Elisa kõnekeskuse tiimijuht: iseendaks jäämine ja avatus on teistega koostöö võtmesõnaks
Noore juhina enda kehtestamisel ja rolli sisse elamisel aitab kõige paremini inimlikuks jäämine, soov aru saada süsteemist ja julgus eksida, kirjutab ELisa kõnekeskuse tiimijuht Karina Kazakevitš.
Juhi rolli sisse elamine on kindlasti kõigi jaoks erinev. Oled ühel hetkel võimekas spetsialist, järgmisel hetkel aga juht – kuidas see muudab suhtlust teistega, kuidas oma tiim toimima panna ja milline juht ma peaksin olema?
Olen tegelikult juba sünnist saati ennast juhina näinud nii väiksena õues teiste lastega koos mängides, tehes teisi töid, kus pidin inimesi juhtima kuni praeguse hetkeni, kus mul on 15-liikmeline tiim. Küll ei ole ma kunagi endale seadnud eesmärgiks, et pean iga hinna eest ka juhina töötama. Minu soov on alati olnud aru saada organisatsiooni süsteemist ja tegevustest oma ettevõttes – miks mida ja kuidas tehakse. Usun, et see ongi ka üks peamisi stardikohti noorele juhile kiireks sisseelamiseks ja koostööks teistega ning enda rolli paremaks mõtestamiseks.
Julgus nõu küsida
Tihti arvatakse ekslikult, et uude rolli astudes peab alles esimesi samme tegev juht kohe suutma kõiki otsuseid langetada ja kõike teadma – sest ta on ju...juht! Samamoodi võib tunda ka inimene ise, et juhi roll nõuab väga suurt iseseisvust ja abi küsida on kuidagi taunitav. Tegelikult ei ole. Ka juhil peaks olema võimalus oma otsustes ja küsimustes kellelegi toetuda. Eeskätt on see oluline just noore juhi puhul. Ka see aitab enesekindlamaks saada ja seeläbi juhina kindlamini otsuseid langetada. Seega usun, et igal juhil võiks olla toena kõrval enda juht ja mentor. Samas on loomulikult ka vahel lihtsalt vajalik väike õlale patsutamine saavutuste ja kordaminekute korral, mida noor juht on proovinud oma tiimis teha.
Minul on oma juhtidega väga vedanud ja nad on mind enda juhiks kasvamise teel toetanud. Põhiline roll mentori ja juhina on minu arvates mitte käskusid anda, vaid aidata mul endal ise vastusteni jõuda, analüüsides üheskoos vigu ja arutledes, kuidas lihtsamini ja kiiremini keerulistest olukordades välja tulla. Minu enda juhi üks motosid ongi, et juht peab õppima oma vigadest, sealjuures on vigade tegemine lubatud, kuid peab oskama neist ka õppida ja järeldusi teha.
Pea kõik noored juhid tahavad mikromanageerida
Ja vigade tegemine alustava juhina on igati loomulik. Seda ei tohiks karta, sest kui ei katsetata ja proovita, võivad jääda paljud kordaminekud sündimata jääda ega toimu ka arengut, mis juhti motiveeriks ja teda töös enesekindlamaks muudaks. Enda näitel on minu üheks suurimaks veaks olnud (ja kahjuks kipun seda vahel ikka veel tegema) olla see, kes teeb ruumis kogu töö. Mõistan, et see on tegelikult väga vale lähenemine ning tegelikult on vaja oma töötajaid toetada ja võimestada neid ülesandeid ise tegema – see annab võimaluse end meeskonnas juhina kehtestada hoopis tõhusamalt kui käskivate ja keelavate sõnadega või sellega, et näitan, kuidas töö peab ära tegema. Täna vaadates teiste noorte juhtide tööd, näen, et see on üsna tavapärane tee, mille kõik alguses läbi käivad.
Avatus ja selged kokkulepped tiimina
Üks võtmekohti noore juhina on kohe alguses oma ühtse tiimi loomine. Meeskonna moodustamine erinevatest inimestest on omaette kunst, kuna kõik on erinevad ja oma iseloomuga. Üheks võtmeks peab olema antud olukorras tiimi juht, kes mõistab ettevõtte eesmärke ja nende nimel ka töötab. Minu eesmärk on minu töökaaslaste loomulike väärtuste sidumine ettevõtte eesmärkidega. Ka numbrilised tulemused ja muud eesmärgid on seoses just sellega, kuidas saan mina hakkama oma tiimi moodustamise ja hoidmisega.
Olen alati endale öelnud, et kui tuled juhiks tiimi, kus inimesed on juba tükk aega koos töötanud, ära asu kohe tehtut lammutama. Esialgu kohanda ennast sellesse protsessi ja vaata, mida ja miks muuta. See aitab luua sobiva tiimi sisekliima ning keegi ei tunne end ohustatuna.
Üksteise ja ka töö sisu mõistmiseks on vajalik kohe alguses panna paika reeglid ja tiimi eesmärgid, mis peavad olema selgesti mõistetavad ja kõigile. Selliste ühiste kokkulepete järgimine meeskonnas aitab paremini koos toimida ning lihtsustab iga ühe rolli sõnastamist ja teadvustamist.
Kokkuvõttes usun, et ka kõigi teiste osapooltega suhtlus algab aususest. Pead olema aus enda ja oma kolleegide ees ning järgima ettevõtte ühist eesmärki, mitte vaid silmaklapid peas enda tulemusi taga ajama. Teistele ei tohiks jääda kohta küsimusteks, millist rolli ma ettevõttes täidan. Samuti arvan, et ei ole vaja hüpata üle oma varju, vaid kõik peaks olema loomulik ja pingutamata. On palju inimesi, kes võiks juhiks olla oma kogemuse põhjal, kuid mitte oma iseloomuga. Seetõttu usungi, et teistega koostöö, nii oma tiimi kui ka teiste kolleegidega, aluseks on jääda iseendaks ning olla avatud.
Bestsales.ee toetajad: