Otsemüük kasvus, Eestis ligi 35 000 müügikonsultanti

Gintautas Zaleckas
Gintautas Zaleckas

Eesti, Läti ja Leedu otsemüügiettevõtete assotsiatsiooni juht Gintautas Zaleckas ütles intervjuus Bestsalesile, et otsemüük on kogu maailmas dünaamiliselt kasvav müügikanal, mil pole mingit kokkupuudet püramiidskeemidega.

Esmalt tahaksingi rõhutada, et otsemüügiettevõtetel ei ole püramiidskeemidega mingit kokkupuudet – keelatud püramiidide puhul ei müüda mitte tooteid/teenuseid, vaid tulu teenitakse uute inimeste kaasamisest struktuuri. Otsemüük on aga see, kui inimesele koju või töökohta tuleb müügikonsultant, kes tutvustab ning müüb oma tooteid. Seejuures on oluline tähele panna, et need otsemüügiettevõtted, kes on liitunud meie Liiduga, on omale vabatahtlikult võtnud hulgaliselt lisakohustusi, mida seadused ei nõua või nõuavad vähesemal määral. Nii näiteks pakub Oriflame oma toodetele 90 päevast garantiid, kuigi seadus kohustab vaid 14 päeva pikkust garantiiperioodi. 

Ja kui Eestis nõuab seadus tarbijale toote tagastamiseks 14 päeva pikkust õigust alates lepingu allkirjastamisest, siis meie liidu liikmesettevõtted hakkavad seda tagastusõiguse aega arvestama toote kätte saamisest alates.

Aga kuidas te tuvastate, et toode üldse teie käest ostetud on? Tšekki ju inimene ei küsi iga kord, eriti veel odavamate asjade puhul?

Jah, kuigi inimene võiks ikkagi iga ostuga tšeki kaasa küsida, eriti kallima ostu puhul, ei eelda me siiski, et inimesed saadud tšekke alles hoiavad (kuigi müügiprotsessi käigus tuleb tarbijale esitada tellimuse vorm või müügileping, mis sisaldab seadusega nõutud teavet, nagu müüja täielikud kontaktandmed, garantiitingimused, terviklik hind (koos käibemaksuga), maksmise ja kohaletoimetamise võimalused, samuti teate tellija õigusest lepingust loobuda - toim.) ja seepärast oleme omavahel kokku leppinud, et klient ei peagi tingimata tõestama kellelt ja millal ta ostu sooritas – me üritame mitterahuldava toote sobivama vastu vahetada. Vaadake, see on edasimüüja huvi ka ning ma usun, et ta teeb omalt poolt kõik selleks, et klienti hoida. See on ju usalduse äri, personaalne äri.

Tegelikult me püüame organisatsioonisiseselt klaarida neid asju, sest eks ole ju tõsi, et teiste tegevus mõjutab kõiki. Nii võib üks agressiivne tolmuimeja- või seebimüüja rikkuda ka teiste ettevõtete mainet.

Tarbijale teadmiseks – uksele ja ette teatamata keegi meie liidust, klassikalise otsemüügifirma inimesed, tavaliselt ei tule, meie omad teatavad ette ja lepivad aja kokku. Samuti võiks igaõks meelde jätta, et kui keegi pakub teile kiiret rikastumist ja seejuures veel mittemidagi tehes – see on kindel vihje, et ettepanek lõhnab on pahasti. Võrkturustaja räägib ikka tootest, mitte rikastumise võimalusest.

Me püüamegi turgu harida, ja ise seejuures ka eeskujuks olla. Erinevalt teistest liitudest oleme veidi unikaalsed – liikmeksolek on nagu kvaliteedimärk klientidele. Nagu juba öeldud, on mil oma eetikakoodeks, mis sätestab me kohustused klientide ees ja mida on kohustatud kõik liidu liikmed järgima. Oleme omale kõrged eesmärgid seadnud.

See võib olla üks põhjustest, miks te veel ühe katusorganisatsiooni olete loonud, kuigi nii Eestis, Lätis kui Leedus on otsemüügiettevõtete liidud olemas?

No me leidsime, et kuna meil on samad eesmärgid ja suuremaltjaolt ka samad liikmed, siis oleks üsna mõistlik, kui meil oleks üks suur ja sõltumatu katusorganisatsioon, mis aitab ühiste eesmärkide poole liikuda. Pealegi, niiviisi koondudes saame eraldi võttes üsna väiksed Balti riikide hääled suurtes organisatsioonides paremini kõlama panna. Ja see on ka õnnestunud – nii on näiteks Euroopa otsemüügiliidu direktorite nõukogus 9 ning üks neist olen mina – esindades kolme Balti riiki.

Ühesõnaga, ühise katuse alla ühendab meid ühine filosoofia – inimeselt inimesele müük. Soov jätta vahele kaubanduskeskused, minna klientidele lähemale ning pakkuda inimestele võimalust tegeleda ettevõtlusega.

See inimestele lähemale mineku pool on tegelikult väga oluline, sest otsemüük aitab kaupu levitada eelkõige maapiirkondades, kus pole suuri kaubanduskeskuseid – ma leian, et ka maainimestel võiks mugav ostlemisvõimalus olemas olla.

Ja sama oluline on seegi osa me eripärast, et otseturustamine pakub tööd miljonitele inimestele üle maailma – ainuüksi Eestis tegeleb otsemüügiga või on sellega mingitpidi seotud üle 34 000 inimese! Otsemüük pakub suurepärast võimalust lisateenistuseks või isegi oma äri alustamiseks. Kuid ma ei taha kellelegi siinkohal petlikke illusioone looma hakata – kuigi teenimisvõimalused on otsemüügis tõepoolest peaaegu, et piiritud, võiks igaüks siiski meelest pidada, et see on siiski töö, et otsemüük ei ole hõlptulu ja üleöö tavaliselt keegi rikkaks ei saa.

 

Huvitavaid numbreid:

- Kogu maailmas moodustas otsemüük 2014/2015 aasta seisuga 165 miljardit eurot, müügiga tegeles 99,7 miljonit inimest. Euroopa Liidus ulatus otsemüügiettevõtete müügikäive 20,1 miljardi euroni ja müügiga tegeles 5,7 miljonit inimest, Balti riikides müüs 120 000 müüjat sel ajavahemikul kokku ca 200 miljoni euro väärtuses kaupu;

- Balti riikidest on otsemüük levinuim Lätis – tervelt 60% lätlastest on otsemüügi teel midagi ostnud, Leedus ulatub see osakaal 55 ja Eestis 54protsendini;

- Populaarseimad kaubagrupid on otsemüügis kosmeetika ja hügieenikaubad (60% kogumüügist), majapidamiskaubad (35%) ja tervisetooted (22%);

- Otsemüügi teel on Baltimaades kaupu ostnud 75% naistest ja 45% meestest;

- Otsemüügi peamiste eelistena nimetavad tarbijad: „kaup tuuakse koju kätte“ (30%), „kaubad on odavamad kui poes“ (22%) ja „poes selliseid kaupu ei leidu“ (19%);

- Otsemüük edendab naisettevõtlust – 84% otsemüüjaist on naised;

- 46% otsemüügiga tegelevatest inimestest nimetab peamise põhjusena lisatulu teenimise võimalust, 30% võimalust inimestega suhelda ja arendada oma suhtlusoskust, 28% võimalust töötada osalise tööajaga, 14% sõltumatust ja 10% võimalust tegeleda ettevõtlusega.

Allikas: Euroopa Otsemüügiettevõtete Assotsiatsiooni (SELDIA) aastaraport 2014/2015.

Osale arutelus

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Digitrükk is looking for a EXPORT SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

02. oktoober 2017

Hilleberg is looking for an QUALITY MANAGER

Finesta Baltic OÜ

19. oktoober 2017

ESSVE Estonia otsib TURUNDUSJUHTI

Tammiste Personalibüroo OÜ

01. oktoober 2017

Teabevara