Järjekordne soovitusturundus vallutab Eestit
Rahvusvaheline „ostlemiskogukond“ ja kaupmeestele lojaalsusprogrammi pakkuv Lyoness Eesti ajab väidetavalt ausat soovitusturundusäri, kuid siiski käib nende tegevusega kaasas süüdistus järjekordsest püramiidskeemist.
Äripäeva müügiveebi Best Sales tähelepanu äratasid Lyonessi üleskutsed, kus muu hulgas räägiti oma äri alustamisest, samuti püramiidskeemi süüdistusega debatid erinevates portaalides ning Tartu Ekspressis avaldatud reportaaž Lyonessi nimega seotud värbamiskohtumiselt.
Lyoness Eesti OÜ tegevjuhi Ott Neeme sõnul tegutseb ettevõte praegu 45 turul kõigil kontinentidel ning Lyonessi soodustusi kasutab 3,3 miljonit liiget enam kui 36 000 lojaalsusprogrammiga liitunud kaupmehe juures, kes aktsepteerivad Lyonessi soodustusi.
Ostlemiskogukonnana pakub Lyoness oma liikmetele soodustusi, millest tähtsaim on Cashbacki kaart. Liikmed saavad sellega tagasi kuni 2% iga lojaalsusprogrammis osaleva kaupmehe juures tehtud ostu hinnast. Boonus koguneb nende virtuaalsele Lyonessi sularahaarvele. „Niipea, kui koguneb vähemalt 10eurone summa, kantakse see liikme isiklikule pangakontole. Lyonessi soovitamine teistele liikmetele annab lisaks kokku 1% uue liikme käibest nn sõprusboonusena,“ kirjeldab Neeme.
Soovitusturundus või püramiidskeem?
Lyonessi kodulehelt leiab ka järgmise üleskutse: „Soovitage Lyonessi oma sõbrale! Soovitajana saate oma uueks liikmeks toodud sõbra ostukäibelt 0,5% boonust (nn otsene sõprusboonus). Kui ka see liige soovitab Lyonessi edasi uutele liikmetele, toob see Teile veel kord boonust: 0,5% uue liikme ostukäibelt (nn kaudne sõprusboonus)!“
Tekst kutsub üles ehitama oma ostukommuuni. Kas on tegemist soovitusturunduse või püramiidskeemiga? Lyoness orienteerub kolmele sihtrühmale: tarbijad, kes säästavad Lyonessi kaudu sisseoste tehes raha; kaupmehed, kes soovivad kasu saada rahvusvahelise haardega lojaalsusprogrammist ning soovitusturundusega tegelevad vabakutselised ja ettevõtted,“ selgitab Neeme märkides ühe võimalusena siiski ka tuluteenimise eesmärgil soovitusturundusega liitumise võimalust.
Tartu Ekspressis aasta alguses ilmunud Kristi Karro artiklis viidatakse 2000 eurosele tellimuse osamaksule, mis annab võimaluse oma müügivõrgu ülesehitamiseks.
Artiklile järgnesid Tartu Ekspressi sõnul Lyonessi ähvardused. Vältimaks kohtuasja, avaldati muutmata kujul Lyonessi juhi vastulause, milles ta süüdistused püramiidskeemi kasutamises kategooriliselt ümber lükkas.
Neeme selgitab, et 2000 eurose tellimuse osamaksu eest saab Premium liikme staatuse ning ühtlasi õiguse alustada Lyonessi müügivõrgustiku loomist. „2000 euro eest kinkekaartide ostmine on üks võimalus saada nn Premium liikmeks. Sellega avaneb võimalus aktiivselt osaleda Lyonessi müügivõrgustiku loomises,“ selgitab Neeme ning kinnitab, et liikmetel pole kohustust teha selliseid oste, kui nad ei soovi müügivõrgustikus osaleda. “Lyonessi muud soodustused nagu Cashback ja sõprusboonus, toimivad sellest täiesti sõltumatult,“ lisab ta.
Viimasel ajal on erinevates veebikeskkondades arutatud, kas Lyonessi puhul on tegemist püramiidskeemiga või mitte. Näiteks auto24, kv.ee ja mitmes teises foorumis leiab nii poolt kui vastu arvajaid. Kas teema algatus on peidetud värbamisvõte või siiras nõuküsimine, jääb igaühe otsustada.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ei ole kuulnud Eestis juhtumitest 2000-euroste kinkekaartidega. „Praeguse seisuga tundub, et tegemist ei ole püramiidskeemiga,“ kinnitab Turetski ja lisab selgituseks, et Lyonessi kaardi saab inimene tasuta ning hakkab koguma boonust oma kaardile rahana, mida ta saab uuesti kasutada. „Sama skeemi kasutavad Eestis näiteks Partnerkaart, Rimi kaart, Aitäh!-kaart (Maxima) ja Prisma ID-kaardi kaudu. Lisaks on Lyonessi kaardi omanikul võimalik lisaboonust teenida sarnaselt Avoni ja Oriflame´iga. Raha teenimine ei ole seotud vaid uute inimeste värbamisega," selgitab Truetski.
Tõepoolest on ametil info, et Poolas on alustatud Lyonessiga seoses menetlust, kuid milline on seis ja mis täpsem põhjus, ei oska nad hetkel kommenteerida. „Meie saame lähtuda infost, mida jagatakse siin, võib-olla mõnes riigis käib „müügitegevus“ teisiti ja siis võib see tõesti olla keelatud. Viidatud video ja eestikeelsete materjalide põhjal ei ole tegu püramiidskeemiga,“ kinnitab Truetski.
ETK ja Maxima koostööst
Neeme sõnul on neil Eestis 135 lojaalsuskaupmeest ja see arv kasvab iga nädalaga ning „ostukogukonnas“ on Eestis üle 15 000 liikme ja tema ennustuse kohaselt ületab see arv veel enne aasta lõppu 20 000 piiri.
ETK teeb väikeses mahus koostööd Lyonessiga, olles andnud neile õiguse edasi müüa ETK kinkekaarte (tavapärane ETK maksevahend), kuid ükski muu Lyonessi programm või kaart ETK Grupi kauplustes ei kehti. ETK turundusdirektor Andres Lember juhib tähelepanu viitele Lyoness Eesti kodulehel: „ETK kinkekaart on Lyonessi ja ETK Grupi kaupluste vahel ainsaks kokkulepitud koostöövormiks, muud Lyonessi programmi tingimused ETK Grupi kauplustes ei kehti.“
Maxima kommunikatsioonijuhi Erkki Erilaiu väitel saab Maximas sooduseid ainult Aitäh!-kaarti kasutades. „Küll on Lyoness kliendina ostnud meilt kauplustes kasutatavaid kinkekaarte, nagu seda saavad teha ka kõik teised tarbijad, kes kauplusest kliendikaarte ostavad,“ lisab ta.
Neeme sõnul on oluline teha vahet Lyonessi ostlemisviisidel, mida kaupmehed on otsustanud aktsepteerida. „Lyonessi kaudu ostlemiseks on neli viisi: Cashback Card, mobiilvautšer, kaupmehe originaalkinkekaardid ja internetikaubandus. Eestis on 124 partnerettevõtet, kes aktsepteerivad Lyonessi Cashbacki kaarti ja 103 partnerettevõtet, kes aktsepteerivad Mobiili kinkekaarte. Lisaks on meil koostöölepingud viie suurema ketiga, kellelt ostame kinkekaarte kokkulepitud soodustusega ja Lyoness pakub osa sellest soodustusest oma liikmetele. Need ettevõtted ei toeta Lyonessi Cashbacki kaarti ega Mobiili kinkekaarte. Vastutasuks eksponeerib Lyoness partnerite kaubamärke ja logosid erinevates Lyonessi reklaamivõrgustikes, mis aitab leida uusi kliente. Lyoness müüb kinkekaarte Lyonessi liikmetele täishinnaga, aga kannab soodustused, nagu Cashback-tagasimakse, liikmete arvele kohe pärast ostu sooritamist,“ kirjeldab Neeme koostööd kaupmeestega.
Turetski vastusest järeldub, et tarbijakaitseametile teadaolevalt Lyonessi Cashbacki kaart Eestis veel levinud ei ole „Eestis ei ole meil veel olnud kaebusi, kuna viimati ei olnud Eestis poode ega teenindusettevõtteid, kes selle kaardiga soodustust (boonust) pakuks,“ kirjutas Truetski vastuseks tarbijakaitseametile esitatud küsimusele.
Lyoness Eesti kodulehelt selgub, et kaupmeeste juures pakutud soodustused jäävad enamikel juhtudest 2-7% vahele. Näiteks majapidamisseadmeid saab Lyonessi kaardiga soetada kuuest ettevõttest, spordi- ja vaba aja kategoorias on kokku 11 ettevõtet, kellest Sportland Outlet aktsepteerib vaid kinkekaarte. Oma kodulehel kuulutub Lyonessi partnerlust avalikult näiteks Extreme Sport ja Lyonessi kaarti aktsepteerib näiteks Meriton Old Town Hotel. Kumbki viimati mainitud ettevõte ei vastanud artikli ilmumise hetkeks Äripäeva järelepärimisele koostöö edukuse kohta.
Toimetuse märkusÄripäev AS poolt avaldatud 15.11.2013 artikkel pealkirjaga „Järjekordne soovitusturundus vallutab Eestit“, 18.11.2013 artikkel pealkirjaga „Andkem püramiidskeemidele tõene hinnang“ on analüüsinu Lyoness Eesti OÜ äritegevust Eestis. Selgitame, et artiklitega anti erinevaid hinnanguid Lyoness Eesti OÜ äritegevuse soovitusturunduse osale ning nende eesmärgiks ei olnud anda negatiivset hinnangut, s.h. püramiidskeemi osas Lyoness Eesti OÜ ostlemiskogukonna ning lojaalsusprogrammile
Bestsales.ee toetajad: