda toetab minu vestluskaaslase siiras ja sõbralik loomus ning elujaatav suhtumine, mis on jõudnud oma juured juba väga sügavale tema sisse ajada. Kuivõrd palju on sealjuures abiks olnud Algise lemmiku Brian Tracy enesearenguõpetused, selgub alles edasise vestluse käigus. Igatahes saab selgeks, et edukas ja seda toetava õige suhtumisega saab soovi korral olla igaüks. Tuleb vaid leida enda jaoks õige õppematerjal, millega puhastada oma kahe kõrva vahel asuvat serverit kui seal parasjagu kärssama läheb. 

Vestlevad Algis Liblik ja Liisi Moosaar

---

Algis: Kuidas siis nii, et minust nüüd intervjuu tuleb? (Naerab) 

Liisi: No sooviks teada, kuidas tehakse nii head müüki nagu Sina seda teinud oled! (Naeran) 

Algis: Müük on hea teema! Väga paljudel inimestel on müügi suhtes mingi eelarvamus. Ma ise olen aga selle koolkonna esindaja, kes arvab, et kõik inimesed tegelikult müüvad ennast. 

Liisi: Ennast? 

Algis: Jah, me ei pruugi kõik teada müügiprotsessi peensusi, ent tegelikult ükskõik millises elu valdkonnas: tööl, kodus, poes ja mujal, müüakse meile midagi ja meie müüme midagi endast alati vastu! Müüme me siis oma teadmisi, oskusi või muud. 

Liisi: Tõsi. Olen kuulnud väljendit, et müük on ka see kui sõna otseses mõttes pead lapsele maha müüma mõtte, miks talle on külma ilma korral tarvis sukapüksid jalga panna!

Algis: Mul on 3-aastane tüdruk kodus ja ma tean seda hästi. Ta hakkas sügisel lasteaias käima ja nuttis päris mitmeid hommikuid sellepärast. Selgitasime kodus abikaasaga talle, et kui Sa hommikul üles ärkad, siis hüüa parem: „Jess, ma saan täna hommikul lasteaeda minna!“ Ja just täna hommikul, pärast mõnenädalast kihutuskõnet, ta päris ise nii hüüdiski ja läks lasteaeda hea tujuga!

Liisi: Hea tujuga on tõesti kõike palju lihtsam teha!

Algis: Muidugi! Meil kõigil on valida, kas hädaldada või rõõmustada! On olemas kaks head lühendit, mis võtavad minu jaoks selle mõtte kokku: ABC (areas beyond control) ja AUC (areas under control). Kahjuks enamus inimesi keskendub ABC-le ehk asjadele, mis ei ole nende kontrolli all. Samal ajal tasuks ju keskenduda hoopis nendele asjadele, mida me saame muuta, nagu kuidas me hommikul ärkame, mida me tööl olles teeme ja nii edasi!

Liisi: Samas vahel on ju ka seda kõike teades ikka üsna keeruline mõnest madalseisust välja tulla. Ja ka edukal müügiinimesel tuleb seda ilmselt aeg-ajalt ette?

Algis: Ikka, sest ega keegi meist ei ole ju robot! Nimetagem seda lumepalliefektiks, et edu nakatab edu ja ebaedu ebaedu. Kui Sul mingi hetk hakkab hästi minema, siis suure tõenäousega paned Sa selle hea tundega ka edasi ja jõuadki rohkem ning järjest paremini teha. Samas kui hakkab allamäge minema, soovitan ma sellesse tsüklisse kauaks mitte jääda, vaid selle asemel lugeda motiveerivaid raamatuid või kuulata audiomaterjali, millega saab suurepäraselt puhastada oma kahe kõrva vahel asuvat serverit kui seal parasjagu kärssama läheb. Tuleb leida lihtsalt enda jaoks see õige materjal, mis tekitab selle heureka tunde, et tegelikult ei olegi ju nii halvasti ja igast olukorrast on väljapääs!  Inimesed tihti kardavad sõna „eneseabi“. Minu jaoks eneseabiraamatud ja sealhulgas ka mitmed müügi- ja motivatsiooniraamatud ongi ju selleks, et nendega end aidata ja oma head attitude’i hoida.

Liisi: Milline see Sinu heureka tunde tekitaja on?

Algis: Mul on endal hunnikute viisi Brian Tracy ja Zig Ziglari audiomaterjale, mida ma hommikuti autoga tööle sõites kuulan. Ja kui ma kuulen, et isegi Brian Tracy’l on samamoodi nagu minul, siis kõik ongi koheselt okei. Mulle meeldib see kui vaim on terav ja attitude on paigas, aga ainult iseendaga võib olla seda keeruline saavutada. Vähe on inimesi, kes on self-motivated. Enamus inimesi vajavad välist motivatsiooni selleks, et midagi teha, ning head raamatud ja audiomaterjalid töötavad minu jaoks hästi. Kui Sa oled ainult ise oma mõtetega oma kastikeses sees, võib madalseis tekkida kergelt ning oma jõududega võib sealt olla üsna raske välja saada.

