5 olulist asja, millele iga ettevõtja peaks mõtlema

Stella Raudsepp
Stella Raudsepp

Tunnustatud ettevõtluskoolitaja Indrek Maripuu sõnul nõuab eduka äriplaani kujundamine raamidest välja mõtlemist. Varasemate kogemuste põhjal tekkinud mõttemuster takistab ressursside kasutamist uudsel viisil.

Järgnevad tehnikad aitavad loovalt lähenedes sisustada iga ettevõtja jaoks enda turueelist, erinevust konkurentidest ja sihtrühma.

1. Iseenesestmõistetavuse kahtluse alla seadmine

Mõtle, mis on eelduslikud omadused sinu ettevõtlusvaldkonnas edukaks toimimiseks. Kui iseenesest mõistetavus ei kehtiks, siis milline oleks uus olukord ja kas sellest tuleneb kliendile uus väärtus? Näiteks restorani hubane interjöör (väärtus: interjöör) versus pimedas ruumis söömine (väärtus: uudne kogemus).

2. Trendide ära kasutamine

Ettevõtluse puhul on oluline ajaga kaasas käia ja kiirelt uute situatsioonidega kohaneda. Ära mõtle vaid kohalikele ja valdkonna trendidele, vaid ka ülemaailmsetele liikumistele. Milline võimalus avaneb sinu ettevõttele selle trendi najal? Näiteks teevad kohvikute äris ilma vegan menüüd ja hipster kohad. Milline trend tuleb järgmisena?

3. Ressursside uuenduslik kasutamine

Lase lahti asjadele omistatud fikseeritud funktsioonidest. Hea viis uute seoste loomiseks on moodustada kolme tulbaga nimekiri, esimesse tulpa kirjuta oma tuumoskused, teise seadmed, vahendid ja hooned ning kolmandasse suhted ja võrgustikud. Püüa üles loetletut kombineerida suvaliselt, vältides tuttavaid seoseid ja jättes tõlgendamisruumi. Nõnda võid leida oma ettevõttele uue niši.

Maripuu arvates on inimesel raske luua juhusliku sisendi pealt uusi seoseid ja ideid. „Kõikidest varem kokkupuutunud nähtustest, sündmustest ja olukordadest võetakse teatud eeldused kaasa ega alustata algusest. Näiteks kui on küünal ja tikud, siis tekib kohe dilemma, kas küünal süüdata või mitte. Keegi ei mõtle, et küünla sees olevat tahti saaks nöörina kasutada,” toob Maripuu välja.

4. Kliendi vajaduste muutumine

Kas oled mõelnud, mida sinu klient tegelikult vajab? Ettevõtjaid viib tihti fookusest välja püüd müüa toodet, mitte lahendust probleemile. Mõtle, kas turul oli vajadus sinu toote järele mõned aastad tagasi, praegu ja tulevikus. Kliendil pole vaja toodet või teenust, vaid sellega saavutatavat tulemust.

Nõu tasub kindlasti pidada teiste oma ala ekspertidega ning ka ettevõtluskonsultantidega. Maripuu toob välja, et igas maakonnas on maakondlikud arenduskeskused, kus saavad nii alustavad kui juba tegutsevad ettevõtjad konsultatsioonis käia. Konsultandid on kursis erinevate äriideede ja mõtetega, mis on selles piirkonnas toiminud ja mis mitte ning oskavad aidata ka kohaliku elanikkonna vajaduste peegeldamisega.

Maripuu soovitab võrrelda kirjeldusi sinu ettevõttest potentsiaalse kliendi ja sinu silme läbi. Ilmselt kirjeldab klient vajaduspõhiselt ja sina liiga tehnilis-detailselt. Maripuu sõnul tasub meeles pidada, et minevikukogemuse põhjal tuleviku prognoosimine ei pruugi alati õige olla: "Pikalt ei usutud iPhone’i edusse, kuna sel pole nuppe, kuid me kõik teame, mis staatuses täna iPhone on."

5. Omaduste ülekandmine ja ideede näppamine teistest valdkondadest

Mõtle ühele suvalisele tootele ja selle omadustele. Liida need omadused ükshaaval oma tootega ja vaatle, kas sellest võib kujuneda mõni unikaalne täiendus ja turueelis. Uusi ideid pakuvad ka küsimused: mida edukad konkurendid teevad? Mis toimub teistes ärivaldkondades? Mida muudes eluvaldkondades tehakse, kus on analoogne probleem? Näiteks kui sinu tarkvara programmis on klientidel keeruline navigeerida, siis mõtle, mille kaudu navigeerivad piloodid ja meremehed? Võta šnitti ja täiusta oma toodet.

Kokkuvõte

Maripuu soovitab keskenduda esialgu maksimaalselt kahele eelnevast viiest punktist ning püüda nende kaudu analüüsida oma ettevõtet, murda oma mõttemustreid ja täiustada senist äriplaani.

  • Stella Raudsepp, www.kirjutaja.ee

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Nicorex Baltic otsib HULGIMÜÜGI VALDKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

01. august 2017

Glasspro otsib MÜÜGIJUHTI Eestis ja Soomes

M-Partner HR OÜ

23. juuli 2017

Käsi­raamatud