Hea töö on erakordne

Kristjan Puustusmaa
Kristjan Puustusmaa

Hea töö all peetakse meil liigagi tihti silmas tegelikult ootuspärast. Kõik võib küll olla poliitiliselt, esteetiliselt ja eetiliselt korrektne, aga see midagi, see, mis paneb tundma end erilisena, see jääb tihti puudu, kirjutab värskes Juhtimise ajakirjas Bullet Express & Logistics juhatuse liige Kristjan Puustusmaa.

„Hea töö on tehtud siis, kui inimese elus mitte midagi ei muutu. Erakordne töö on tehtud siis, kui teenust või toodet ostnud inimene tunneb, et ta peab vabatahtlikult tagasi tulema ja uuesti ostma,“ seletas ühel õhtul kodus asjad lahti minu „isiklik peaminister“.

Nõustun temaga täielikult – hea töö all peetakse meil liigagi tihti silmas tegelikult ootuspärast. Kõik võib küll olla poliitiliselt, esteetiliselt ja eetiliselt korrektne, aga see midagi, see, mis paneb tundma end erilisena, see jääb tihti puudu. Aga tänapäeva tarbimiskultuuris muutub kaupmeestele ja teenindajatele üha tähtsamaks just erakordsuse tunde tekitamine. See, kes suudab rohkem sellist tunnet tekitada, on edukam. Wow-efekt on see, mis toob kiirelt hulga kliente ja selle tunde tekitamise ajal ei ole kaupmehel vaja palju pingutada, kui ainult jätkata kas kogemata tehtud õiget otsust või siis planeeritud õiget otsust. Turunduslikult vaadates ei oma tähtust, kas sa teed seda spontaanselt või planeeritult, loeb see, kas see on usutav ja autentne või mitte.

Planeeritult ja pikaajaliselt luua usutavad Wow-efekte on väga raske ja seda üritatakse teha iga päev. Meeletult paljud väiksed, keskmised ja suured meedia- ja turundusagentuurid üritavad oma kliente treenida ja suunata, et nad suudaksid ostu-müügi situatsiooni välja mängida nii, et ostjal on suunurgad pealae peal sõlmes ning juba võibolla ka planeeritakse uut ostu. Selle kunstlik tekitamine sellisel kujul nõuab lõivuks suure ajalise ja rahalise ressursi. Ja sellele lisaks tehakse tohutult palju igasugu koolitusi.

Meil Eestis on see eriti tähtis, sest meil ei ole kombeks sellist tunnet tekitada, sest me võime seda tehes teise inimese isiklikku ruumi siseneda ja seda me teha ei taha. Sest nii me laseme neid ka enda isiklikku ruumi ja läheme võib olla ka isiklikuks. Ja see on keelatud. Võib olla me peame siis ka midagi tasuta andma aga seda võidakse lugeda ka varguseks ja võidakse panna Facebooki ja kõik vaatavad millise jamaga ma hakkama sain. Seda kindlasti ei taha!

Spontaanselt välja tulnud erakordne kogemus on see, mis keerab kõik reeglid peapeale ning lähtub ainult kõhutundest ja emotsioonidest. Nagu armumine. Tähtis on selle juures see, et mõlema jäävad ausaks ja arusaadavalt siiraks. Sest ostjapoolne siiras tänu ja puhas emotsioon toidab müüja siirast spontaanset tunnet ja ta ei reageeri siis valesti vaid kõik on õige. Ja ta tuleb tagasi ostma.

Nii lähen ka mina tagasi

Ma lähen tagasi Amsterdami De L´Europe hotelli, sest see on täna minu jaoks kõige ägedam hotell. Ja kui ilm on halb, siis ma saan kõike head ja paremat nautida hotelli restoranis ja spas. Ma võin isegi hommikusöögi tagumisest uksest otse paati minna ja nautida linnaeksursiooni, süües head ja parimat. Ja kui ma olen Göteboris, siis ma lähen alati tagasi Bhoga restorani, sest sinna lihtsalt peab tagasi minema. See toit ja kontseptsioon on lihtsalt nii hea ja meeliülendav, et ma tahan sinna tagasi minna. Ja see on nii hea, et sinna sobiksid ideaalselt meie käsitööõlled ja -siidrid. Et kui kauge rändajana jõuab sinna meie inimene, tervitab teda seal kodune sõber. Või kui ma tahan Rootsis Fagerstas kiirelt autosõidule kohvi kaasa saada, siis ma lähen ühe nurga peal avatud Leijon Cafe´sse, sest kui ma tahtsin kohvi osta, tuli välja et ma selle hoopis niisama sain. Sellepärast, et neil kaardiga maksta ei saanud ja väikseim eurokupüür oli mul 20se numbrimärgiga. Me lihtsalt naersime ja nad andsid selle kohvi (koos meega) lihtsalt niisama. „Welcome to Fagersta,“ öeldi mulle naerdes. Muide, nad müüvad seal nahast tooteid ka!

Eestis olles on mul palju selliseid kogemusi, kus kõik on hästi (ajusopis kategoorias: ootuspärane). Kuid ma lähen iga kell tagasi juuksuri juurde, ühte veinipoodi, ühte restorani… see nimekiri on muidugi pikem, aga peamine selle juures on see, et iga erakordse töö taga on inimesed – just inimesed on need, kes tekitavad minus selle tunde, et ma olen oodatud, et ma olen eriline.

Niisiis, suur tänu teile, Sarita Urm Decoris Showruumist; Triinu van Buuren ja tema kolleegid Bestwine’i Kentmanni salongist; Eva Maran, kes toob mulle (ja viib laia maailma) Chaga Eliksiiri; Kristjan Peäske ja tema meeskond restoranist Leib Resto & Aed; Indrek Avarand, kes toidab oma kundesid www.pitsaruut.ee vahendusel… aitäh teile, et olete nii Wow-spontaansed ja kutsute mind alati tagasi!

Muuseas, tänu wow-efektile sai ka üks meie teenus nimeks OOH+! Ja seda sellepärast, et see tähendab kaupade kättetoimetust või pealevõttu väljaspool tööaega ning  riigipühadel.

Welcome to OOH+!

Osale arutelus

  • Kristjan Puustusmaa

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara