Kuidas müügitöö tulevasele karjäärile kaasa aitab?
Vastutusrikkad ülesandeid või projektid annavad võimaluse, aga esitavad ka suure väljakutse, kirjutab Elisa Kristiine keskuse esinduse juhataja Kadi Laansoo. Kuidas võtta kinni väljakutsest, kus tee on tundmatu ja käimata ning vastutus sihtkohta jõudmise ees suur?
Suured projektid või samm karjääriredelil võivad olla veidi hirmutavad ja panna küsimuse ette – kas ma saan hakkama? On ju palju uut ja määramatut, millega ei pruugi esmapilgul midagi peale hakata. Suureneb vastutus, aga samas ka võimalus – võimalus teha uusi asju ja omamoodi. Lihtne oleks ju ette võtta sarnane kasutusjuhend, mis tuleb kaasa uue digiboksi või teleri ostuga. Kuid erinevus on selles, et sellist kasutusjuhendit ei ole, kuna töö on uus ja tee veel tundmatu. Sina ise peadki selle kujundama – ilma punkt punktilise juhiseta.
Ma ei ole kunagi kartnud vastu võtta väljakutseid. Kui karjääri alguses telemüügivaldkonnas hääle värisedes esimest müügikõnet tegin, ei teadnud veel, et kuu aja pärast suudan teha tippmüüke. Kui mul avanes võimalus kandideerida pilootprojekti raames juhiks esindusse, kus varem eraldi juhataja ametikohta ei olnudki, vaid kaks esindust olid ühe piirkonna juhi vastutusalas, siis nägin samuti, et see on väljakutse, mida tahaksin proovida. Eduka kandideerimise järel tundsin vastutust nii endal kui ka ettevõtte ees – kas saan hakkama ja kas suudan tõestada selle strateegilise suunamuutuse vajalikkust. Teadsin, et mul pole vastuseid kõigile küsimustele – kuidas olla edukas ametikohal, mida varem ei eksisteerinud? Või kuidas juhtida tiimi, kui varasemat juhtimiskogemust napib?
Vastutuse võtmiseks on vaja toetavat keskkonda
Samas aga tunnetasin, et hoolimata sellest, et mul polnud sel hetkel paljudele küsimustele vastust, oli mul toetav ja soosiv keskkond, kus julgen selliseid väljakutseid vastu võtta. Usun, et see on ainuvõimalik, kui su juht või juhid sind toetavad. Mind on minu teel inspireerinud toetavad juhid, kellega saan kõike ausalt ja avatult arutada ja kes on mind minu karjäärisammudes igati toetanud. See on andnud julguse ja kindluse uusi asju proovida.
Seega juhi positsiooni vastu võttes sain ma ette programmid ja teadmise, kuidas raporteid või tulemusi analüüsida. Samas sain ma ka hingamisruumi asju ise ära teha ja ise vastuseid leida. Kuid teadsin ka, et kui mul on vaja tuge, on mu juht minu jaoks alati olemas ja saan temaga lahendusi arutada. Usun, et selline viis ongi võti selleni, kuidas teha asju tulemuslikumalt ja efektiivsemalt. Sulle antakse tööriistad, aga lahendus on su enese välja mõelda. Teisisõnu võivad sul olla vägagi kompetentsed teadmised, aga omaette kunst on need pärisellu põimida, sidudes neid juhtimise ja igapäevatööga.
Keegi ei sünni müügiinimeseks, emaks või juhiks
Usun, et selles väljakutses – juhiks ja esinduse juhatajaks kasvamise teel – olnud märgilise tähtsusega (tele)müügitöö kogemus, mis tegelikult tuleb kasuks igas eluvaldkonnas, lisades enesekindlust ja võimekust oma mõtteid väljendada ja teistele inimestele vastuvõetavamaks teha. Inimesed ütlevad, et nad ei ole sündinud müügiinimeseks. Kuid mina usun, et selleks ei saagi sündida, nii nagu ei sünnita parimaks emaks või elukaaslaseks. Me õpime kõike töö käigus. Ma müün iga päev mõtteid, alustades arutelust lapsega, kuidas riidesse panna kuni oma tiimini välja – kuidas paremini kliente teenindada, tulemusi parendada või murekohti lahendada. Töö telemüügis on aidanud nii inimesena kui ka juhina paremaid tulemusi luua. Mulle meeldib mõelda, et müügitöö on nagu jalgrattasõit, mis kunagi meelest ei lähe ning jälle vajalikes eluetappides kasuks tuleb.
Õpin vigadest ehk alusta inimestest, mitte arvutist
Vastutuse võtmise ja katsetamisega kaasneb paratamatult ka eksimine. Ja ka vigade parandus, õppimine. Ka mina ei ole kindlasti alati teinud juhina õigeid valikuid. Oma suurimaks veaks värske juhina pean keskendumist programmilistele ja numbrilistele tulemustele. Õppisin tundma süsteeme, programme ja kõike selle juurde kuuluvat ning alles seejärel tegin tutvust tiimiga. Nii aga ei saa kiiresti toimima hakata ükski ühtne tiim. Tiimi liikmed tahavad tunda enda juhti, juht omakorda enda meeskonda. Väga libe tee on alustada programmilistest teadmisest.
Praegu, juhtides juba teist ja suuremat tiimi, on mul olnud võimalus teha vigade parandusi. Targema ja kogenumana alustasin nüüd inimestest, mitte arvutist. Tutvusin kõigi tiimiliikmetega individuaalselt ja õppisin neid tundma, olles neile toeks ja suunates neid. Olen õppinud, et töötajatelt tööülesannete ülevõtmine ei kasvata juhi autoriteeti tiimi silmis ega suurenda ka inimeste vastutustunnet. Saan seda teha hoopis siis, kui annan oma töötajatele võimaluse ja vabaduse olla iseseisvamad, olles samal ajal nende jaoks siiski alati olemas ja toeks, kui nad seda vajavad – seda nii muredes kui ka rõõmudes.
Seega, suurte tegude ja heade tulemuste taga on alati just motiveeritud inimesed. Lähtun sellest mõtteviisist nii enda töödes kui ka tiimi toetades. Motiveerituna on lihtsam võtta vastutust ja julgus leida küsimustele vastuseid. Vastuseid, mis pole mustvalgel kirjas kasutusjuhendis, vaid lahendusi, mida inimene ise oma tugevustega luua suudab.
Bestsales.ee toetajad: