bestsales .ee • 22 aprill 2020

Kuidas jätkata müügitööga, kui ise ja klient istute mõlemad kodukontoris?

Kui seni on paljud müügi- ja turundusinimesed toetunud peamiselt oma võimele kliente ja partnerid võluda näost näkku suhtlusel, siis kuidas on üldse võimalik müügitööd teha praegusel sunnitud kodukontorite ajal? Müügitreener Kertu Märtini hinnangul on praegu just õige aeg müügiinimestel oma täpne fookus paika saada.

Müügitreener Kertu Märtini hinnangul on praegu just õige aeg müügiinimestel oma täpne fookus paika saada.  Foto: erakogu

„Juhendame sadu B2B ja B2C müügiinimesi ja ettevõtete juhte aastas ning praegu tunnevad paljud just muret, kuidas viirusest tingitud olukorras üldse hakkama saada. Näeme, et kõige olulisem on endale selgeks teha, milline peaks üldse olema sinu või su ettevõtte fookus,“ selgitas Kertu Märtin, kes on müügitööga tegelenud nüüdseks juba 19 aastat, millest seitse käis Southwestern Advantage tudengiprogrammi vahendusel USA-s raamatuid müümas. Nüüd tegutseb Märtin müügitreenerina ettevõttes Southwestern Consulting, kus peamiselt jagab nõu just veebi vahendusel.

„Ettevõtted ja müügiinimesed on täna erinevates olukordades. Mõnel pool on hetkel tulekahju tulekahju otsa, meeskonna palkasid on kärbitud ning fookus „ellujäämisel“; mõnes ettevõttes läheb aga just praegu oodatust paremini,“ lausus Märtin. „Enamik on siiski täna nende kahe äärmuse vahepeal ehk hetkel on hästi, aga näis kui pikalt kriis kestab ja kaua kodus peame olema.“

Samamoodi on erinevas olukorras ka müügiinimesed - kes koos perega kodus ja peavad töö kõrvalt aitama lapsi koolitööga; kes elab aga üksi ja kogu aeg on vaba töö tegemiseks. „Näiteks Southwestern Consultingus töötab kokku ligi 120 treenerit, kes tegutsevad üle maailma, kuus neist Eestis, ja neil on juba pikaajaline kogemus kodust töötamisel ja müümisel. Seega on ilmselt osadel kogemuse näol parem ettevalmistus praeguses olukorras hakkama saamiseks,“ märkis Märtin.

Märtini sõnul on tõsi, et müüginumbrite osas on praegu, olenevalt muidugi valdkonnast, oodata langust, kuid müügiinimestel ei maksa käsi rüppe lasta, sest samas on see neile võimalus. „Praegu on rohkem aega teemadesse süüvida nii potentsiaalsel kliendil kui ka sinul endal. See tähendab, et sul on võimalik igasse klienti panustada rohkem ning temal on aega ka sind ära kuulata,“ sõnas Märtin.

„Eriti oluline oleks müügiinimesena hetkel fookus seada uute kontaktide otsimisele ja loomisele, kliendi põhjalikule ja süsteemsele kaardistamisele,“ märkis müügitreener. Kindlasti ei tasu praegust perioodi müügi mõttes n-ö ära raisata. Kriis lõppeb varem või hiljem ning majandus elavneb taas, palju parem on edasi minna, kui müügitoru on täis uusi võimalusi.

„Kontaktivabalt töötamisega kaasneb mõnikord vabandus, et praegu ei saa müüa, sest ei saa ju kliendikohtumisi teha. Muutustega kohanemine on aga ülioluline. Suur õppetund, mille sain raamatute müümisest USA-s on see, et elu on 10% mis sinuga juhtub ning 90% kuidas sellele reageerid,“ selgitas Märtin. „Asjad ei ole kunagi nii hullud kui nad näivad või nii head kui tunduvad. Näiteks on ju positiivne praegu see, et paljudel inimestel on rohkem aega kui varem.“

Märtini hinnangul on hetkel ideaalne aeg ehitada üles enda potentsiaalsete klientide nimekirja (pigem soojade meetoditega), võtta nende klientidega ühendust ja võimalusel tegeleda pikemate- ehk kaardistamisvestlustega (videokõne). „Tõenäoliselt on koheselt kliente vähem, sest paljud on äraootaval seisukohal, kuid kui olukord on stabiliseerunud, siis on sul olemas pikk nimekiri, kellega uuesti ühendust võtta ning sobivuse korral müügiga edasi minna.“

Kodukontorist töötamine võib olla paljudele ka silmi avav õppetund, kui nähakse, et müügi tegemiseks ei pea ainult näost näkku kohtuma; hoiame aega kliendikohtumisele sõitude/lendude pealt ja saame sama ajaga teha rohkem uusi müügitegevusi või hoopis aega juurde, et olla rohkem koos perega või tegeleda enda huvidega.

Muutunud turusituatsioonis tasub väga tähelepanelikult mõelda ka sellele, et millised uued turud või teenused võivad peagi esile kerkida. Kas inimeste harjumused muutuvad ja see tekitab uusi ärivõimalusi? Milline saab turg ja teenus olema peale kriisi lõppemist?

Jaga lugu:
BESTSALES UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad bestsales uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestsales.ee toetajad:

Maarit Eerme
Maarit EermeBestsales.ee juhtTel: +372 51 44 884
Aira Tammemäe
Aira TammemäeBestsales.ee üritusedTel: +372 502 5548
Äripäeva reklaamiosakond
Äripäeva reklaamiosakondTel: 6670 0111