Kuidas leida keerulise vestluspartneriga ühist keelt?

Jaanus Kangur
Jaanus Kangur

Kui loobume uskumusest, et teine inimene on keeruline või raske, saame keskenduda suhtele. Suhe on miski, mis tekib kahe (või enama) inimese vahel ja on alati ainukordne ning mitmepoolne looming. Seega tasub küsida, miks mõni suhe või suhtlemissituatsioon ei õnnestu?

Erinev suhtlemiskeel tekitab mõistmatust

Suhtlemissituatsiooni õnnestumise ja ebaõnnestumise parameeter ei ole mitte see, kas saame enda tahtmise või teise osapoole nõusoleku, vaid mõistmine. Mõnikord on maksimum see, et saame mõlemad aru, et me ei saa üksteisest aru või et oleme täiesti erinevatel seisukohtadel.

Mittemõistmine tekib peamiselt kahel põhjusel:
1. lähtutakse erinevatest eeldustest ehk osapooltel on erinevad fundamentaalsed väärtused ja hoiakud,
2. valitud suhtlemisviisid ei sobitu ehk räägitakse erinevat „keelt“.

Esimese põhjusega ei saa suurt midagi ette võtta ning tihti on maksimaalne võimalik tulemus see, et tõdetakse teise poole fundamentaalselt erinevat maailmavaadet. Sellistel juhtudel on ainsad kokkuleppe või koostöö võimalused enamjaolt kas väga üldised või formaalsed. Teine põhjus esineb keerulises olukordades palju sagedamini ning selle puhul on juba tunduvalt rohkem võimalusi parema lahenduse leidmiseks.

Sarnane tõmbab sarnast

Meisse on kodeeritud vajadus turvalisuse järele. Kõik, mis on meie jaoks tuttav, tekitab kindlustunnet ja võõras pigem peletab. Seepärast leiame kiiremini kontakti inimestega, kelles on midagi tuttavat, midagi sarnast meie endiga. Sama maailmavaade, sama hobi, samad tuttavad või isegi sama haigus. Ühise keele leidmiseks on kasulik keskenduda ühisele. Kui ei ole ühiseid eeldusi – hobid, tuttavad jne – siis võib selleks olla ühine soov leida lahendus või saavutada tulemus. Konflikti korral ei tohiks kohe keskenduda lahendusele, sest see võib erinevate osapoolte jaoks olla erinev. Esmalt tuleks keskenduda tuleks sellele, et mõlemad osapooled tahavad leida lahendust ja on n-ö ühes paadis. Seejärel saab hakata otsima ühisosa, mille suhtes on mõlemad osapooled ühel meelel. Näiteks, kui koolis on tekkinud konflikt lapsevanemate ja õpetaja vahel, ei ole vaja esmalt keskenduda sellele, kumb peaks midagi tegema. Ilmselt usuvad lapsevanemad, et kool ja õpetaja peavad midagi ette võtma ning õpetaja, et hoopis lapsevanemad peavad tegutsema. Palju kasulikum on esmalt kinnitada, et mõlemad tegutsevad lapse huvide nimel ja alles siis asuda probleemi lahendama.

Võib kasutada ka väikseid alateadvusele suunatud nippe, et anda teisele osapoolele mõista - ma olen sinu moodi, minuga on turvaline suhelda. Selleks tasub peegeldada teise osapoole signaale nagu kehakeel, hääle omadused ja kõnemaneer. Kui seda teha delikaatselt, nii et vestluspartner ei taju, et teda „ahvitakse“, on tegemist väga hea tööriistaga, mis kinnitab teisele osapoolele turvatunnet. Tegemist ei ole manipulatsiooniga, vaid täiesti loomuliku suhtlemisviisiga. Kui inimeste vahel on hea kontakt, hakkavad nad endale teadvustamata peegeldama üksteise suhtlemismaneere ehk rääkima ühte „keelt“. Kehakeele peegeldamisel kehtib reegel, et poosi või žesti muutumisel on kasulik jätta 5 sekundiline paus enne selle peegeldamist.

Suhtlemise teater

Roll ei ole ainult näitlejate töövahend, iga suhtlemisakt algab rolli pakkumisest ja selle vastuvõtmisest või tagasilükkamisest. Kõige üldisemalt on kolm suhtlemisrolli:
1. võrdne võrdsega,
2. kõrgem madalamaga ja
3. madalam kõrgemaga.
Roll ei sõltu sellest, mida öeldakse, vaid kuidas seda tehakse. Lihtsat fraasi „Tere, kuidas sul läheb?“ saab öelda erineva intonatsiooniga, milles sisaldub valitud roll ja teisele poolele pakutud vastandroll. Näiteks võib seda fraasi öelda nagu vana sõpra kohates, nagu koolis märkuse saanud laps vanematele või nagu autoritaarne ülemus alluvale. Rolli valikust sõltub suhtlemisakti olemus. Võib juhtuda, et teine osapool ei taha talle pakutavat rolli vastu võtta. Näiteks kui võhivõõras inimene astub meile tänaval ligi ja tervitab nagu vana sõpra, võib tekitada see meis kahtlusi ja püüame pigem sellest inimesest eemale hoida. Sellisel juhul ei teki head kontakti ning suureneb konflikti võimalikkus. Kasulik on igal juhul valida võrdne võrdsega roll, kuna selle puhul on mittevastuvõtmise tõenäosus kõige väiksem, ent peamine on rollide omavaheline sobivus.

Teooria tõesus seisneb praktikas

Need on väiksed, kuid praktikas tõhusad nipid, mis aitavad suhtlemise edukamaks muuta. Teadmine, et inimesed ei ole keerulised, vaid suhtlemisviisid on erinevad, annab meile võimaluse astuda teiste inimeste maailma ja väljendada mõistmist ning leida ühiseid kokkupuutepunkte ja valida suhtlemissituatsiooniks sobiv roll. Garantiid ei ole kunagi, ent võimalused paremateks ja tulemuslikemateks suheteks on suuremad.

 

Tulemas Äripäeva Akadeemia koolitus :

Konfliktide lahendamine 15. august 2018

Tutvu programmiga SIIN

Osale arutelus

  • Jaanus Kangur

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

OKO RESTORANID OÜ otsib MÜÜGIJUHTI

OKO Restoranid OÜ

01. november 2018

Teabevara