Aktuaalne alanud aastal: Isikliku sõiduauto kasutamine ettevõtluse tarbeks

Leinonen OÜ maksuosakonna juht Tõnis Elling.
Leinonen OÜ maksuosakonna juht Tõnis Elling.

2018. aasta esimesest jaanuarist muutus äriühingu sõiduauto eratarbeks kasutamise maksustamise kord. Senise kilomeetripõhise arvestuse asemel tuli kilovatipõhine arvestus, sõidupäeviku pidamise kohustus kadus ja kadus ka võimalus tööandjale erasõidud hüvitada. Üha kasvav trend on aga isikliku sõiduauto äriühingule tasuta kasutada andmine. Mida selle puhul silmas pidada?

Leinonen OÜ maksuosakonna juht Tõnis Elling andis Äripäeva teemaveebi raamatupidaja.ee vahendusel alljärgneva nõuande.

Enam ei ole oluline, kui mitu kilomeetrit äriühingu sõiduautoga erasõite tehakse, vaid oluline on see, kui võimsa autoga seda sõitu tehakse.

Tulumaksuseaduse muudatus jõustus napilt paar nädalat tagasi, aga turg on juba aktiivselt reageerinud uuele oopusele, mida meeleldi kaasa mängida ei soovita. Liisingufirmade andmetel on suurenenud autode eratarbimisse müük. Ka maksunõustajatelt küsitakse massiliselt, milline võiks olla parim lahendus sõiduauto kasutuse maksustamisele. Ühest vastust siin loomulikult anda ei saa. Kõik sõltub sellest, kuidas autot tegelikult kasutatakse ja mille jaoks ta firmale soetatud on. Samuti on oluline, millega firma tegeleb ja millised tingimused asutusesiseselt on kehtestatud sõiduauto kasutusele.

Üha kasvav trend on isikliku sõiduauto tasuta äriühingule kasutada andmine. Seda tehti ka enne palju ühemehe (-naise)-firmades ja tehakse järjest rohkem ka nüüd. Maksumaksjad loodavad sellega uue reegli mõjualast pääseda.

Töö ajal tööauto, õhtul aga isiklik auto?

Isikliku sõiduauto firma kasutusse tasuta andmise juures tuleb aga kindlasti arvestada seda, et tihti see soovitud efekti ei anna. Kui auto antakse firma kasutusse ja siin ei ole vahet, kas seda tehakse tasuta või tasu eest, siis sellisel juhul muutub see auto firma autoks ja kehtivad kõik maksustamise reeglid, mis ükskõik millistele muudele firmaautodele. See auto ei ole siis enam isiklik, vaid on juba firma auto ja enam ei saa maksta endale kompensatsiooni isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise eest. Kahte asja korraga ei saa.

Nupukamad maksumaksjad on avastanud, et isikliku sõiduauto saab firma kasutusse anda ainult töö ajal. Pärast tööd on see jälle isiklik auto ja võib rahulikult poes või spordiklubis käia ning ka autoga õhtul koju sõitmine ei ole varjamist vajav toiming. Seda moodust on ka varem kasutatud ja maksuhaldur on sellega variandiga kursis. Põhimõtteliselt on see lubatud: ma võin anda isikliku sõiduauto oma firma kasutusse hommikul kella 9.00st kuni 17.00ni. Päeval on see minu firma auto ja pärast 17.00 on ta jälle minu isiklik auto. Ja kui ma seda tasuta teen, siis ei saa keegi samuti mulle ühtegi paha sõna öelda. Füüsiline isik võib oma varaga teha mida soovib, niikaua kui ta teiste inimeste huve või vara ei kahjusta.

Kulude arvestamisel tuleb kehtestada reeglid

Ajaliselt piiritletud tasuta kasutusse andmise puhul on oluline täpselt määratleda, kuidas toimub kulude arvestus. Auto on pool ajast äriühingu kasutuses ja pool ajast erakasutuses. Kindlasti on siin mõistlik kehtestada kindel reegel, millise proportsiooni alusel toimub kulude kandmine ettevõtlusega seotuks ja loomulikult ka see, millise proportsiooni alusel toimub sisendkäibemaksu mahaarvamine. Kui maksumaksja suudab enda jaoks teha konkreetsed reeglid, siis ma usun, et seda on võimalik ka maksuhaldurile esitleda, kui sellekohaseid küsimusi hakatakse esitama. Keelatud see pole ja seda praktikat on ka enne seadusemuudatust kasutatud. Küll aga tuleb siin samuti meeles pidada, et päeval, kui auto on tööauto, tuleb järgida kõiki firmaauto reegleid ja erakasutuse eest töö ajal tuleb ikkagi maksud ära maksta.

Osale arutelus

  • Tõnis Elling, Leinonen OÜ maksuosakonna juht

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Takton otsib MÜÜGIESINDAJAT

Manpower OÜ

08. märts 2018

Teabevara