Kuidas värvata müügitöötajaid?

Paavo Heil
Paavo Heil

9 müügitöötajat 10st läheksid konkurendi juurde kui saaksid 30% parema palgapakkumise, kirjutab tööandja turundusele spetsialiseerunud agentuuri Brandem tegevjuht Paavo Heil.

Tööandja turunduse agentuur Brandem analüüsis Eesti suurima tööjõuturu-uuringu andmetele tuginedes müügitöötajate tööturu käitumist. Palgainfo Agentuuri ja partneritega koostöös mais 2016 läbiviidud uuringus osales kokku üle 12 600 töötaja. Allolev analüüs viidi läbi müügitöötajate sihtgrupist lähtuvalt - valimisse kuulusid kõik, kes märkisid enda praeguseks ametinimetuseks müügiesindaja, müügijuht või müügi tippspetsialist.

Aktiivsus tööturul ja kandideerimine

Statistikaameti andmetel on Eestis müügitöötajaid kokku ligikaudu 14 000 (ei sisalda klienditeenindajad, kassapidajaid, jms). Aktiivseid tööotsijaid on müügitöötajate hulgas kaks korda vähem (8%) kui kõigi Eesti töötajate seas keskmiselt. 31% müügitöötajatest ei ole üldse tööpakkumistest huvitatud ja 61% on nii-öelda passiivsed kandidaadid. Need on töötajad, kes aktiivselt tööd ei otsi, aga on pakkumistele avatud. Passiivseid kandidaate on võimalik kandideerima meelitada eristuva ja inspireeriva värbamiskommunikatsiooni või sihtotsingu abil.

Joonis 1. Müügitöötajate aktiivsus tööturul
Joonis 1. Müügitöötajate aktiivsus tööturul

Lähtudes uuringu tulemustest, on viimase poole aasta jooksul tööle kandideerinud iga kolmas müügitöötaja. See tähendab, et kõik tööandjad kokku on suutnud 6 kuu jooksul panna kandideerima ainult pooled nendest müügitöötajatest, kes tegelikult on pakkumistele avatud.

Joonis 2. Müügitöötajad, kes on viimase 6 kuu jooksul tööle kandideerinud
Joonis 2. Müügitöötajad, kes on viimase 6 kuu jooksul tööle kandideerinud

Arvestades sihtgrupi üldist suurust võib seega järeldada, et neid müügitöötajaid, kes suure tõenäosusega lugesid läbi enamiku müügi valdkonna tööpakkumisi oli eelmisel poolaastal Eestis kõigest 1100 inimest. Kui tööpakkumine on sihtgrupi jaoks atraktiivne, siis on läbimõeldud värbamiskommunikatsiooni abil võimalik suurendada kandideerijate hulka 4 kuni 8 korda (arvestades reaalsete kandideerijate ja passiivsete kandidaatide osakaalusid).

Iga neljas müügitöötaja leiti sihtotsinguga!

Kui vaadata, milliste meetoditega on müügitöötajad oma praeguse töökoha leidnud, siis selgub, et endiselt on kõige sagedasem müügitöötajate otsimise meetod avalik konkurss. Samas on viimastel aastatel tõusnud teisele kohale otsepakkumiste ehk sihtotsingu osakaal ning tuttavate kaudu töö leidmine on langenud kolmandaks kanaliks.

Joonis 3. Kuidas müügitöötajad on oma praeguse töökoha leidnud
Joonis 3. Kuidas müügitöötajad on oma praeguse töökoha leidnud

Nagu näha, on tervelt 9% neid müügitöötajaid, kes on pakkunud ennast ise organisatsiooni tööle. Siinkohal tuleb aga arvesse võtta, et ise pakutakse ennast tööle ainult nendesse organisatsioonidesse, kelle maine tööandjana on laitmatu. Reeglina on sellise positsiooni saavutamise eelduseks süsteemne ja järjepidev töötajate ja kandidaatide suunaline turundustegevus, mille tulemusena sihtgrupp teab organisatsiooni positsioneeringut tööandjana ja seda, miks seal hea töötada on.

Erinevate ametikohtade töötajad ootavad tööandjalt erinevaid kasusid. Argumentatsioon, millega meelitada tööle näiteks klienditeenindajat, erineb oluliselt nendest teguritest, mis meelitavad tööle müügitöötaja. Brandemis kasutame värbamissõnumite väljatöötamiseks põhjaliku tööjõuturu-uuringu tulemusi, kust meil on teada iga sihtrühma kõnetavad argumendid ja ootused tööandjale. Loe edasi Brandemi blogist, miks müügitöötajad kandideerimise katkestavad ja milliste argumentidega on müügiinimeste värbamine tulemuslikum.

Osale arutelus

  • Paavo Heil

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Globalsun otsib päevitus- ja ilutoodete MÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

05. oktoober 2017

Hilleberg is looking for an QUALITY MANAGER

Finesta Baltic OÜ

19. oktoober 2017

Teabevara