Sven Kotke: Suure illegaalse turuosaga toodete müük on väljakutse

Sven Kotke
Sven Kotke

Eriti keeruline on legaalselt müüa neid tooteid, mille turust suure osa haarab salakaubandus. Miks see nii on, analüüsib oma pikaajalise kogemuse põhjal Eesti suurima e-sigarettide jaeketi Nicorex Baltic OÜ juht Sven Kotke.

Täna on e-sigarettide turumaht Nicorexi hinnangul 10 miljonit eurot, millest pea kolmandik ehk suurusjärgus 3 miljonit moodustab salaturg. Suurima osa, ca 90% salaturust tekitavad noored, kes saavad tooted kätte läbi sotsiaalmeediakanalite liikuva info ja käest-kätte müügi.

Inimesed eelistavad odavamat
Salaturu kaupleja ei hooli seadustest, samuti ei huvita neid kliendi tervis ja heaolu. Vähemalt ei ole viimane tema jaoks investeerimiseks piisavalt oluline. Kuna salaturu osakaal on suur, siis mõjutavad nad paraku ka turul valitsevaid kriteeriume, muutes turukeskkonda hooletuks ja vastutustundetuks. Klientide heaolusse ja toodete kvaliteeti panustamisel on tooted kallimad ning paraku jäävad need turul ebasoodsamasse seisu. Oma kogemuse baasil teame, et juhul kui toote illegaalne turuosa on suur, peaks ettevõtte kogu turundus olema seotud turu informeerimisega.

Sageli on arvestava salaturuga toodete reklaam keelatud
Seega on raskendatud ka ohtudele tähelepanu pööramine. Selliste toodete puhul ei ole tarbijate harimine ainult turunduse nipp, vaid tingitud ka ettevõtete missioonitundest. Oleme Nicorexiga keerulises olukorras. Ühest küljest näeme suurt valitsevat probleemi, kuid teisalt on meil raske sellest rääkida. Tihti sildistatakse probleemidest rääkimine propagandaks või pelgaks sooviks oma müüginumbreid suurendada

Tarbija ei tee vahet
Peamine probleem meie turul seisneb selles, et mustal turul kauplevate e-vedelike maitsed on läinud petlikult paremaks. Ohtlike maitselisanditega on inimese maitsemeel rikutud, mispärast üksnes maitse järgi ta enam kehvemast, tervisele kahjulikust tootest aru ei saa. Terviseameti Instituudi sõnu kasutades räägime me salakaubast kui „hundist lambanahas“. Seepärast on vaja tarbijat igal võimalikul viisil harida ja selgitada, kuidas ära tunda legaalset kontrollitud toodet. Näiteks saab veenduda e-vedelike ohutuses, kontrollides laboratoorsete analüüside (küsi müüjalt), aktsiisimärgi ja toodete pakendi esi- ja tagaküljel olevate eestikeelsete hoiatuste olemasolu.

Mida silmas pidada suure illegaalse turuosaga toodete turundamisel ja müümisel?

Valdkonnas levivatelt müütidelt tuleb tõmmata katteloor
Salaturu kehva kvaliteediga tooted mõjutavad seaduslike kontrollitud toodete seisu turul ja avalikus arvamuses laiemalt. Olukorras, kus illegaalne, valedest osistest ise kokku pandud e-sigaret kasutaja käes plahvatab, osutatakse meedias tihti kõikide e-sigarettide kui ohtlike vidinate suunas. Iga sellise või mõne muu sarnase intsidendi korral peab ettevõte reageerima ja selgitama illegaalse tootega seotud riske.

Isiklik selgitustöö ja sotsiaalmeedia
Kasutada tuleb isiklikke kanaleid: poode ja seal töötavaid müüjaid, kuid samuti nii enda kui koostööpartnerite sotsiaalmeedia kanaleid. Kindlasti ei tohi ka näiteks Facebooki leheküljel postituste tegemisel otseselt ärgitada oma toodet ostma. Nõnda astutaks vastu reklaamiseadusele, mispärast esitatavat sisu peab alati ka sellest perspektiivist kontrollima.

Vastutus avalikkuse ette
Salaturu kaupleja ei vaheta garantiikorras ostetud kaupasid. Samuti ei vastuta ta selle eest, et müüdav toode oleks kasutaja käes ohutu. Musta turu müüja jaoks on oluline vaid müük ning kaubeldava kvaliteeti ei kontrollita. Ostja peab ise vastutama.

Osale arutelus

  • bestsales.ee

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Bestsalesi sotsiaalmeedias

RSS

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara