Uus andmekaitseregulatsioon ärikliendi e-maili turunduses

Edvin Lars
Edvin Lars

Kes meist poleks spämmi oma e-mailile saanud? Kujutage ette olukorda, kus teil on vaja leida üles õige tänav, aga te ei suuda seda nime märgata, sest kõik on täis kirjut reklaami. Nii te tiirutategi mööda tänavaid, kulutades oma väärtusliku aega! Sarnane situatsioon on väga paljude ettevõtte juhtidel ja töötajatel täna oma e-maili postkastides – soovimatut spämmi tuleb rohkem kui olulisi sõnumeid. Miks see nii on? Mis muutub isikute andmekaitseregulatsiooniga? küsib Edvin Lars Klienditugi OÜ blogis.

Pidev digitaliseerumine on viinud olukorrani, kus oluline osa tööalast kommunikatsiooni käib just e-maili teel ning see on teinud elu tunduvalt lihtsamaks nii müüjale kui ka ostjale. Lisaks on selle kanali kasutamine ka tasuta. Või kas on tasuta? Lisaks paljudele ettevõtetele, kes spämmivad valimatult, on ka siin leitud koht äri tegemiseks – teenusepakkujad, kes on valmis edastama sinu e-maili sõnumi korraga tervele äriregistri andmebaasile (võib-olla on sinu e-maili aadress sinna nimekirja sattunud ka kuskilt mujalt) ja sellele saadetakse valimatult ja ilma igasuguse filtreerimise e-maile. Nii võibki tekkida olukord, kus sulle tuleb täiesti suvalist ja soovimatut spämmi isegi 50 või rohkemgi päevas.

Seadus küll sätestab, et e-mailis peab olema viide ("optout" nupp), kuidas e-maile konkreetselt saatjalt tulevikus mitte saada. Enamus saatjatel on see ka ilusti olemas, aga ometi ei juhtu sinna vajutades 99% juhtudest mitte midagi, sest:

  1. teenust pakub mingi teine ettevõte, kes suure tõenäosusega ei edasta “optout” nimekirja isegi tegelikule saatjale. Ja kui edastabki, siis saatja ei võta selle nimekirjaga midagi ette ja järgmine kord massmeili teenust kellelti teiselt ostes saadab ikka oma postitusi “optout”-idele.
  2. nupule vajutades annad sa teada, et sa ei soovi postitusi saada saatjalt, mitte aga teenusepakkujalt, kes küll ise sulle enam spämmi ei saada, aga müüb sinu andmeid edasi järgmisele saatjale.

Väga palju aega läheb raisku soovimatute kirjadega võitlemiseks!

Õnneks jõustub 2018. aasta mais isikute andmekaitseregulatsioon (inglise keelne lühend GDPR), mis muuhulgas sätestab endisest paremini, kuidas, millal ja kellele tohib saata turunduslikke e-maile. Kes neid reegleid oma tegevuses eirab, hakkab trahve maksma. Usutavasti vähendab see rämpspostiliiklust olulisel määral. Järgnevalt lühidalt nende reeglite olulisem sisu seoses e-maili turundusega.

Personaalsete e-kirjade saatmine on lubatud (ehk kui isik saadab isikule).
E-maile korraga mitmetele ettevõtetele saatmisel tuleb silmas pidada, et:

  • oleks saadud eelnev kirjalik luba nende saajalt (kui saajale on e-maile saadetud varem aga tema antud luba ei ole tuvastatav, siis sinna ei tohi saata enam);
  • kui saatjal on olnud saajaga arveldussuhe viimase 12 kuu jooksul, tohib edastada ainult informatsiooni konkreetse ostetud kauba või teenuse kohta;
  • saaja isik ja tema vastutusala peab oleks eelnevalt tuvastatud (s.t. et meile ei tohi saata ettevõtte üldisele e-maili aadressile);
  • saajal peab alati olema võimalus lihtsasti loobuda edaspidistest kirjadest sellelt saatjalt;
  • nn. bounce-kirju ei tohi saata (kui saaja e-maili aadress ei toimi/pole kasutusel)

Sellele kõigele lisaks tuleb pidada silmas ka regulatsiooni põhilist osa, mis puudutab isikuandmete haldamist, selle jaoks on vaja aga kohendada ümber oma olemasolev või võtta kasutusele selline CRM lahendus, mis täidab regulatsioonis nimetatud tingimused.

GDPR jõustub küll 25.05.2018, kuid selleks tuleks juba täna hakata juba ettevalmistusi tegema.
Regulatsiooni lugemine on ja sellest arusaamine on keeruline, kuna erinevad peatükid viitavad erinevatele nõudmistele. Samuti tuleb järgida lisaks Euroopa Liidu reeglitele ka kohalikke seadusi. Vastutab alati saatja (isik, kelle nimelt postitus tehakse) ning võimalikud sanktsioonid määratakse just temale!

Osale arutelus

  • Edvin Lars, Klienditugi OÜ

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Global Marine Supply otsib JAEMÜÜGI OSAKONNA JUHTI

M-Partner HR OÜ

22. detsember 2017

Teabevara