Põhjalik juhend: Kuidas nullist oma e-poega alustada

Boost Yourself'i asutajad Sven Nuum ja Teet Torim.
Boost Yourself'i asutajad Sven Nuum ja Teet Torim.

Kui sul tiirleb juba mõnda aega peas mõte oma äri alustamisest ja tahad ise valmis teha oma esimese veebilehe, olgu selleks lihtne blogi või lihtsasti hallatav e-pood, siis varu endale 7 minutit lugemiseks. Olen sinu jaoks kokku kogunud palju kasulikke tööriistu, mis aitavad sul ise oma kodulehe üles seada ning lisaks räägin ka enda kogemusest suurimatest vigadest, mida esimeste lehtedega teinud olen.

Kirjutasin selle soojenduseks eesolevale esinemisele, kus lähen KAMA2 koolitusprogrammi noortele rääkima, kuidas ise oma esimest veebilehte ehitada, mida võiks seal alguses silmas pidada ja kui lihtsaks on see tänapäeval meie jaoks tehtud. Võtsime ka esimesel “Kuidas kasvatada sotsiaalmeedia abil müüki” koolitusel olulisemad kodulehega seotud punktid läbi, kuid keskendusime seal rohkem liikluse toomisele kodulehele, sest peaaegu kõik osalejad olid juba ettevõtjad, kellel toimiv koduleht või e-pood olemas.

Kogemus on parim õpetaja

Pusisin oma esimese WordPress lehe valmis 2012. aastal ning sealt mõned aastad edasi hakkasime Teeduga nullist ehitama oma esimest online-äri, milleks oli kohvikute ja restoranide otsinguportaal Eleven (lisalugemiseks: “Sul on vaja 100€, wifi’t ja unistust”) ning selle kõrvalt ja meie huvist tervisliku toitumuse ning smuutide vastu kasvas välja Boost Yourself (alustasime juulis 2015), mis saab täna 30 000 külastust kuus (lisalugemiseks: “Esimese online-poega aastas 100 000€”).

Meie ressursid olid Boost Yourself’iga alustades väga piiratud, seega polnudki muud varianti, kui koduleht ise teha. Meie algkapital oli kokku sama suur, kui üks enam-vähem OK veebileht oleks maksma läinud. Boost.ee esimene e-pood läks üles ühe nädalavahetusega, kui rääkida puhtalt tehnilisest seadistamisest. Olemasoleva WordPressi teema peale, eestikeelne ja müügil üks toode. Lihtne set-up, millega saad ka sina ise vabalt hakkama ja selles postituses võtan need sammud ka pulkadeks lahti.

Kui sul on vähegi uudisimu ise käised üles käärida ja huvi õppida, siis soovitan seda juba täna tegema hakata! “Alusta enne, kui valmis oled” on praktiline nõuanne, mis mind ühest raamatust kummitama on jäänud.

Veebilehe haldamine pole eales lihtsam olnud

Blogi ülespanekuga tuleb tänapäeval toime juba iga küünetehnik, seega räägin detailsemalt lahti, kuidas just e-pood ühe nädalavahetusega püsti panna, kui selleks vajalikud ettevalmistused on tehtud.

Kasutame selleks olemasolevat WordPressi kujundust ja lehepõhja, mis maksab umbes 30-100€. WordPressiga (kasutab 26% kogu maailma veebist) kodulehe tegemine ei eelda mingit oskust HTML, CSS ega PHP alal ning samuti ei pea teadma midagi andmebaasidest. Valid valmis teema, paigaldad pluginad ja lisad oma lehele sisu ning ongi olemas. Kui tahad käed masinasse pista, siis Treehouse on hea koht, kus saad 25$ eest kuus õppida, kuidas päriselt veebilehti kodeeridakse ja nullist ehitatakse. Kasutasin ise ja soovitan edasi.

1. E-poe platvorm alates 29€ eest kuus

Kui sa pole üldse “arvutiinimene” ja kõik tehniline tundub sinu jaoks veel liiga keeruline, siis võid proovida Shoproller.ee (alates 29€/kuus), kus saad e-poe üles isegi ühe päevaga ja kui tahad kohe üle piiri astuda, siis võib olla Shopify.com (alates 29$/kuus) sinule parim lahendus. Olen neid mõlemat uurinud ja enam lihtsam oma äri alustamine ei saakski olla.

Kindlasti on algajana ise kodulehte tehes miinuseid ja palju asju, mida sa alguses ei tea ja kogenud projektijuhid teavad, aga enda kogemuse põhjal võin öelda, et kõik tuleb sammhaaval ning mida rohkem sa ise selle käigus oled valmis õppima ja kasvama, seda tugevamat vundamenti ehitad. Neid oskusi ja kogemusi ei võta sinult keegi ära.

Kui sa oled valmis ise kõvasti tööd tegema, tahad õppida ja areneda ning päriselt oma äri püsti panna, mitte niisama oüütada, siis kinnita turvavöö… sest sind ootab sõit alt üles, ülevalt alla ja külje pealt välja. Aga olles eelnevalt teinud 10 aastat tööd, kus ma ei saanud areneda ega end teostada, võin sulle öelda, et see on seda kõike väärt rohkemgi, kui sa täna ette kujutada oskad - elada elu sinu enda tingimustel on hea tunne.

Olgu, aitab unistamisest. Hakkame pihta. Sul on idee, visioon oma tootest või teenusest – millised on need järgmised sammud, millest alustada?

2. Logo disain 7 päeva või 3 minutiga

Brändinguga täna pead vaevama ei hakka, aga logo kujundamiseks saad esimesed sammud küll ära teha. Kindlasti on ka Eestis lahtise sulega disainereid, aga mina soovitaks sulle 99designs.com keskkonda, kuhu tulevad kokku disainerid üle terve maailma ja sinu tööst/ülesandest saab konkurss, kus võidab parim (maksime Boost Yourself’i logo eest 250€). Saad sealt tegelikult kõik vajalikud kujundused tellida – visiitkaardist kuni pakenditeni. 7 päevaga!

Kui logole kohe kulutada ei tahaks, siis teise näitena toon kõrvale meie sotsiaalmeedia koolituse nullist.ee logo. Tegin selle 3 minutiga Photoshopis, sest logo oli seal meie jaoks teisejärguline ja ressursid jällegi piiratud.

3. Pilt aitab külastajal kogeda, mida veebilehel müüakse

Ilma pildita on kodulehel ja sotsiaalmeedias raske oma lugu jutustada ja inimeste tähelepanu saada. Kui sa ise selles väga osav ei ole, siis otsi keegi sõber või tuttav, kes fotograafiat sinust paremini tunneb. Olen kindel, et ta on nõus sind aitama. Kui sotsiaalmeedias ei ole pildikvaliteet alati kõige olulisem, siis tootefotod kodulehel peavad head välja nägema. Olenevalt toodetest võid arvestada paarisaja eurose (alates!) kuluga, sest hea fotograaf teeb iga pildiga tõsist tööd soovitud tulemuse saamiseks.

Lisaks on olemas pildipangad, kust legaalseid ja ilusaid vaarikate ning kutsikate pilte saad osta. Neid pole vaja uuesti pildistama hakata.

Tasuta pildipangad:

Sotsiaalmeedia postituste ja Facebooki kaanefoto kujundamiseks kasuta canva.com. Leiad sealt palju valmiskujundusi ja värskeid ideid, mis aitavad teiste hulgast välja paista. Hea tööriist, kui endal Photoshopis oskusi napib ja disain pole sinu tugevaim külg.

Oleneb küll sellest, mida pakud, aga kindlasti lisa esilehele mõni pilt kas sinust endast, töötajast või soovitavalt sinu toodet/teenust kasutanud kliendist ehk lõpptulemusest. Naeratav nägu tõstab kodulehe usaldusväärsust.

4. Copy ehk selge ja kõlav sõnum

Öeldakse, et kui sul pole raha head copywriterit palgata, siis tee tekstid ise, sest sina tunned oma toodet ja potentsiaalselt klienti paremini kui keskpärane copywriter.

Olles ise mõned kodulehed valmis teinud oskan tänaseks paremini aru saada tekstide rollist kodulehel ja mitte ainult tekstide vaid ka sõnumi rollist. Kedagi ei huvita pikk jutt selllest, kuidas sinu ema alustas seda ettevõtet 36 aastat tagasi ja sul on maailma kõige kvaliteetsem seeme. Inimest, kes tuleb sinu kodulehele, huvitab vaid üks asi – mis temale sellest kasu on. Millise probleemi see tema elus lahendab?

Kui raha ei ole ja aega on, siis hakka aga guugeldama ja oma toote kohta uurimustööd tegema. Kui raha on ja aega ei ole, saad palgata professioniaalid seda tegema.

Boost.ee tekstidega pusisime alguses ise ja alles pool aastat hiljem alustasime koostööd Eiffeliga, keda olen paljudele ka edasi soovitanud. Kuid arvesta, et professionaalide tunnihind algab 50 eurost. Kui sa just ei tunne ennast pastakaga ässana, võib see investeering osutuda kõige tulusamaks üldse, sest kui keegi sinu tootest aru ei saa või veelgi hullem – koduleht on täis grammatikavigu nagu kolme-poisi etteütlus… siis ära imesta, kui inimesed sinu lehelt lahkuvad.

ÕPPETUND: Arusaamatud ja keerulised tekstid ning inglisekeelsed grammatikavead oli meie üks suurimad möödapanekuid.

5. Domeen – lapsele nime valimine

Kui ettevõtte või brändi nimi on juba välja mõeldud, siis domeengi tuleb enamasti sama ehk firmanimi pluss .ee või .com või .eu laiend olenevalt sellest, kuhu turule plaanid minna. Enne, kui nime otsima ja valima hakkad, trüki see ka Googlesse ja Facebooki, et teada saada, kas mõni samanimeline kaubamärk või firma juba olemas on. Halba ei tee ka kontrollida, mida see teistes keeltes tähendab.

Sobiva domeeninime leidmine võib teinekord väga aega nõudev tegevus olla, aga registreerimine käib kiirelt ja .ee lõpuga domeeni saad täna aastaks juba vaid 10€ eest. Majutuse (alates 6€ kuus) oma uuele veebilehele saad enamasti samast kohast ja paari lisaklikiga on see olemas. Kõik käib kiiresti ja enamasti ühe päevaga. Võid kasutada ka mitut domeeni ja suunata need ühele lehele.

Kui pea täiesti tühi ja enam ühtki head ideed domeeni nime valimiseks pole, aitab inglisekeelsete nimede puhul nimegeneraator, mis pakub sulle võimalikke variante. Vaata Panabee.com

3 meelespead domeeni nime valikul:

  • lihtsalt hääldatav ja meeldejääv
  • võimalusel peaks sisaldama sinu ettevõtte (brändi/kaubamärgi) nime
  • lühike nimi on parem

Kui sinu domeeni nime on keeruline hääldada või on sõna, mida pole olemas, siis ei pruugi see inimestele meelde jääda ja kui sind Google otsingutulemustes ka leida ei õnnestu, siis oled ise enda leidmise inimestele raskeks teinud.

Viis näidet minu enda projektidest:

  1. eleven.ee – eristuv, lihtne hääldada ja meeldejääv
  2. boost.ee – esimene sõnaosa brändi nimest, lihtne ja meeldejääv
  3. smuutid.ee – kõik mõistavad, et seal räägitakse smuutidest
  4. nullist.ee – nime taga on lugu, kus oleme alustanud nullist oma ettevõtmisi ja nüüd saame õpitut läbi oma kogemuste edasi anda
  5. svennu.com – Instagrami kasutajanimi, mis on tuletatud minu nimest.

Kõik veebilehed Eestis ei pea olema -24 lõpulised, sa suudad paremini. Vabu domeeninimesid saad kammida zone.ee. Pärast domeeni registeerimist ja majutuse tellimist saad kohe sealsamas installida WordPressi ja sealt edasi kodulehele teemat installima minna.

OLULINE! Kui hakkad ehitama e-poodi, siis võta kohe alguses kasutusele turvaline SLL ja HTTPS ühendus (küsi sealt, kust majutuse tellisid). Paljud saidi külastajad tunnevad end makse- ja isiklike andmete jagamisel kindlamalt, kui teavad, et kasutad SSL-ühendust, mis krüpteerib veebibrauseri ja -serveri vahel liikuvad andmed.

6. Kodulehe ülesseadmine ja valmiskujunduse leidmine

Nüüd on aeg on veebilehele nägu otsida ja neid klotse vaikselt kokku laduma hakata.

Esimese boost.ee lehe ehitasin X Theme kasutades, mis on ilmselt kõige lihtsam viis omale esimene leht ehitada. Saad kõiki lehe osasid, pilte, nuppe ja fonte ise vahetada ja kruttida. Ja seda lehe n.ö eestvaates. Kasutasin X Theme ka kohvikretro.ee ja ecofarm.ee kodulehte ehitades. Nullist.ee lehe tegin Launckitteemale.

Ka WordPressi tasuta teemade valik on väga suur, aga enamasti on need piiratud funktsionaalsusega ja pead lõpuks ikka tasulisele versioonile uuendama või uue teema valima. Suure valiku valmis WordPressi teemasid leiad Themeforest.com.

Kõige lihtsam viis ise koduleht ehitada

Visual Composer teeb lehe ehitamise lihtsaks, ilma et peaksid veebiarendusest vähimaidki teadmisi omama.

Väldi kujundusi ja pluginaid, mida on vähe alla laetud ning on näha, et arendustegevus puudulik ja uuendused kaua tegemata. Eelista nelja või viie tärniga pluginaid ja teemasid, sest need on usaldusväärsemad.

Kolm suurimat viga, mida tegime Boost Yourself’i esilehega:

  1. Liiga palju teksti ja arusaamatu sõnum
  2. Liiga palju erinevaid call-to-actioneid*
  3. Turvatunnet ja usaldust tekitavate elementide puudumine

*kutse soovitud tegevusele: alusta, registreeri, broneeri, osta, telli, vaata videot, lae alla.

Lisalugemiseks soovitan: “Kuidas disainida korralik CTA nupp”.

Esilehe puhul pea meeles, et see on sinu kõige tähtsam kinnisvara ja see peab olema igale inimesele, kes ei tea sinust ja sinu tootest midagi, arusaadav 5 sekundiga.

Kõige suurem viga, mille alguses tegime, oli see, et sõnum jäi arusaamatuks. Inimesed ei saanud lihtsalt aru, miks või kuidas Boost Yourself neile kasulik on.

7. WooCommerce abil e-poe ülesseadmine

WooCommerce on WordPressi e-poe moodul. Minu arvates lihtne lahendus, mida kasutada, kui on tarvis midagi oma lehel müüa, olgu selleks teenus või füüsiline toode. Omab väga head tuge paljude erinevate pluginate ja teemadega, mis lisavad paindlikkust ja funktsionaalsust. Lisaks on WooCommerce juba baasilt väga laia valikuvõimalustega, mida ei ole üldse raske kasutada. Vaata õpetusvideosid ja näed ise.

Minu kogemuse põhjal sobib see väga hästi väiksemate e-poodide loomiseks ja Boost Yourself on algusest peale olnud WooCommerce’i peal. Ühtegi korda ei ole mul olnud vaja otsida progammeerijat, kui mingeid muudatusi vaja teha. Kõik saab ise tagatoas tehtud.

Ma ei hakka siin samm-sammult lahti seletama, kuidas seda installida, tooteid lisada jne. Nad on ise kokku pannud selle kohta väga üksikasjalikud videoõpetused, mida ma soovitan vaadata: WooCommerce guided tour videos.

Alustavale e-poe omanikule soovitan maksevõimaluste lahendamiseks Maksekeskus.ee terviklahendust, sealt saad kõik Eesti pangalingid (lisaks veel Läti, Leedu ja Soome) ning krediitkaardimaksed kiirelt ja ühe lepinguga. Muidu peaksid iga pangaga sõlmima eraldi lepingu. Maksekeskus pakub nüüd ka juba Omniva ja SmartPosti mooduleid, mille abil klient saab omale sobiva kättetoimetamisviisi valida. Enne tuli need eraldi kolmandast kohast muretseda. Võid lepingu juba eos ära teha, see ei maksa sinule midagi.

Kui sa arvad, et pärast e-poe ülespanekut hakkavad inimesed sinu poest kohe massiliselt ostma, siis kahjuks see enamasti nii ei ole. Seepärast peadki läbi mõtlema, millele alguses kulutad ja mida ise oma ajast ära teha saaksid. Tehes ise omale põhiasjad selgeks, hoiad edaspidi palju tühja kommunikatsiooni ja raha kokku ning saad oma lehel ise väiksemaid “hooldusi” ja uuendusi teha. Teenusena ostes maksad selle eest 25-75€ tunni eest.

8. Eduka e-poe aluseks on korralik turundus

Enne kui WordPressi teemat valima lähed, istu aga maha ning võta aega, et kirjutada lahti oma potentsiaalse kliendi olemus ja tema probleemid. Kes ta on? Miks ta tuleb sinu lehele ja mida ta sealt otsib? Mis on see probleem, mille sina tema jaoks lahendada saad? Kuidas sina teda aitad?

Meie teeme seda läbi hariva turunduse rääkides inimestele smuutide ja supertoitude kasulikkusest ning näitame lihtsate sammudega, kuidas igaüks saab neid ise kodus teha.

Esilehel lähtu ideest, et sa ei müü toodet või teenust, vaid:

  • paremat või kiiremat tulemust
  • mugavust
  • lahendust probleemile
  • tervist
  • luksust
  • uut võimalust
  • tulemust
  • emotsiooni
  • mälestust
  • meelerahu
  • aega
  • unistust

5 sekundi reegel esilehel

Olenemata sinu kodulehe ehitamise tehnilisest oskusest, määrab 90% lehe edust tekst, millega klienti kõnetad. Kas see on kõigile selgesti arusaadav?

Vaata oma esilehte alati sellise pilguga, et kas iga inimene, kes sinust ja sinu tootest midagi ei tea:

  1. Mõistab 5 sekundiga, millega on tegemist
  2. Saab aru, miks see talle kasulik ja vajalik on
  3. Leiab üles nupu, kust ta seda osta saab

Ära vaeva oma pead sellega, mida ei ole või ei oska ja keskendu sellele, et täna endast parim anda. Õpid iga päevaga natuke juurde, aga kannatlikkust on vaja. Ole uudisimulik, küsi ja katseta!

Sinu koduleht ei saa nagunii mitte kunagi valmis, sest alati on seal midagi, mida saab paremaks teha või midagi, mida saab testida.

Alusta konkurendi lehe analüüsimisest

Mine ja tuuselda läbi oma kodu- ja välismaised konkurendid. Soorita ost ning vaata, kuidas leht ja ostuprotsess on üles ehitatud ning pane kirja, mida nad teevad hästi, kuid mida sina paremini teeksid või saaksid enda e-poes kasutusele võtta.

  1. Kui kiiresti leht laadis ja kas see on ka mobile-responsive?
  2. Kas esilehel oli selge call-to-action?
  3. Kas see leht tekitas sinus usaldust ja turvatunnet?
  4. Kui pikk oli ostu sooritamine – kas see oli lihtne ja arusaadav?
  5. Kas ja kui palju maksab postikulu?
  6. Millised olid maksevõimalused?
  7. Millised e-mailid sulle pärast saadeti?

Ei pea alati uut ja super innovatiilist äppi välja mõtlema, piisab teinekord ka sellest, kui võtad olemasoleva toote või teenuse ja teed seda paremaks.

Me alustasime oma teekonda restoranide ja kohvikute portaali ehitamisest, sest meil oli probleem: Kuhu sööma minna? Oled seda endalt paar korda küsinud? Oma elukaaslaselt?

Ja tänaseni ei ole ühtegi head kohta, kust endale igas Eestimaa nurgas söögikohta valida; kus näeks pakkumisi ja üritusi – kõik ühes kohas. Kui tekkis huvi seda edasi nokkida, siis otsisin sulle teema ka välja: Listable

Sul on võimalus paremini teha, kui meie tegime ja saad alustada kõigest 100€ eest. Veel üks võimalus on postitada oma projekt upwork.com, kus saad tellida disaini ja veebi täislahenduse või lasta väiksemaid muudatusi tunnitöö alusel teha. Hindusid oma kogemuse põhjal ei soovita.

Need olid alles kõige esimesed sammud. Nüüd alles kõik algab ja järgmistes postitustes räägin sulle, kuidas sotsiaalmeedia abil kodulehele liiklust tuua.

Kui avastasid enda jaoks siit midagi uut ja kasulikku, siis aitäh laigi eest ning jõudu tööle!

Osale arutelus

  • Sven Nuum

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Ferrometal otsib B2B KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

24. august 2017

M-Partner HR otsib VÄRBAMISTEENUSTE MÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

06. august 2017

Käsi­raamatud