Liisi: Ometi on tihti kombeks mõelda, et kui minu enda seest seda õiget tunnet ei tule, olen ma ilmselt vales kohas ja peaksin muutma oma töökohta või midagi muud välist!

Algis: Novot, aga lähed uude kohta ja ei saa võibolla jälle kuidagi hakkama! Alguses on ju alati ebakindlus suurem ka, sest midagi veel täpselt aru ei saa, tekib kõhklus, et kas ma ikka tegin õige otsuse või ei teinud. Ja oled ikka selles samas ringis tagasi jälle.

Liisi: Sa olid ise 8 aastat TV3-s tööl ja tegid eelmisel suvel kannapöörde sealt lahkudes ning hoopiski kinnisvaraärisse sisenedes. Ega Sa kõhkle?

Algis: (Naerab) Kusjuures Sa ei ole esimene, kes seda küsib. Tunne on väga hea! Loomulikult iga algus on selline, kus Sa pead endale aru andma, et esimesed kuud kuluvad selleks, et ettevõttesse sisse elada ja valdkonda tundma õppida. Tegelikult tuleb anda endale ja juhina ka igale uuele alluvale  vähemalt aasta selleks, et õppida ja kõikidest protsessidest lõpuni aru saama hakata. Praegu on mul tohutult põnev, tööd on palju ja valdkond on väga huvitav! Eks kindlasti on iga algus raske, aga ma ei kahetse seda elumuutust.

Liisi: Miks Sa selle muutuse ette võtsid?

Algis: Ma tegelikult ei kujutanud ettegi, et ma TV3-st kunagi ära lähen, sest mulle meeldis seal lõpuni välja. Esiteks juba televisioon ja üldse meediavaldkond ise on väga põnev muutudes kogu aeg! Kui ma TV3-e tööle läksin, oli ainult 2 telekanalit, kui ma ära tulin, oli neid juba 8! Samuti on televisiooni ja interneti sümbioos väga huvitav ning väga palju on selles valdkonnas veel ära teha, lisaks on tegelikult televisioon hetkel tugevam kui ei kunagi varem. Küll aga tehti mulle suvel kaks väga huvitavat tööpakkumist ja ma tundsin, et on õige aeg edasi liikuda. Kõigepealt, et olla enda suhtes aus, sest põnevaid valdkondi, mida sooviks noore mehena veel proovida, on meedia kõrval teisigi, ning teiseks, et olla ka ettevõtte suhtes aus, kuna meil oli juba ka minu positsioonile väga võimekas inimene olemas. Loomulikult mul üks silm nuttis lahkudes, sest mul oli väga äge tiim ja suurepärane ülemus, aga teine silm naeratas, sest ma teadsin, et midagi katki ei jää ja võimas inimene on olemas, kelle hakkamasaamise kohta kuulen tänaseni ainult positiivset.

Liisi: Sa oled ka varasemalt nimetanud TV3 müügitiimi Eesti parimaks. Mis on selle edukuse taga?

Algis: Eks ikka igaüks peab oma tiimi kõige paremaks! (Naerab) Aga tegelikult tõesti meil olid väga head müügiinimesed ning väike kaadrivoolavus, mis müügitöös on tavaliselt haruldane. Samas eks ka meie müük oli natuke teistsugune: kui Sa müüd näiteks kaubanduskeskuses pensionit, siis see on aktiivne müük ja Sa müüd nii palju kui Sa vähegi suudad. Televisioonis on Sul ainult 12 minutit tunnis, mida Sa saad reklaamiks müüa, lisaks erilahendused. Seega põhimõtteliselt on Sul fikseeritud kogus kaupa laos ja küsimus ei ole selles, kas Sa müüd selle ära või ei müü, küsimus on selles, mis hinnaga Sa suudad selle maha müüa. Ehk siis, aktiivse müügi oskustega inimeste asemel oli meie tiimis oluline see, et võtmekliendi haldur oleks hea läbirääkija ja suudaks edukalt kliendisuhteid luua. Me ei pidanud selgitama, miks on hea teha teles reklaami, vaid seda, miks me küsime võrreldes teiste meediakanalitega rohkem raha. Justnimelt rohkem raha, mitte kallimat hinda - sest tegelikult kontakti hinna mõttes telereklaam ei ole kallis, vastupidi, hind on enamikest meediatüüpidest odavam. Tele on lihtsalt nii mastaapne ja seega on eelarved suuremad kui teistel meediatel. See aga vajab korralikku selgitustööd.

Liisi: Aga igal vägeval müügitiimil on ka vägev juht, või mis?

Algis: Tõsi! (Naerab) Eks mul ole endal väga head juhid ees ka olnud, kellelt õppida! Kui ma TV3 müügidirektori positsiooni vastu võtsin, siis oli mu kõige suurem hirm see, et meie eelmine juht jättis nii suured kingad ette, et kas ma ikka mahun neisse ja saan hakkama või mitte. Aga ma olen väga palju ennast just töökohal koolitanud ja käinud palju ka oma rahade eest erinevatel seminaridel, lugenud palju raamatuid ning kuulanud tuhandete tundide viisi audioprogramme. Lisaks minu juhtimisstiil on olnud alati mitteautoritaarne: ma tahan olla meeskonnaga pigem samal tasemel, osa meeskonnast. Juht peab olema selline inimene, kelle juurde Sa saad alati minna ja rääkida asjadest otse nii nagu on. Lisaks on minu kreedoks, et kui Sul on töö tehtud, siis Sa ei pea istuma kella viieni kontoris, aga kui Sul on eelarve täitmata, siis ma ei näe põhjust, miks Sa peaksid enne kella viite ära minema!

Liisi: Kas eelarve täitmisel mängib rolli lisaks töötundidele ka kaasasündinud andekus olla hea müügiinimene, mida mõnes on ja teises ei ole?

Algis: Olles ise müügivaldkonnas nüüd 8 aastat töötanud, usun tegelikult, et müügitöö on õpitav tänu kõikidele eelpool nimetatud materjalidele. Jah, mõnel on eeldusi selleks rohkem kui teisel, sest müügitöös on edukamad inimesed, kes tahavad ja julgevad inimestega suhelda. Minu jaoks ongi müük see, et inimesed ostavad inimesi tegelikult, mitte toodet või teenust. Mulle tohutult meeldib raamat „The Magic of Thinking Big“ autorilt David J. Schwartz, mis räägib sellest, miks osad müügiinimesed suudavad müüa rohkem kui teised. Kõik algab tegelikult sellest, mis Sul kahe kõrva vahel on ehk missuguse häälestusega Sa müüma lähed. Lihtsalt tuleb suuremalt mõelda, olla enesekindel ja positiivne. Kui seda attitude’i ei ole, siis ongi väga keeruline müüa. Aga ma usun, et see on õpitav ja väga heaks müügiinimeseks võib saada ka lihtsalt end treenides.

Liisi: Seda on lohutav teada! (Naeran) Aga räägi, mida Sa 1Invest Management’is nüüd teed?

Algis: Tegemist on üürikinnisvaraäriga. Lühidalt öeldes ostame kokku kinnisvara, peamiselt kortereid, renoveerime neid ja rendime üürnikele välja! Minu vastutusala on hetkel Baltikum, aga oleme juba laienenud ka Poola turule.

Liisi: Sellist äri ajavad ka mõned eraisikud. Miks on parem rentida kodu mõnelt ettevõttelt kui eraisikult?

Algis: Kuule see on väga hea küsimus! Eraisikutelt ei ole kindlasti halb üürida. Meie eelis on see, et kõik korterid on väga kvaliteetselt renoveeritud ning meiega lepingu tegemisel ei lisandu maakleri tasu. Seega, inimene maksab tavapärase kolme kuu summa asemel sisse kolides kahe kuu raha. Oluline on kindlasti ka see, et saame vajadusel koheselt reageerida kõikide haldusküsimuste või muude olmemurede korral. Sõltumata asjaolust saame saata kiirelt remondimehed või teised spetsialistid appi. Lisaks pakume üürnikele täiendavaid soodustusi ja hüvesid koostööpartnerite juures, mida eraisik pakkuda ei saa.

Liisi: Selline teenus on eriti kasulik välismaale kolides – olen ise seda kogenud, kuidas sarnane üürikinnisvaraettevõte kõik mu uue kodu probleemid võluväel lahendas. Ise poleks alguses täiesti rohelisena sellega ilmselt hakkama saanud.

Algis: Nii ongi! Meil on olemas omad koostööpartnerid, kellega saab probleeme lahendada lihtsalt ja kiiresti. Suur osa meie klientidest on välismaalased, meie eesmärk on teha nende elu oma uues kodus nii mugavaks kui võimalik.

Liisi: Aga lõpetuseks: oled Sa varem ka kinnisvaraäriga kokku puutunud või on see ka midagi, millesse soovisid sukelduda, et oleks piisavalt väljakutset veel end treenida ja arendada?

Algis: See on tõesti nii nagu oli TV3-gagi: mõlemasse kohta tööle minnes pole mul varem valdkonnaga kokkupuuteid olnud. Enne meediärisse sukeldumist töötasin hoopiski tõlkebüroos ja nüüd siis kinnisvaraäris. Ühest küljest oli see taaskord veidike hirmutav, teisest küljest aga väga põnev ja hea väljakutse. Kuidagi olen jah sattunud oma tööelus pidevalt täitsa ühest äärmusest teise. Aga õppida ja pidevalt edasi areneda on hea!

Intervjuu toimus 25. novembril 2015.

Osale arutelus

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Ferrometal otsib B2B KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

24. august 2017

M-Partner HR otsib VÄRBAMISTEENUSTE MÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

06. august 2017

Käsi­raamatud