Tippmüüja on sama vääriline nagu tippjuht

Aira Tammemäe
Aira Tammemäe

Koolitaja ja juunis toimuva Pärnu Müügi- ja Teeninduskonverentsi programmijuht Aira Tammemäe ütleb, et olla tippmüüja on sama vääriline nagu olla tippjuht, samaväärne on ka tasu ja tähelepanu. Intervjuu ilmus Äripäeva teemaveebis konverentsid.ee, küsitles Mari Kõlli.

Mina tean sind kui edukat konverentside programmijuhti, suurepärast koolitajat, nutikat müügikorraldajat, hea ninaga toimetajat. Kellena sa ise end esitled?

Näiteks kui Sa küsid minu raamatupidajalt, siis tema peab mind täiesti lootusetuks inimeseks. Ma olen hea ainult selles, mida mulle meeldib parasjagu teha ja sageli ei ole see midagi nii konkreetset, nagu konverentsi programmi kokkupanemine, müük või artikli kirjutamine. Pigem kõik need asjad koos ja läbisegi. Näiteks kõnnid tänaval ja näed mõnda erakordset persooni, kes sobiks suurepäraselt konverentsi programmi. Hiljuti kuulsin ma bussis kahe noore tudengi arutelu teemal, mis on elu mõte. Äärmiselt inspireeriv. Küsisin telefoninumbri ja kutsun nad ükspäev konverentsile esinema. Seega ma ei tea, kellena ma ennast esitlen, ma vist lihtsalt proovin täiega elada. Müügiga on ka nii, et ega see polegi mingi eraldi tegevus, et nüüd hakkan müüma. See kõik on kuidagi läbi põimunud ja lihtsalt juhtub, kui kavatsus on õige. 

Millist rolli pead kõige olulisemaks?

Täna juhtisin Psühholoogiakonverentsi. Homme hakkan tomatitaimi istutama. Samal ajal helistan tõenäoliselt mõnele kliendile. Vahel tekib kõige selle käigus isegi mõni väärt mõte. Kõik need on toredad rollid. 

Milliseks hindad Eesti müügijuhtide taset?

Selgelt eristuvad kaks müügijuhi tüüpi: Kalamaja startup´i inimesed ning vanakooli tublid konservatiivid. Kui ma ise müügijuhti valiksin, siis oleksin tõenäoliselt lõhkise küna ees, sest koos tahaks töötada nende startup´i inimestega, aga rahulikumalt magaksin siis, kui minu ettevõtte müügijuhtimine oleks pigem vanakooli konservatiivide käes. Targutades võiks ju väita, et ideaalne on tasakaal nende kahe tüübi vahel, süntees. Reaalselt ma tean, et tasakaal eksisteerib vaid hetkes ning ideaalset müügijuhti pole olemas.

Nimeta Eesti müügijuhte või tippjuhte, kes on Sulle muljet avaldanud.

Viimati olin täiesti vaimustuses kuulates minu „Müügi Edulugude“ konverentside sarjas Iskander Ahmeti esinemist, tema on 2015.aasta Southwestern Advantage’i tippmüüja ja seal üks edukamaid tiimijuhte. Tippjuhtidest naudin ma alati Sami Seppäneni teravat huumorit, Margus Kasteina avatust, Indrek Neivelti arukust. Igor Rõtov on ka lahe juht, tema oskab häid küsimusi esitada ja sind heas mõttes närvi ajada. Kõik tippjuhid ja müügijuhid, kes mulle muljet avaldavad, saavad varem või hiljem ka esinemiskutse mõnele minu konverentsile. Neid on ikka sadu, ausalt. Osad neist kutsusin esinema Pärnu Müügi- ja Teeninduskonverentsile. Seal näed, kes mulle viimasel ajal muljet on avaldanud :) 

Milliseks hindad Eesti müügiinimeste professionaalset taset?

Eesti müügiinimesed on targad. Nad tõesti tunnevad oma toodet, äri, protseduure ja reegleid. Ma usun, et meil on ühed targemad müügiinimesed maailmas. Vahel võiks sellest tarkusest lahti lasta ja olla lihtsalt inimene. Selline mõnus sell, kellega on tore kohtuda. 

Kuidas hindad Eesti müügikoolitusmaastikku?

Õnneks tuleb järjest noori koolitajaid juurde. Tarmo Tamm on asunud aktiivselt koolitama, loodan, et Iskander Ahmet teeb peagi sama. Alar Ojastu on ennast väga tugeva koolitajana juba tõestanud. Täna kuulasin Psühholoogiakonverentsil Laura Põldvere esinemist, soovitan müügimeeskondadele tema häälekoolitust. Veel uusi tegijaid, palun!

Mis teemad on müügikoolituses tulekul, mida ennustad?

Mulle tundub, et klassikalised „müügikoolitused“ pigem kaovad. Müüki ei saa koolitada klassiruumis, see kasvab põllul. Pigem hakatakse müügirahvale pakkuma kogemuslugusid, inspiratsiooni, samuti müügiga kaudselt seotud teemasid, nagu näiteks Laura häälekoolitused. Teisalt ei kao kusagile usukoolitused. Mõtlen selliseid koolitusi, kus eeskõneleja rolliks on jagada energiat, lootust, usku endasse. Ega seal sisu palju polegi, pigem tunne. Sisevaatelised isiksuse arengu ja seisundite juhtimise teemad on jätkuvalt populaarsed. Müük ei ole mingi tehnikate kogum, pigem määravad tulemuse õige kavatsus ja hoiak ning mõned oskused, mis ei olegi nagu otseselt müügiga seotud. 

Millised koolitusmeetodid on trendikad, milliseid ise kasutad?

Müüb see, mida keegi veel kasutanud pole. Tõsiselt. Meie maailm võtab järjest pöördeid üles. Mis täna trendikas, on tegelikult juba eilne päev. Näen seda hästi konverentside turul. Ei koolitus ega konverents pole täna enam koht, kust teadmisi või infot hankida. Võta arvuti ette ja saad kõik kätte, milleks selle eest maksta. Inimesed otsivad elamusi, inspiratsiooni, narratiive, tavapäratuid seisundeid, head enesetunnet ja kohtumisi eriliste isiksustega.

Oled siiras ja otsekohene inimene, kes suurte sõnadega kiitmist enda aadressil ei armasta. Anna nõu, kuidas anda töötajale positiivset tagasisidet, et see oleks tõeline tunnustus ja ise seal juures võlts välja nägemata?

Tühje sõnu ei maksa loopida. Kui tunnustad, siis pead ikka ise ka teadma asja sisu. See, et mina kiitmist ei armasta, on absoluutselt vale. Oi, kuidas armastan. Ma lihtsalt olen ülitundlik igasuguse võltsi ja sisutühja kiituse suhtes. Kui on midagi öelda, siis ütle. Olgu hea või halb. Kui ei ole midagi öelda, siis ole parem vait. Kiida konkreetset, väldi üldist ja üldsõnalist. Näiteks ka positiivse tagasiside puhul on alati mõistlik enne endale selgeks teha, mida ja miks/millele tuginedes sa eriliselt tunnustad. Kui inimene lihtsalt meeldib, siis nii ütlegi, selleks pole ju vaja mingit tilulilu juttu välja mõelda. 

Kuidas värbamisel ära tunda andekas müügiinimene?

Pole olemas a priori andekaid müügiinimesi. On õige inimene õiges kohas. Näiteks vaba ja loov hing, kes ühes meeskonnas võiks olla ülitõhus, võib teises meeskonnas närtsida paari kuuga. Või siis tubli töörügaja võib sattuda mõnes irratsionaalses koosluses suurde segadusse, samas protseduuridel tuginevas müügiorganisatsioonis anda hiilgavaid tulemusi. Ma siiski usun, et tuleviku tippmüüja on pigem hästi kohanev, iseseisev, julge ja muidugi arukas. Siin ei ole midagi uut. Pigem on uus see, et head müügiinimesed tulevad sinu meeskonda n-ö projektipõhiselt, aastaks, ehk paariks. Tõelisi pärleid ei õnnestu siduda, nad ongi liikumises nii projektide, ettevõtete kui ka riikide vahel. Ja veel arvan ma, et andekad inimesed koonduvad andekate juhtide juurde.

Mida ma ehk veel tahaks mainida: olla tippmüüja on sama vääriline nagu olla tippjuht. Mõlemad peaksid saama, ja sageli ka saavad, samaväärset palka ning tähelepanu.

Aira Tammemäe kreedod:

Mis on müügijuhile ja juhtidele laiemalt tema töös oluline?
Piiridevaba mõtlemine, loovus, kohusetunne ja alandlikkus. 

Kuidas olla inimeste juhtimisel edukas juht?
Ei tea, mina olen väga kehv juht. Kas juhte on tulevikus üldse vaja? 

Kuidas edukalt juhtida?
Prooviks mittejuhtimist? No vähemalt mind vist ei saagi juhtidaJ Saab mõista. 

On Sul mõned universaalsed soovitused, kuidas olla müügitöös edukas?
Müük on kõige mõnusam siis, kui ei püüa kramplikult müüa. Võta vabalt. Õpi ennast tundma ja tunne siirast huvi kliendi vastu. Aaa, ja tööd tuleb teha. Hullult. 

Aga klienditeeninduses?
Kliendid saavad järjest enam ja enam ise enda teenindamisega hakkama. Inimlik hoolimine, naeratus, hea tunne. Seda nutiseadmed meile ei jaga.

 

Osale arutelus

  • Mari Kõlli

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara