Kuidas sotsiaalmeedia abil ostupersoonat luua?

Brit Mesipuu nõuanded
Vaata, kuidas luua persoonat

Tihtipeale tekitab segadust sõna „persoona“. Küsides, kellel see on olemas, näen silmis küsivaid pilke, kirjutab sotsiaalmeedia ekspert Brit Mesipuu. Tema hinnangul ei tekita sõnad „persoona“ ja „ostupersoona“ müügiinimestes mingeid emotsioone, sest see termin ei ole tuntud. Proovime nüüd viga parandada.

Kas ostupersoona = ostja profiil = sihtrühm?

Mõned võrdsustavad tõesti ostupersoona ja ostja profiili/sihtrühma.

Ostja profiil:

Kliendi või klientide rühma kirjeldus, mis hõlmab demograafilisi, geograafilisi ja psühhograafilisi omadusi, samuti ostumustrit, krediidivõimet ja ostude ajalugu.

Ostupersoona:

Ideaalse kliendi fiktsionaalne esitus, mis põhineb turu-uuringutel ja olemasolevatelt klientidelt saadud tegelikest andmetest.

Oma kliente täpsemalt rühmitades on võimalus neid veelgi paremini mõista – kus nad asuvad, mis neid motiveerib, mis probleeme üritavad lahendada jne. Sellised grupid moodustavadki ostupersoona ja tavaliselt on neid ettevõttel enam kui üks.

Pane tähele – öeldakse, et üks inimene suudab korraga edukalt töötada kuni 2-3 persoonaga. Mõtleme hetke nüüd aga kasvõi meie kohvikutele ja restoranidele. Sageli on turundusjuhte üks. Pakutavaid teenuseid aga alates matuse- ja peolaudadest lõpetades hommikusöögi, päevapakkumiste ja A’la carte külalistega.

Pole vist väga palju mõelda vaja, et mõista, miks näeme sageli reklaame, mis algavad sõnadega „Peo- ja peielauad…“.

Näidis
Näidis

Mis on persoona ja sihtrühma peamine erinevus?

Persoona ja sihtrühma peamine erinevus on kvantitatiivsetes ja kvalitatiivsetes andmetes: loendatavad vs. vaadeldavad andmed. Kuid pane tähele, üks ei ole teisest üle, nende mõlema teadmine oleks suurepärane konkurentsieelise tõstmiseks.

Arvan, et ostupersoona (edaspidi persoona) tundmine on (sotsiaalmeedia)turunduses  A ja O. Enne oma päris esimese postituse tegemist peaksid juba teadma, kellele see on suunatud. Keda sa üritad püüda, mis teda huvitab ja kus oma aega veedab?

Kuidas sotsiaalmeedia kontode abil persoona luua?

Kui sa mõtled, et sinul selliseks “jamaks” aega ei ole siis loe lõpuni vaid järgnev lõik ja mõtle siis uuesti :).

Näidis
Näidis

Milleks mulle persoona?

Klienditeenindus saab paika panna eri persoonade peamised valupunktid ja viisi, kuidas neid lahendada.

(Sisu)turundajatel võimaldab nende teadmine luua sisu, mis kõnetab igat gruppi. Lihtne viis leida teemasid, mis paeluks ja oleks asjakohane.

Toote/teenuse arendajad saavad koguda teavet selle kohta, mis muret klient soovib pakutavat kasutades lahendada ja kuidas seda kõige paremini teha.

Disainerid saavad selgema pildi enne kujundama asumist, kellele see suunatud on.

Sisutootjad ja copywriterid kirjutada kvaliteetsemaid ja kõnetavamaid tekste.

Iga tiimi liige omab head ülevaadet, kellele kogu tegevus (müük, teenused jms) on suunatud.

Näidis
Näidis

Kuidas persoonat luua?

Parim – olemasolevate klientide küsitlemine ja intervjueerimine. *

Facebook / Instagram jne Analytics

Google Analytics

Uudiskirjaga liitumise kontaktivormid

Ettevõtte klienditeenindajad

* See ei tähenda nüüd seda, et peaksid küsima kõiki oma miljoneid kliente! Ei, kaugeltki mitte. Vali välja sihtrühm, sellest esialgu 3-5 inimest ja küsi neilt samu küsimusi.

Aga kui sa oled alustav ettevõtja?

Teemafoorumid ja grupid, kes seal liiguvad – küsitle või uuri nende profiili. Mitmed kommentaariumid on ühendatud ju Facebookiga. Seega saad hõlpsasti kommentaare lugedes klõpsata kommenteerija nimele, mis juhatab sind omakorda tema Facebooki lehele.

 

Persoona loomine sotsiaalmeedia abil

Facebook Insights

Audience Insights tööriist pakub erinevat tüüpi andmeid inimestest, kes külastavad su lehte ja klikivad reklaamidele – sugu, vanus, asukoht, eelistatud keel, nende aktiivsus jms. Seda infot saad kasutada ka persoonade loomiseks. Samuti võid kasutada harjumuste kohta info saamiseks FB küsitluse äppi. Esita küsimusi, mis annaks sulle lisapildi lehel käivatest inimestest.

FB Insights võimaldab ka paremini mõista, mis sisust on auditoorium rohkem huvitatud. Kui oled selgelt määratlenud oma konkurendid, saad ka nende edenemisel silma peal hoida. Pane monitoorimisse nende lehed ja vaata, kuidas muutus nende jälgijaskond möödunud nädala jooksul. Kui näed suurt kontaktide lisandumist, uuri, mis nii palju tähelepanu tõmbas. Kui näed, mis postitused said enim seotust (Insights – Posts – Top Posts from Pages You Watch), leia teema samast valdkonnast – mine detailsemaks näiteks.

Näidis
Näidis

FB-sse on võimalus üles laadida ka oma e-maili/telefoninumbri list. Miks mitte uurida ka nende tausta?

 Ja muidugi väga laialdaste võimalustega Facebook Analytics. Sinna peab piiluma ikka ja jälle, ka siis, kui sul ei ole persoona tegemine käsil! Saad teada kuni selleni välja, mis mudeli telefonidega su jälgijad Facebookis käivad :).

 Ostupersoonade olemasolul saad FB-s ka hõlpsasti reklaame suunata sihtides just neid gruppe, keda hetkel aktuaalse pakkumisega kõnetada sooviksid.

 

Twitter Analytics

Valides Twitter Analytics’ist „Followers“, näed samuti jälgijate sugu, kirjutamise keelt, desktop/mobiil ja geograafilist paiknemist. Saad võrrelda, kui sarnane või erinev on sinu FB ja Twitteri jälgijaskond, et oma sisu vastavalt kohandada.

Lisaks olemasolevate jälgijate kohta teabe saamisele, võimaldab Twitter Analytics heita pilgu ka orgaanilisele vaatajaskonnale – neile, kes ei jälgi teid, kuid on näinud teie säutse oma uudisvoos. Võrreldes nüüd neid andmeid olemasolevate jälgijatega, saad leida ideid, kuidas meelitada uusi silmapaare end jälgima. Näiteks orgaanilise ja olemasoleva jälgijaskonna huvid enamjaolt kattuvad. Samas mittejälgijate seas paistab silma, et nad on rohkem huvitatud ettevõtlusest. Sel juhul võiksite kaaluda oma teemavaldkondade laiendamist, et katta ära ka see huvigrupp.  Sedasi võite suurendada oma orgaanilist reachi ja saada rohkem jälgijaid.

Sügavamale kaevudes annab Twitter ka ülevaate jälgijate peamistest huvidest. See on oluline koht jälgimaks sisu loomist ja CTA tegemist. Kui tegeled IT valdkonnaga, eeldad, et enamus jälgijatest oleks „business and news“ , „technology“ jms huvidega.  Kui aga selgub, et väga suurel osal on ka nt muusikahuvi, tasub mõelda sisu loomel ka sellest nurgast lähtuvalt.

Samuti saad vaadata kasutajate harjumusi seadmete viisi – iOS, Android, laua- ja sülearvuti.

 

Pinterest Analytics

Ka Pinterest pakub võimalust vaadata oma jälgijate demograafilist infot – riik, linn, keel, sugu, huvid. Millised postitused saavad rohkem pinne ja millised toovad liiklust su kodulehele.

Huvid on muidugi üsna laialivalguvad, kuid mingeid üldistusi siiski teha saab. Näiteks tervislik toitumine, matkamine ja aktiivne eluviis annavad kenasti kokku spordiklubile sobiliku persoona. Lisa sellele juurde demograafiline info (vanus, piirkond, sugu) ja ongi juba täitsa arvestatav isik olemas.

Kui huvigruppides on lisaks veel meeste riided, aiandus ja laste kasvatuse teemalised valdkonnad, saate laiendada mõtteid veelgi – persoonal on mees, omab eramaja ja lapse/lastega. Spordihuvi + aed = „Kuidas aiatöödega vormi saada“; perekond + tervislik toit = „5 tervislikku toiduretsepti kogu perele“ jne..

 

Youtube Analytics

Taaskord tuttavad andmed – vanus, sugu, riik. Kuid siin saad vaadata ka seda, et mis videod on rohkem korda läinud ja mida vaadatakse vaid põgusad hetked. Selle info põhjal saad teha oletusi, et mis valdkonna esindajaid on jälgijaskonnas enim.

Vaadates kommentaare lisanud inimeste personaalsele kontole, leiate vihjeid ka selle kohta, mis neid endid veel paelub, mida nad jagavad, mis kanaleid tellivad jms. Lisainfot saad ammutada ka sellest, kui vaatad, kuidas sinu videotele jõutud on, milliseid otsisõnu kasutati?

 

Instagram

Ka Instagram Insights võimaldab saada kõikvõimalikke andmeid, et saaksid koostada endale pildi inimesest, kes on sinu peamine jälgija. Ole ainult piisavalt pädev, et sellest infost peamine välja noppida. Samuti on olemas igasugu tasuta analüütilisi vahendeid.

Näidis
Näidis

Snapchat

Ka Snapchat sai valmis uue ja parem analüütikaga. Mis küll hetkel veel kõigile täismahus kättesaadav ei ole. Kuid muidu ka siin on ligipääs klassikalistele andmetele nagu demograafia, asukoha, seadme tüübi ja elustiili kohta on ka siin olemas.

Võimalus on laadida üles ka e-maililist, kuid reklaami saad siis teha neile, kes on sarnased e-maililistis olevate inimestega. Mitte neile inimestele endile.

 

LinkedIn’i grupid

Näiteks leidsid Twitter Analytics’ist, et peamine jälgijate huvi on „business and technology“. Samuti tead, et enamus neist on tegevad turunduse valdkonnas (vaadates oma jälgijate säutse). Nüüd otsi üles turundusega seotud LinkedIn grupid ja vaata, mis teemad on hetkel aktuaalsed (Eesti internetiturunduse grupi põhjal on raske järeldusi teha ?? ). Samuti ka grupiliikmete endi seinad – mida nad ise jagavad ja kirjutavad, milliseid hashtage kasutavad. Taaskord võimalus saada seeläbi vihjeid oma sisu loomise protsessiks.

 

Foorumid

Tutvu erialafoorumitega, sealsete teemade ja sõnavõtjatega. Tihtipeale on asjalikud kommentaarid just päris nime alt ja/või autoriseeritud läbi FB konto. Tutvu nende personaalsete kontodega, mida nad kirjutavad, mida jagavad, kus sõna võtavad. Üks võimalus on neid leida Neti.ee abil.

Kui oled tegev väljaspool Eestit, liitu reddit’i ja/või Quara’ga. Küsi küsimusi, jälgi teemasid, saa head ainest sisuloomeks.

 

Koostöö

Tee koostööd firmadega, kes ei ole otseselt konkurendid, kuid keda ka sinu persoonad hindavad. Nii on kasu teile mõlemale. Kui muid mõtteid ei ole siis kasvõi tehke ühine heategevuskampaania, mõni muu ühiskondlik ettevõtmine või webinar.

Kas oled õiges kohas?

Olen seda varem ka korduvalt öelnud – parem ole ühes kohas ja hästi, kui igal pool ja väga keskpäraselt. Ehk siis ei ole mõtet nui neljaks olla nt FB-s, kui suurim grupp ideaalseid persoonasi toimetab hoopis Instagramis. Keskendu pigem viimasele. Copybloggers sulges oma 38 000 jälgijaskonnaga FB lehe, kui nad olid katsetanud kõikvõimaliku sisuga jälgijaid kaasata, kuid üsna tulemusteta.

Äkki kuidagi saab veel?

Oled kummist laste mänguasjade müüja. Äkki saaks mõnda neist mänguasjadest turundada ka lemmiklooma omanikele. Jah, laste asjad on kallid, aga lemmikloomade omad annavad isegi neile aeg ajalt silmad ette oma hinnaga ?? .Mu enda kassi  lemmik mänguasi on karvase sabaga LPS.

Sedasi saad oma persoonade ringi veelgi laiendada ja kui aega üle jääb, ka neile mõelda. 

Mõned puusalt tulistatud mõtted – jogurti topsid istikute kasvatajale, niisked beebisalvrätid töömeestele ja matkasellidele, värske porgand sobib ühtviisi hästi nii inimesele kui lemmikhamstrile, beebiõli saab kasutada massaažiks ja silmameigi eemaldajaks, muhvinipann hommikumunade tegemiseks, rääkimata niiskuse eest kaitsvast kondoomist ja muust sellisest.

 

Kokkuvõtteks

Teades ja tundes oma kliente täpsemalt, on sul võimalus neid veelgi paremini mõista. Miks nad ostavad just sinult, mitte konkurendilt? Või vastupidi – miks nad sinu pakutavat ei eelista teisele sarnasele teenusepakkujale?

 

Vaata Brit Mesipuu sotsiaalmeedia nõuandeid SIIT

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

OKO RESTORANID OÜ otsib MÜÜGIJUHTI

OKO Restoranid OÜ

01. november 2018

Teabevara