Arvamus: Müügitöös päeva esimene ärkveloleku hetk leiba lauale ei too

Villu Hansen
Villu Hansen viskab kinda müügimaailma tippkoolitajale Dan Moore´ile

"Sinu päeva müügitulemuse määrab esimene ärkveloleku hetk," ütleb Southwestern Advantage president Dan Moore. Võtan julguse visata kinda, hr. Dan Moore!

Olen teinud müügirindel kaasa sisutihedad turu arenemise aastad. Alates EV turumajanduse esimestest sammudest.
Plaanimajanduse lõpus ei teadnud müügitööst keegi eriti midagi. Müügiinimeseks ei õpitud, vaid hakati, kui elu sundis.
Kõiki õpetussõnu haarati puhta kullana. Kohe lahingusse. Peaga vastu seina. Kas edu või pea puruks. Põlvkonda kujundasid Vainu eneseusu ehk nii-öelda „hoojooksu" koolitused. Nende asemele, kes langesid, palgati kohe uued.
Vaba tööjõudu olid kõik trollipeatused, koolid ja kiratsevad era- linna-. ja riigiettevõtted täis.
Katse-eksituse meetodil tekkisid meie edukatel müüjatel praktikad ja müügikäitumise mustrid , mis meie kultuuriruumis edukalt toimivad. Kes läbipõlemata jäid, need õppisid elust ja erinevatest teooriatest vaikselt lisa.
Esimestel vedas. Kapitali importijad tõid kaasa ka arenenud riikide kuulsamad aabitsatõed ja teooriad. Käesoleva loo autoril on olnud võimalus läbida nimekate ettevõtete tellitud erinevaid koolitusi. Saada näpunäiteid müügi korraldamiseks väga nimekatelt esinejatelt, keda tööandja oma, külluslike võimaluste toel müügijõude koolitama palkas. Võidujooks jagamata tühjale turule oli hea aeg.

Kuid ikkagi on kõige suurema kasuteguriga reaalne kogemus. Eriti, kui teha müüki koos Soome, Rootsi või Hollandi kolleegidaga.

Ärkamise jõud? Mul ei ole kogemust, et mina või minu kolleegid oleksid saavutanud edu ja hoidnud omas vallas nimetamisväärset turuosa esimese ärkveloleku hetke mõjul.
Küll aga oli koolitustel tihti silmanurgast huvitav jälgida, kuidas müügiga vähem kokku puutunud juhid olid tihti üsna erutuse tipus, kui eesliini meestele järjekordset müügikäsiraamatust tõlgitud ja suurele turule sobivatest nippidest ülevaadet tehti.

Müügitöö pole manipuleerimise 7 trikki. Tõuse vara, pese kael, tee esimene kõne... Tehingu allkirjastamise (Closingu) meisterklass vms.

Olen siiani arvamusel, et müük on väga konkreetne, selgete seaduspärasustega töö, nagu iga teine. Omamoodi ametite vaheline ( interdistsiplinaarne) amet. Ka "sündinud müüja talendi" müstika tundub ülepaisutatud ja ülearune.

Nii müügimehel kui muusikul on kasutada piiratud arv aega ja vahendeid. Tulemus sünnib sellest, kuidas valida noodi pikkusi, pause ja mängimise valjust. Lugu ennast ja loo pikkust. Sobivust koha ja auditooriumiga. Kuidas saada kontakt esitamise ajal publikuga? Kuidas publik loos kaasa tõmmata. Oskus kuulata teisi, kokku mängida ja suunata protsessi arenguid.
Mängimiseks on üks katse, otsustada tuleb kiiresti.

Nipp, trikk ja positiivne ärkamine, reibas suhtumine on kindlasti parem kui mitte midagi, kuid nimetamisväärset pikemat leiba lauale ei too. Vähemalt tehniliste lahenduste müügis päris kindlasti ei too.

 

Villu Hansen

Insener

Ärikorradluse magister

Muude ametite hulgas müügileiba nosinud 21 aastat

Osale arutelus

  • Villu Hansen

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara