Tanel Rebane • 1 aprill 2019
Jaga lugu:

Nišš, mitte maht! See on meie ettevõtete edulugu.

Piiratud tööjõuressurss ei võimalda Eesti ettevõtetel välisturge vallutada suurte mahtudega, küll aga on võimalik läbi lüüa täpselt välja arvestatud turunišis. Loe, millised on Eesti niššitoodete edulood.

EASi ettevõtluskeskuse direktor Tanel Rebane  

Kui ettevõtjate eesmärk on edukalt müüa kvaliteetseid tooteid või teenuseid eksporditurgudel, tuleb hinnaargumendi kadumisel tõsisemalt panustada just oma toodetele ja brändidele. Näiteks on pakiroboteid tootev Cleveron keeldunud private label'i tüüpi koostööpakkumistest ning nad müüvad oma tooteid eranditult ainult enda kaubamärgi alt. Nii ei paku nad mitte ainult tehnoloogilist lahendust, vaid jutustavad oma lugu ning jätavad pikas perspektiivis siia ka hulga rohkem väärtust.

Hea brändi aluseks on oma lugu ning hea turunduse aluseks on oskus seda lugu jutustada. Ilma hea ning eristuva tooteta ei ole maailmavallutusplaane mõtet teha.

Eesti piiratud tööjõuressurss ei võimalda Eesti ettevõtetel välisturge vallutada suurte mahtudega, küll aga on võimalik läbi lüüa täpselt välja arvestatud turunišis. Kuigi nišitoode võib kõlada selliselt, et suurt majanduslikku edu ei maksa oodata, on ka Eesti majanduslugu täis näiteid sellest, kuidas on globaalselt tegutsedes võimalik oma kitsas turusegmendis saavutada suurele ärile iseloomulikud mahud.

Kui Eestis tundub, et väga kitsale sihtrühmale suunatud toote kasutajaskond piirdubki ehk paarikümne huvilisega, siis kaugematel ja suurematel turgudel tähendab see vähemalt miljoniäri.

Meie ettevõtjate koduturgudeks on ajalooliselt kujunenud Põhjamaad ja Balti riigid. Need turud on praeguseks paraku juba väga arenenud ning ääretult konkurentsitihedad, mistõttu suurt tõusu ei maksa sealt oodata. Küll aga pakuvad rohkem võimalusi kaugemad ja hoogsalt kasvavad turud, mis oma kultuuriliste iseärasuste tõttu võivad küll alul pelutavalt mõjuda, kuid kätkevad endas täiesti teisel skaalal võimalusi. Kümne aastaga on näiteks Hiina keskmine sissetulekute tase kerkinud 2,5 korda. Igal aastal lisandub tuhandeid dollarimiljonäre ja hoogsalt on kasvanud ka keskklass, kellel on piisavalt vaba raha, et seda kulutada oma uudishimu ja suuremate tarbimisvajaduste rahuldamiseks. Euroopa tooted on hiinlastele väga ihaldusväärsed ning üha enam kättesaadavad.

Näiteid leidub

Kaugematel turgudel ja globaalselt edu saavutamiseks on vaja ettevõtetel üles leida ning sõnastada oma lood. Möödunud aasta üks erakordsemaid turundustegusid oli seotud Eesti saunatootjaga Iglucraft. Piisas vaid ühest Instagrami fotost, millel David Beckham poseerib oma äsja soetatud Iglucrafti sauna ees, kui internet täitus päringutega Eesti väiketootja omanäoliste saunade kohta.

See ei olnud juhus, tegemist on väga omanäolise tootega ning oskuslikult planeeritud ning ellu viidud turunduskampaaniaga, mis näitab, et oma valdkonna leidnud ning oma lugu jutustavat ettevõtet võib saata edu ka seni kättesaamatuna tundunud klientide seas.

Nišitoodetest rääkides tõstaksin esile ka Eesti ettevõtte Wisefab, mis toodab ja arendab autospordis (ja veel täpsemalt drift'imiseks) kasutatavaid vedrustuslahendusi – oma valdkonnas hoiavad eestlased enda käes 40protsendilist turuosa kogu maailmas. Oma loo jutustamisega jõuavad kaugele teisedki, näiteks Milrem, Estelon, Tahe Kayaks, Kellybar. Ka hiljutine Taxify nimemuutus Boltiks on hea näide oma loo tänapäevastamisest, et see vastaks paremini ettevõtte laienenud tegevusvaldkonnale.

Jaga lugu:
BESTSALES UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad bestsales uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestsales.ee toetajad:

Aira Tammemäe
Aira TammemäeBestsales.ee toimetajaTel: +372 502 5548aira@bestsales.ee
Kaspar Kitsing
Kaspar KitsingReklaamimüügi projektijuhtTel: +372 569 549 79kaspar.kitsing@aripaev.ee
Maarit Eerme
Maarit EermeBestsales.ee juhtTel: 51 44 884maarit.eerme@aripaev.ee